سلامت نیوز : یک متخصص بیماری های عفونی با بیان این که بیماری گلودرد مخصوص افراد 5 تا 15 سال است، می‌گوید:«خیلی اوقات کودک با تنها علامت غالب گلوددرد مراجعه کرده و یا این که ممکن است این درد تنها یکی از دلایل مراجعه به پزشک در میان علامت های دیگر باشد.»

دکتر مهرداد حقیقی در گفتگو با سلامانه، اظهار می‌کند:«هم پزشک و هم بیماران می توانند از طریق علائم بالینی و اپیدمیولوژی تشخیص دهد که یک گلودرد منشاء ویروسی دارد که با درمان های حمایتی برطرف می شود و یا یک آنژین چرکی است که اقدامات درمانی جدی تری را می طلبد.»

به عقیده دکتر حقیقی خیلی اوقات گلودردهای ویروسی به این شکل خود را نشان می دهد که کودک در فاصله زمانی یک تا سه روز با عامل بیماری زا در تماس قرار گرفته و خود نیز بیمار می شود. شروع علائم با احساس خراشیدگی و درد در گلو است. ولی از روز دوم یا سوم این درد فروکش می کند و جای خود را به علائم احتقان و آبریزش بینی می دهد.

وی با اشاره به این که در روزهای سوم و چهارم نیز این علائم فروکش کرده و سرفه غالب می شود، توضیح می دهد:«حتی خیلی از علائم را می توان به سینوس ها و گوش فرد ارتباط داد. در گلودردهای ویروسی کودک تب بالا ندارد. حتی در بزرگسالان نیز این اتفاق نمی افتد. در فردی که سیستم ایمنی طبیعی داشته باشد، این علائم بعد از هفت روز برطرف خواهد شد.»

به گفته این متخصص بیماری های عفونی از نظر آماری، در بزرگسالان به ازای هر ده نفری که با گلودرد مراجعه می کنند، یک مورد آنژین چرکی داریم ولی در کودکان این آمار بیشتر است یعنی حدود 30 درصد از کودکان بیمار، ممکن است آنژین چرکی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha