یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 106824

سلامت نیوز : بیشتر افراد تصور می‌کنند متوسط دمای بدن 37 درجه سانتی‌گراد است اما حقیقت این است که در افراد مختلف درجه حرارت طبیعی بدن متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دمای بدن برخی افراد به طور طبیعی از دیگران پایین‌تر است و برخی دیگر بدن گرم‌تری دارند هرچند که فاکتور درجه حرارت بدن به تنهایی توجیه کننده این تفاوت نیست.

به طور کلی گروه‌های خاصی از افراد در مقایسه با هم درجه حرارت پایین‌تری دارند. به طور مثال، معمولا زنان از مردان خنک‌تر هستند و دمای بدن افراد مسن به طور معمول از جوانان پایین‌تر است.

اما برای این تفاوت‌ها، توجیهاتی وجود دارد. در واقع با بالارفتن سن، جداره رگ‌های خونی انعطاف خود را از دست می‌دهد و می‌تواند در سیستم گردش خون مشکل ایجاد کند. در صورتی که خون به خوبی در تمام اعضا و بافت‌های بدن جریان نداشته باشد، درجه حرارت دست‌ها و پاها پایین‌تر خواهد بود. همچنین دلیل دیگر این وضعیت نازک شدن لایه‌های چربی زیرپوست است. این لایه‌های چربی به طور طبیعی حرارت بدن را حفظ می‌کنند که در صورت نازک‌تر شدن آنها، گرمای بدن بیشتر هدر می‌رود. علاوه بر این می‌توان به بیماری‌ها و اختلالات جدی همچون دیابت، فشارخون و اختلال در غده تیروئید اشاره کرد که در تغییر غیرعادی دمای بدن نقش دارند.

گروه دیگری که درجه حرارت بدنشان پایین‌تر است، زنان هستند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که به طور معمول دمای اندام‌های مرکزی بدنِ زنان نسبت به مردان بالاتر است اما دست‌ها و پاهای آنان در مقایسه با مردها سردتر است.

در توضیح پایین بودن درجه حرارت بدن زنان نسبت به مردان همچنین می‌توان گفت بدن زنان برای گرم نگه داشتن اعضای حیاتی فعالیت بیشتری دارد و گرمای بیشتری را از دست‌ها و پاهایشان می‌گیرند. علاوه بر این مردان از ماهیچه‌های بیشتر و زنان از چربی بیشتری برخوردارند. در حالی که ماهیچه گرما تولید می‌کند اما چربی آن را ذخیره می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha