سلامت نیوز : ﻣﻌﺎون اداره ﮐﻞ ﺑﻬﺪاﺷﺖ و درﻣﺎن ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻫﻼل احمر اعلام کرد: از این هفته نوع جدیدی از واکسن مننژیت که دارای کیفیت بالاتر در اختیار زائران حج، عمره و عتبات عالیات قرار می‌گیرد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ پیمان ﭘﯿﺸﮕﺎﻫﯽ گفت: تاکنون واکسن‌های مننژیتی که در ایران تزریق می‌شد، از نوع "پلی ساکاریدی" بود.

وی افزود: این نوع واکسن‌ها سه محدودیت عمده دارند اول اینکه نمی‌توان برای کودکان زیر دو سال تزریق کرد، دوم اینکه گاهی ویروس وارد بدن شخص می‌شود اما به دلیل اینکه شخص واکسن زده‌ است، علامتی از خود بروز نمی‌دهد و ویروس را به عنوان ناقل به داخل کشور منتقل می‌کند و مشکل دیگر اینکه مدت تأثیرگذاری آن دو سال است و بعد از دو سال باید تجدید شود.

پیشگاهی از رایج شدن نوع جدیدی از واکسن‌ها در جهان خبر داد و گفت: واکسن‌های جدیدی که در دنیا در حال رایج شدن است از نوع «کونژوگه» است که این سه عیب را ندارد و بچه‌هایی که به حج و عمره برده می‌شوند، نیز می‌توانند از آن تزریق کنند، پنج سال اعتبار دارد و «کریر ندارد» یعنی اجازه ورود ویروس را به بدن نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ علمی می‌توان گفت واکسن‌های جدید به نوع قبل ترجیح دارند، عنوان کرد: توصیه‌های جهانی مراکز بهداشتی مانند سازمان بهداشت جهانی استفاده از این نوع واکسن را اجبار نکرده است. وزارت بهداشت ایران نیز چنین توصیه و اجباری نداشته است و از آنجا که مرجع ما وزارت بهداشت است، ما نیز برای استفاده حجاج اجباری قرار نداده‌ایم.

ﻣﻌﺎون اداره ﮐﻞ ﺑﻬﺪاﺷﺖ و درﻣﺎن ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻫﻼل احمر تصریح کرد: فرصت استفاده از این نوع واکسن جدید برای زائران فراهم شده و اطلاع‌رسانی کافی نسبت به این موضوع نیز صورت می‌گیرد اما زائران در انتخاب نوع قبلی و نوع جدید واکسن مختار هستند به ویژه اینکه قیمت واکسن‌های جدید نسبت به واکسن‌های قبلی سه برابر بیشتر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از واکسن جدید برای کودکان زیر دو سالی که عازم حج یا عمره می‌شوند ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha