مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تاکید براینکه:« هیچ اختلافی با وزارت بهداشت برای هزینه کرد اعتبار سه هزار میلیاردتومانی از محل دریافت مالیات بر ارزش افزوده نداریم» از هزینه کرد بخشی از این اعتبارات برای خدمات پیشگیرانه و غربالگری خبر داد و ضمن تاکید بر اولویت پیشگیری بر درمان عنوان کرد: «توجه به مسائل بهداشت و پیشگیری از اولویت های فرایندی سازمان بیمه سلامت است».

بخشی از اعتبارات را به خدمات پیشگیرانه اختصاص می دهیم

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تاکید براینکه:« هیچ اختلافی با وزارت بهداشت برای هزینه کرد اعتبار سه هزار میلیاردتومانی از محل دریافت مالیات بر ارزش افزوده نداریم» از هزینه کرد بخشی از این اعتبارات برای خدمات پیشگیرانه و غربالگری خبر داد و ضمن تاکید بر اولویت پیشگیری بر درمان عنوان کرد: «توجه به مسائل بهداشت و پیشگیری از اولویت های فرایندی سازمان بیمه سلامت است».


دکتر انوشیروان محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« یکی از اولویت های هر نظام سلامتی بحث آموزش و انجام اقدامات پیشگیرانه در مسائل حوزه سلامت است. سازمان بهداشت جهانی تجربیات بسیار موفقی در کشورهای مختلف برای ارتقای سطح سلامت جامعه با بکارگیری ابزارهای پیشگیرانه و ارتقای دانش آحاد جامعه در حوزه سلامت داشت و توانست با بکارگیری مراقبت های اولیه بهداشتی شرایطی را فراهم کند که منجر به کاهش مرگ و میر کودکان، نوزادان، مادران باردار و همچنین افزایش امید به زندگی با همین ابزارهای پیشگیرانه شود».

وی ادامه داد:« با توجه به اینکه از میان عوامل موثر بر سلامت افراد جامعه تنها 25 درصد آن مربوط به مسائل نظام بهداشت و درمان می شود و بقیه مربوط به عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تغذیه، تحرک و آلودگی های محیطی است که به عنوان sdhیا( Social Determinants of Health) محسوب می شوند و با توجه به اینکه سیر بیماری ها از بیماری های واگیر به سمت بیماری های غیرواگیر نظیر دیابت، سرطان، بیماری های قلبی و عروقی سوق پیدا کرده است؛ بنابراین توانمندسازی و ارتقای دانش آحاد جامعه نسبت به این بیماری ها می تواند نقش بسزایی در کاهش ابتلا به این بیماری ها داشته باشد».

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود:« امروزه اگر در کشور 800 تا 850 نفر جان خود را از دست می دهند 46 درصد آن به دلیل بیماری های قلبی و عروقی است، 17 درصد مربوط به سوانح وحوادث است، 14 درصد به دلیل ابتلا به سرطان ها و 6 درصد آن مربوط به بیماری های تنفسی است. این در حالی است که 46 درصد از مرگ و میرهایی که مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است با آموزش، تحرک، تغذیه مناسب، کنترل فشارخون، غربالگری و بررسی عوامل ژنتیکی براحتی کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد».


وی با اشاره به بیماری های نادر به عنوان یکی از معضلات درمانی کشور گفت:« وقتی بتوانیم با آزمایش های ژنتیکی و مشاوره های قبل از ازدواج نسبت به شناسایی این عوامل با اقدامات پیشگیرانه و تشخیصی اقدام کنیم می توانیم در صرفه جویی هزینه های سلامت و افزایش طول عمر مفید نقش ایفا کنیم. به عنوان مثال در برآوردی که موسسه ملی سلامت و تعالی بالینی انگلستان (NICE) در مورد هزینه های درمان یک بیماری نادر به عمل آورده است، مشخص شده است درمان یک بیماری نادر حدود 30 هزار پوند معادل 150 میلیون تومان هزینه بر می دارد که البته این هزینه تنها برای یک سال عمر با کیفیت برای فرد مبتلا است نه برای درمان قطعی بیمار در حالی که با بهداشت و پیشگیری و بررسی آزمایشات ژنتیکی که قطع یقین کمتر از 10 درصد هزینه درمان این بیماری را شامل می شود می توانیم هم بار مالی نظام سلامت را کاهش دهیم و هم به طول عمر با کیفیت افراد اضافه کنیم».


وی تاکید کرد:« بنابراین رویکرد پیشگیرانه و بهداشت به عنوان یک اصل است و با توجه به تغییر ساختار سازمان بیمه خدمات درمانی به سازمان بیمه سلامت، توجه به مسائل بهداشت و پیشگیری از اولویت های فرایندی سازمان بیمه سلامت است و این سازمان در نظر دارد رفته رفته به بحث پیشگیری ورود کند. به عنوان مثال هزینه های آزمایش ژنتیک پیش از تولد بیماری فنیل کتونوری جزء آزمایش هایی ژنتیکی است که طبق مصوبه هیات محترم دولت مشمول تعهدات بیمه پایه سازمان های بیمه گر شده است».


دکتر محسنی بندپی همچنین درباره آن دسته از خدمات پیشگیرانه دندانپزشکی که تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفته اند؛ گفت:« جرم گیری و بروساژ دندان ها، فلوراید تراپی و پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، فیشور سیلندر دندان(برای پر کردن حفره های دندان ها) و رادیوگرافی و کشیدن دندان دائمی و عقل از جمله خدماتی است که در بسته خدمتی پیشگیرانه سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است که امیدواریم در سال 93 بتوانیم آن را اجرایی و عملیاتی کنیم».


وی در واکنش به جوسازی برخی از رسانه بر علیه سازمان بیمه سلامت درباره اعتبار سه هزار میلیاردی (یک درصد مالیات بر ارزش افزوده) خاطرنشان کرد:« سازمان بیمه سلامت هیچ اختلافی برای هزینه کرد سه هزار میلیارد تومان با وزارت بهداشت نداشته و ندارد و با وزیر بهداشت در این زمینه به تفاهم کامل رسیده ایم. تفاوتی نمی کند که این پول در اختیار وزارت بهداشت باشد یا در اختیار سازمان بیمه سلامت چراکه پولی که در اختیار سازمان بیمه سلامت است باید با سازو کار بیمارستان ها و مراکز بهداشت و درمانی وزارت بهداشت هزینه شود و خریدار عمده خدمت آنها ما هستیم».


وی در پاسخ به اینکه این اعتبار به طور مشخص قرار است در چه زمینه ای هزینه شود؛ گفت:« قرار بر این است اعتبار سه هزار میلیاردتومانی برای ارتقای بسته خدمتی روستاییان، خدمات پیشگیرانه وغربالگری و مسائل بهداشتی و نیز ورود بعضی از خدماتی که تا به امروز در بسته خدمتی روستاییان نبوده است مثل آزمایش های پرتوپزشکی هزینه شود و می خواهیم ارتقای بسته خدمتی روستاییان را استاندارد کنیم و خدماتی که به شهرهای زیر 20 هزار نفر ارائه میشده است را ارتقاء دهیم. »


وی همچنین از هزینه کرد این اعتبار برای ایجاد انگیزه در میان پزشکان، پرستاران و ماماهایی که در سیستم پزشک خانواده روستایی خدمت می کنند، خبرداد و درباره طرح کاهش پرداخت از جیب روستاییان و عشایر گفت:« با این اعتبار پرداخت از جیب مردم در سیستم ارجاع و پزشک خانواده کاهش پیدا می کند تا مردم بیش از 20 درصد جهت هزینه های درمانی از جیب پرداخت نکنند».


وی با بیان اینکه دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت به پیشگیری از بیماری های شایعی نظیر بیماری های قلبی و عروقی و دیابت که بار مالی زیادی را به نظام سلامت کشور تحمیل می کند، اهتمام ورزد؛ گفت:« متاسفانه بین 2.5 تا 3 میلیون نفر از افراد مبتلا به دیابت از ابتلای خود به این بیماری خبر ندارند. بنابراین شناسایی این بیماران و تغییر الگوی زندگی مبتلایان،آموزش پیشگیری با داشتن تحرک و رژیم غذایی می تواند افراد مبتلا را از پیشرفت این بیماری ایمن کند تا به عوارض این بیماری مثل نابینایی و یا بیماری های کلیوی دچار نشوند».


وی در پایان خاطرنشان کرد:« در دنیا نظام های پیشرفته سلامت کشورهایی هستند که به بهداشت و توانمندسازی بیمه شدگان توانسته اند نقش ایفا کنند. کشور ما در زمینه بهداشت برنامه های خوبی داشته است و اکنون با حضور دکتر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت و نیز دکتر رفیعی فر، مدیر کل دفتر آموزش بهداشت و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری و غربالگری برنامه های خوبی دارند که امیدواریم جنبه اجرایی پیدا کند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha