سلامت نیوز :  پژوهشی که در مورد بررسی وضعیت کودکان خیابانی انجام شده نشان می دهد که 30.9 درصد کودکان خیابانی 6 تا 11 سال و 9 درصد نیز زیر 6 سال سن دارند و تعداد کودکان خیابانی غیر ایرانی در استانهای تهران، فارس، خراسان رضوی، بوشهرو اصفهان بیشتر از استانهای دیگر است و همچنین 30 درصد کودکان خیابانی به مدرسه نمی روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ پدید ه كودكان و نوجوانان خیابانی با جمعیت حدود 100 میلیونی خود در جهان ابعاد و چهره های گوناگونی دارد كه هر یك از وضعیتها متأثر از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داخلی كشورها و نیز شرایط بین المللی است اما متاسفانه هیچ اقدام موثری در این خصوص انجام نشده است.

كودكان خیابانی به دلیل قرار گرفتن در معرض انواع آسیبهای اجتماعی، نیازمند حمایتهایی هستند تا خود در آینده وارد این چرخه نشوند در این راستا شناخت آخرین وضعیت این گروه در سطح كشور و معرفی رویكردهای توانمندسازی، لازمه انجام برنامه ریزی های بهینه است.

پژوهشی که در خصوص وضعیت کودکان خیابانی در سال گذشته توسط سازمان بهزیستی انجام شده است نشان می دهد که بیشترین آمار کودکان مربوط به گروه سنی 6 تا 11 سال است بنابراین می توان گفت که اغلب کودکان خیابانی به دلیل اینکه از سنین پایین کودکی زندگی در خیابان را تجربه می کنند به طبع از سن کم از شانس یک زندگی رشد دهنده درکنار خانواده محروم شده و فرصت رشد و تکامل رادر کنار خانواده از دست می دهند.

مطالعات انجام شده نشان می دهد بیشترین تعداد کودکان خیابانی را پسران تشکیل می دهند و همچنین بررسی اولیه وضعیت تابعیت مراجعان نشان می دهد که  کودکان ایرانی 75.1 درصد کودکان خیابانی را تشکیل می دهند.

نسبت سنی و جنسی کودکان خیابانی

  درصد پسران درصد دختران درصد کل
زیر 6 سال 8.9 0.8 9.8
6-11 سال 30.9 3.4 33.2
12-14 سال 32.8 2.0 34.8
15-18 سال 20.1 2.1 22.2
جمع 92.7 7.3 100.0

 

بررسی اولیه وضعیت تابعیت مراجعان نشان می دهد كه بیشترین تعداد كودكان خیابانی را كودكان ایرانی با ٧٥ درصد از كل تشكیل می دهند.

در استانها اغلب کودکان خیاباتی غیر ایرانی در بدو پذیرش توسط خانواده ها ترخیص می شوند و متاسفانه به دلیل مجوزهای صادره از سوی دفتر اتباع خارجی به این خانواده ها بهزیستی هم نمی تواند اقدام خاصی را در ساماندهی این کودکان انجام دهد و مشاهده شده است که بسیاری از موارد مراجعه کننده به مراکز در آمارهای سازمان نمی آیند.

همچنین مطالعه فراوانی کودکان پذیرش شده در استانهای مختلف نشان داده است که در استانها اغلب کودکان خیابانی غیر ایرانی هستند بطوریکه آمار کودکان خیابانی در 5 استان بیش از بقیه استانها است.

استانهای تهران با 40.6 ، فارس با 13.8 ، خراسان رضوی با 11.3 ، بوشهر با 10.4 و اصفهان با 10.2 درصد بیشترین کودک کار غیر ایرانی را دارند.

وضعیت کودکان کار

آمار کودکان کار در استان تهران 14.3 درصد، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی6.9 درصد، خوزستان 6.4 درصد ،هرمزگان 5.8 و قم 5.7 درصد است.

براساس مطالعات انجام شده ، حدود 30 درصد از کودکان خیابانی را افرادی تشکیل می دهند که به مدرسه نمی روند به همین دلیل با توجه به ضرورت تحصیل کودکان در مدرسه به نظر می رسد سیستم آموزشی برای جذب این گروه از کودکان لازم است انعطاف بیشتری در برنامه های آموزشی حود داشته باشد.

درصد کودکان خیابانی کشور براساس وضعیت تحصیل و جنس

  درصد پسران درصد دختران درصد کل
زیر سن مدرسه 3.2 1/0 4.2
دانش آموزان ابتدایی 30.5 2.2 32.7
دانش آموزان راهنمایی 19.7 1.7 21.4
دانش آموزان متوسطه 10.5 0.8 11.3
ترک تحصیل 28.8 1.6 30.4
جمع 92.7 7.3 100.0

 

این نتایج نشان می دهد 60 درصد از کودکان خیابانی نه به دلیل نابسامانی وضعیت خانوادگی بلکه به دلیل فقر اقتصادی و یا بیکاری و اعتیاد بد سرپرستی و نا آگاهی والدین راهی خیابانها می شوند . زیرا این درصد را كودكانی تشكیل می دهند كه دارای هر دو والدین بوده و در كنار آنها زندگی می كنند اما باید توجه كرد كه در جامعه فعلی ایرانی با توجه به الگوهای سنتی حا كم، خانواده هسته ای وگسترده همچنان بیشترین فراوانی را داشته و خانواده های تك والد و اشكال دیگر خانواده هنوز در جامعه متداول نشده اند.

بنابراین نمی توان با رویكردی یكسو نگر وجود والدین در خانواده را مسبب حضور كودكان در خیابان دانست همچنین این نكته نیز قابل توجه است كه در خانواده هایی كه یك یا هر دو والد فوت شده اند و یا طلاق و تعدد زوجین وجود دارد، كودكان علاوه بر مشکلات اجتماعی ناشی از پدید كودكان خیابانی، با پیامدهای ناگوار این مشکلات نیز روبه رو هستند.

همچنین مطالعه مصرف مواد در بین كودكان خیابانی نشان میدهد كه حدود ٥ درصد از پسران دارای سابقه مصرف مواد بوده اند همچنین این درصد در بین دختران نیز نزدیك ١ درصد است بنابراین به نظر میرسد همانطور كه برنامه های كاهش آسیب و مقابله با اعتیاد برای پسران خیابانی اهمیت دارد ، لزوم توجه به دختران معتاد را نیز نباید نادیده گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha