سلامت نیوز : مطمئنا امروزه همه مردم با اصطلاح شناخته شده "تاناکورا "در بین بازاریان و حتی خریداران آشنایی دارند. وقتی برای خرید لباس به بازار و مغازه ها سر بزنید مغازه هایی را مشاهده می کنید که به برکت لباس های دست دوم خارجی یا همان تاناکورا بر روی اجناس خود افت قیمت یا حراجی می زنند، در واقع گروهی از مردم با شروع هر فصل و بالا بودن قیمت پوشاک ارزان فروشی و پوشیدن لباس های کهنه خارجی را به مشابه و نوی ایرانی، ترجیح می دهند. بسیاری بر این بارو هستند که در تاناکورایی ها لباس های خوبی می توان پیدا کرد که فقط کافی است یک بار شسته شود.

آن وقت هیچ فرقی با یک لباس نو ندارند، خارجی بودن و مارک دار بودن این لباس ها بهانه های دیگری است برای عده دیگری که به خرید این لباس ها روی می آورند. جای تامل این است که در بین طیف وسیع خریداران لباس های تاناکورا افراد مختلفی از قشرهای متفاوت جامعه مشاهده می شود و لزوما همه طرفداران این لباس ها را افراد فقیر و نیازمند جامعه تشکیل نمی دهند و هر کدام برای انتخاب خود دلیل و منطق خاصی دارند. اما اندیشیدن به عوارض استفاده از این لباس ها مخصوصا عوارض پوستی آن، موضوعی است که نیازمند تأمل جدی است.

دکتر امیر هوشنگ احسانی در گفت وگو با شفقنا ، لباس های دست دوم یا همان تاناکورا را عامل انتقال دو نوع بیماری های شایع پوستی در افراد دانست و گفت: دسته اول این بیماری ها همان عفونت های میکروبی و قارچی است که در این لباس ها به مدت طولانی حتی چندین ماه می تواند باقی بمانند، در واقع قارچ ها می توانند عامل خطرزایی برای استفاده کنندگان از این لباس ها باشند و اگر به بدن افراد منتقل شوند، ابتدا با خارش و مشکلات پوستی و بعد با خطرات جدی عفونتی همراه خواهند بود که بعضا درمان آن برخی مواقع امکان پذیر نخواهد بود. این لباس ها مبنع اصلی انتقال عفونت های ویروسی پوست مثل زگیل، تبخال، بیماری ملوسکوم و غیره در بدن به شمار می روند.

بر خلاف تصور عموم، بسیاری از میکروب های موجود در لباس های دست دوم با ضد عفونی از بین نمی رود

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بسیاری از موارد عفونت های میکروبی در لباس های دست دوم با مواد ضد عفونی کننده از بین نمی رود تصریح کرد: بسیاری از میکروب های موجود در لباس های دست دوم بادوام هستند بطوریکه جوشاندن، ضد عفونی کردن، شستشو و اتو کردن باعث از بین رفتن تمام میکروب های پوستی نمی شود. حتی مواد ضد عفونی کننده بکار رفته در این لباس ها به دلیل حجم زیاد البسه و همچنین غیر استاندارد بودن ماده، نمی تواند بطور یقین عفونت های میکروبی و قارچی در این لباس ها را از بین ببرد.

عوارض شدید پوستی لباس های زیر تاناکورا

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: هرگز نمی توان به مصرف کنندگان تاناکورا اطمینان داد که پوشیدن این لباس ها اگر تا به حال برایشان مشکلی ایجاد نکرده، همیشه نیز همین طور خواهد بود چون خیلی از ویروس های این بیماری بعد از مدتی طولانی خود را نشان می دهند. لباس های زیر که در تماس مستقیم با بدن هستند، بیشتر موجب انتقال بیماری شده و لباس هایی مانند کت، کاپشن و شلوار کمتر بیماری با خود به همراه دارند، بنابراین توصیه می شود افراد از خرید لباس های دست دومی که در تماس مستقیم با بدن هستند جدا خودداری کنند.

دکتر احسانی حساسیت های پوستی را از دیگر بیماری های انتقالی از لباس های تاناکورا عنوان کرد و افزود: همانطور که ذکر شد این لباس ها به دلیل ضد عفونی با مواد غیر استاندار و غیر اصولی احتمال بروز حساسیت های پوستی را فزایش می دهد و این حساست ها با علامت هایی مانند خارش، قرمزی و التهاب خود را نشان می دهد.

سایر بیماریهای انتقالی از طریق لباس های دست دوم

وی همچنین به دیگر بیماری های انتقالی پوست از لباس های دست دوم اشاره کرد و گفت: گالگال نوعی بیماری عفونی پوست است که توسط مایت ایجاد می شود و می تواند در اثر تماس مستقیم با فرد آلوده یا البسه و بستر آلوده منتقل یابد بطوریکه این ویروس تا ۴ روز به عنوان ناقل زنده می ماند.

به گفته این متخصص پوست و مو،  شپش بدن، شپش عانه، شپش سر، ساس و تینه آ از دیگر بیماری های است که می تواند از طریق استفاده از لباس های دست دوم منتقل شود شپش بدن از خون انسان تغذیه می کند و بین پوست و لباس انسان زندگی می کند، انتقال آن توسط لباس آلوده ایجاد می شود و شپش عانه نیز از خون تغذیه کرده و معمولا در نواحی موهای ضخیم عانه، ابرو و ریش زندگی می کند بستر و لباس آلوده باعث انتقال آن به فرد سالم است.

وی در مورد بیماری پوستی تینه آ نیز اضافه کرد: این عفونت قارچی پوست، مو و ناخن بسیار آلوده کننده است. تینه آ می تواند از پوست آلوده به پوست، لباس، کفش یا سطح آلوده مثل دوش یا کف حمام منتقل شود. پوست های مرده فرد می تواند زمانی طولانی عفونت قارچی را در خود نگهداری کند بنابراین لباس های دست دوم منبع خوبی برای انتقال آن به افراد دیگر به شمار می رود.

باید فرهنگ عدم استفاده از لباس های دسته دوم نهادینه شود

دکتر احسانی در پایان با تاکید بر اینکه باید فرهنگ عدم استفاده از لباس های دسته دوم در جامعه نهادینه شود  اظهار کرد: با توجه به  این لباس های تاناکورا اکثر از کشورهای خارجی وارد می شوند و برخی بیماری ها نیز در برخی کشورها بخصوص مناطق گرمسیری شیوع بیشتری دارد بهتر است فرهنگ عدم استفاده ازاین لباس ها در جامعه نهادینه شود. افراد می‌توانند با هزینه کمتر لباس‌های ایرانی و بدون مشکل خریداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    4 0
    لباس بسیار گران درآمد بسیار کم مدرک لیسانس سابقه کار 10 سال استخدام - هیچ جا - ماهی 400 تومان اگر منت بگذارند و استخدام کنند لطفاً جمع کنید بساطتون را البته درآمد یه عده خیلی خوبه: پزشک ها (از بس که مریضی و بدبختی زیاده برکات آسمان به جیب این عزیزان سرازیر شده) سیاستمدارها و انسان های آویزان همون که مریضی بگیریم بهتر از اینه که مثل شماها نون بخوریم.