دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 106877

سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت:‌ سیر فزاینده و الگوهای خاص سرطان‌ در استان کرمان نگران‌کننده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علی‌اکبر حقدوست امشب در شورای سلامت کرمان با اشاره به تهیه سند سلامت این استان اظهار داشت: سه استان در کشور سند سلامت را تهیه و تدوین کرده‌اند که استان کرمان به دلیل استفاده از تجربیات استان‌های دیگر می‌توان گفت در این زمینه کاری کامل‌تر ارائه داده است.

وی بیان داشت: یکی از مباحثی که در سند سلامت استان کرمان مورد توجه قرار دارد، بیماری‌های قلبی و عروقی است که از رشد بالایی برخوردار هستند.

حقدوست تصریح کرد: جامعه ما رو به پیری است و به طبع آن بیماری‌های قلبی و عروقی نیز زیاد می‌شود، اما در عین حال سبک زندگی نامطلوب کنونی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را شدیدتر کرده است.

وی افزود: در حال حاضر خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران 2.5 تا 3 برابر اروپای غربی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: استان کرمان در زمینه جلوگیری از بیماری‌های واگیردار پیشرفت خوبی داشته است، اما بیماری‌های خاصی مانند ایدز که در کل کشور مورد توجه خاص است در استان کرمان نیز مطرح است.

حقدوست ابراز داشت: در حال حاضر موج سوم از ایدز در کشور به راه افتاده که انتقال جنسی این بیماری است.

وی خاطر نشان کرد: طبق برآورد وزارت بهداشت بر اساس یک مدل، تخمین زده می‌شود تا سال 2010 در ایران 8 هزار نفر به ویروس ایدز مبتلا شوند.

حقدوست عنوان کرد: در مراحل اولیه ابتلای مردان به ویروس ایدز بیشتر بود و اکنون این مسئله در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود و به دلیل موج سوم و انتقال جنسی است.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر گسترش اپیدمی موجب می‌شود تا این بیماری را در مناطق کوچک‌تر نیز شاهد باشیم و به دنبال آن عفونت‌هایی مقاوم به درمان بروز کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان یکی دیگر از مسائل مطرح در سند سلامت استان را رشد سرطان‌ها دانست و گفت: استان کرمان در متوسط کشوری در زمینه سرطان‌ها از دیگر استان‌ها وضعیت بدتری ندارد، اما سیر فزاینده و الگوهای خاص آن نگران کننده است.

حقدوست ابراز داشت: به عنوان نمونه سن ابتلا به سرطان سینه در کشور از میانگین دنیا کمتر است و در استان کرمان موارد 25 ساله را نیز مشاهده کرده‌ایم.

وی افزود: همچنین کانون‌های خاصی از سرطان را در یک منطقه می‌بینیم که دلایل آن نیز مشخص نیست.

حقدوست خاطر نشان کرد: اعتیاد، حوادث و سوانح رانندگی، مالاریا و بیماری‌های روحی و روانی از دیگر مباحث مورد اهمیت در سند سلامت استان کرمان است.

وی بیان داشت: برای مدیریت این معضلات باید نگاه بین‌بخشی داشت، مسئله سرطان و ایدز از عهده یک سازمان خارج است.

حقدوست تصریح کرد: بخش سلامت بدهی‌های سنگینی دارد و هزینه‌های درمان، تکنیک‌ها و داروهای گران قیمت را شاهد هستیم، اما بودجه سلامت کم است و حمایت همه را می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha