سلامت نیوز : رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت برکات فراوانی برای کشور خواهد داشت ، دارو و تجهیزات پزشکی مهمترین بخش‌های مورد نظر در تحقق اقتصاد مقاومتی است هم اکنون نیز آمادگی کامل داریم تا با همکاری وزارت بهداشت، تامین اجتماعی و هلال احمر برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت برنامه‌های خود را در این حوزه پیگیری کنیم.
           
به گزارش سلامت نیوز  ؛ محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در نشست خبری که به میزبانی خبرگزاری «نسیم» به مناسبت هشتم اسفند سالروز بمباران شیمیایی بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه زهرا (س) و شهادت جمعی از پزشکان و پیراپزشکان بسیجی در عملیات والفجر 8 (روز بسیج جامعه پزشکی) برگزار شد ، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت برکات فراوانی برای کشور خواهد داشت ،در سال 91 کمیته اقتصاد مقاومتی توسط سازمان بسیج جامعه پزشکی در حوزه بهداشت و درمان تشکیل که در حوزه‌های مختلف به ویژه دارو و تجهیزات پزشکی به فعالیت می‌پردازد، هم اکنون نیز آمادگی کامل داریم تا با همکاری وزارت بهداشت، تامین اجتماعی و هلال احمر برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت برنامه‌های خود را در این حوزه پیگیری کنیم زیرا معتقدیم دنبال کردن اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت برکات فراوانی برای کشور به ویژه حوزه دارو و تجهیزات پزشکی خواهد داشت.

وی افزود: ساختار معیوب نظام بیمه سلامت، غیرواقعی بودن تعرفه‌ها، مشخص نشدن هزینه‌های تمام شده خدمات و به ویژه عدم وجود مدیرت علمی در حوزه سلامت مهمترین چالش‌های بهداشت و درمان کشور است.

دکتر رئیس‌زاده گام نخست در زمینه اقتصاد مقاومتی درحوزه بهداشت و درمان را شناسایی و جلوگیری از درمان‌های القایی و مبارزه با متخلفان برشمرد و گفت: متاسفانه لابی‌های پشت پرده‌ای در برخی از شاخه‌های پزشکی وجود دارد که هزینه‌های کمرشکنی را به بخش بهداشت و درمان وارد می‌کند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی خاطرنشان کرد: حجم هزینه‌های مصرفی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی بالاست ولی می‌توانیم بسیاری از اقلام را در داخل کشور تولید کنیم اما تاکنون عزمی ملی و جدی برای ورود به این بخش وجود نداشته است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود پیشرفت‌های حوزه بهداشت و درمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی را معجزه دانست و گفت: کشوری که در 35 سال اخیر، 10 سال را درگیر جنگ و مابقی آن را با تهدیدات و تحریم‌های مختلف مواجه بوده از شرایطی که روزگاری اکثر پزشکان عمومی آن را اطبای پزشکان بنگلادشی، فیلیپینی و هندی تشکیل می‌دادند به وضعیتی رسیده که بیماران بیش از 30 کشور دنیا برای درمان امراض سخت خود به ایران مراجعه می‌کنند و ما دربخش علوم پزشکی در مرز دانش حرکت می‌کنیم.

دکتر رئیس‌زاده عنوان کرد : علی رغم اینکه ما به لحاظ گسترش شبکه‌های بهداشت و درمانی در دنیا حرف برای گفتن داریم اما بهداشت و پیشگیری در نظام سلامت ما مظلوم واقع شده است ،در بحث مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی نیز با چالش‌های جدی مواجه هستیم که به هیچ وجه زیبنده حوزه سلامت نیست . که عوامل اصلی را در ساختار معیوب صنعت بیمه، تعرفه‌های غیرواقعی و نامناسب، مشخص نبودن هزینه تمام شده خدمات و عدم وجود یک مدریت علمی در حوزه سلامت باید جستجو کرد.

وی با اشاره به پیشنهاد اخیر رئیس جمهور به وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر برپایی بیمارستان‌های به منظور حضور پزشکان داوطلب برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان به مردم، گفت: بسیج جامعه پزشکی بیش از 10 سال است که با برپایی بیمارستان‌های صحرایی و اعزام تیم‌های تک تخصصی و اضطراری در راستای همین فرایند حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر با همین هدف طرح شهید رهمنون را در کشور آغاز و به صورت چهره به چهره با 116 هزار نفر از پزشکان کشور به منظور بررسی میزان آمادگی آنان برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان برای مناطق محروم و کم برخوردار صحبت شده بود که بیش از 75 درصد از این افراد با کمال اشتیاق آمادگی خود را برای حضور در این طرح اعلام کرده بودند. که بدین منظور در این هفته نامه‌ای به وزیر بهداشت ارسال و آمادگی بسیج جامعه پزشکی را برای عملیاتی کردن این پیشنهاد اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بسیج جامعه پزشکی در سال جاری 70 بیمارستان ثابت و صحرایی را در مناطق محروم و کم برخوردار کشور راه‌اندازی کرده است، گفت: در بیمارستان‌های صحرایی علی رغم اینکه ثابت نیستند و به مدت یک الی دو هفته به مردم منطقه خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهند ولی درمان این افراد پس از آن ناتمام نمی‌ماند و کسانی که نیاز به خدمات تخصصی‌تر داشته باشند به مراکز مربوط ارجاع داده می‌شوند تا سایر امور درمانی این افراد نیز به صورت رایگان پیگیری شود ولی به هر حال این اقدامات به صورت مقطعی است که امیدواریم بتوانیم این طرح را با پیشنهاد رئیس جمهور به صورت مستمر ادامه بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه برای بسترسازی این امر نیاز به کمک وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم، اضافه کرد: علی رغم تمامی پیشرفت‌های حوزه پزشکی ولی همچنان مناطق کم برخوردار کشور در رسیدن به خدمات تخصصی دارای مشکلات مختلفی هستند که مطمئنا با اجرای چنین طرحی شاهد اتفاقات مناسبی در حوزه بهداشت و درمان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج جامعه پزشکی دارای 91 هزار عضو رسمی و 400 کانون فعال در حوزه بهداشت و درمان است، عنوان کرد: مطمئنا اگر ما زمینه‌های لازم را فراهم کنیم کمتر فردی پیدا می‌شود که آماده ارائه خدمات داوطلبانه به مناطق محروم نباشد.

بسیج جامعه پزشکی در طول سال جاری بیش از سه میلیون نفر خدمت رایگان در سطوح تخصصی ارائه کرده است و بیشتر این خدمات مربوط به مناطقی بوده که دسترسی آن‌ها به خدمات تخصصی به راحتی امکان پذیر نبوده است ، به واقع اجرای این قبیل برنامه‌ها مانور آمادگی، فرهنگی و همکاری بین بخشی برای حوزه سلامت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha