سلامت نیوز : دبیر انجمن علمی مامایی ایران گفت: کمبود پرستار و بیکاری ماماها یک واقعیت است اما راه حل آن بکارگیری ماماها به جای پرستاران نیست، ماماها باید در مسیر ارتقای سلامت باروری و کاهش سزارین بکارگیری شوند.

ماریا صادقی در گفت‌وگو با فارس به تصمیم‌گیری‌های اخیر برای ماماها در وزارت بهداشت انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر با کمبود نیروی کارشناس پرستاری در بیمارستان‌ها مواجهیم و از آن طرف تب ادامه تحصیل در پرستاران در مقاطع فوق لیسانس و دکترا بالا گرفته که در پی آن اکثراً تمایل به حضور بر بالین بیمار را ندارند.

وی افزود: این در حالی است که برای افزایش تخصص پرستاران می‌شد دوره‌های کوتاه مدت تخصصی برای پرستاری اورژانس یا ICU تعریف کرد تا این اتفاق نیفتد.

صادقی به این نکته اشاره کرد که با توجه به سیاست رشد جمعیت در کشور نیاز مبرمی به ماماها در زایشگاه‌ها برای زایمان طبیعی و مشاوره به بانوان و دختران جوان در قبل از ازدواج و بعد از بارداری وجود دارد.

دبیرانجمن علمی مامایی تصریح کرد: این بهانه که آمار ماماهایی که در جامعه جذب کار نشده‌اند، زیاد است و می‌توان از ظرفیت آنها در حوزه پرستاری استفاده کرد، مرحمی موقت برای کمبود پرستار است ولی در آینده مشکلاتی به مراتب بیشتر را در پی دارد.

صادقی به این نکته اشاره کرد که اکنون تمام تلاش سیاستگذاران این است که از آمار سزارین کم کرده و مادران را به سمت زایمان طبیعی سوق دهند که این امر به‌جز ارزش‌گذاری به نقش ماماها در این حوزه محقق نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ماما ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    2 1
    چرا امروز که شعار سازمان جهانی بهداشت این است که جهان بیش از هرروز دیگر به ماما نیاز دارد، چرا امروز که بیماری های مقاربتی باید پیش گیری و تشخیص و درمان شوند، جوانان و نوجوانان در معرض آموزش های ناسالم جنسی هستند، سرطان های زنان بیداد می کند و.....چرا ماماها که در حوزه ی سلامت زنان توانمندی های خود را ثابت کرده اند در حد یک پرستار زایمان در ایران تلقی می شوند بیایید مفهوم نیاز به ماما را دریابیم