دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 106879

جولان «تورهای خارجی» در خاموشی «تورهای داخلی»

سلامت نیوز : معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد: در ده ماهه اول امسال 2.5 میلیون گردشگر خارجی با قصد گردشگری وارد کشور شده‌اند اما در همین مدت، 5.7 میلیون ایرانی از مرزهای کشور خارج شده‌اند. حالا کمتر از یک ماه به ایام نوروز باقی مانده‌ است؛ در حالی‌که بسیاری از هتل‌های داخلی خالی هستند اما ظرفیت تورهای خارجی پر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ بسیاری از ایرانیان ترجیح می‌دهند تا از فرصت تعطیلات رسمی و غیررسمی نوروز که حدود دو هفته می‌شود برای مسافرت و گردشگری استفاده کنند. در شرایطی که بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری در کشور مغفول مانده است، برگزارکنندگان تورهای مسافرتی ترجیح می‌دهند تا تمام توان خود را بر تورهای خارجی متمرکز کنند تا سود سرشاری به‌دست آورند، اما به‌راستی چرا به گردشگری خارجی بیشتر توجه می‌شود؟

  افزایش قیمت تورهای خارجی در نوروز
در دو سال گذشته به دلیل افزایش ناگهانی نرخ دلار، قیمت تورهای گردشگری خارجی نیز افزایش چشمگیری داشت اما این افزایش باعث کاهش گردشگری خارجی نشد و همچنان تعداد ورودی گردشگر به کشور، فاصله معناداری با آمار تورهای گردشگری خارجی دارد. در ایران، عید نوروز  به صورت سنتی به مدت دو هفته تعطیل است و این تعطیلات نسبتا طولانی زمان خوبی برای مسافرت‌های داخلی و خارجی است. اما در خارج از ایران خبری از تعطیلات نیست و اصولا روزهای میانی ماه مارس زمان خوبی برای فصل گردشگری تلقی نمی‌شود؛ با این حال قیمت‌ تورهای خارجی در این ایام با افزایش چشمگیری روبه‌رو می‌شود.
مقصد اصلی تورهای گردشگری به پنج مقصد اصلی ختم می‌شود؛ ترکیه، ارمنستان، امارات(دوبی)، شرق اروپا(قبرس و یونان) و جنوب شرق آسیا(مالزی و تایلند) مهم‌ترین و بیشترین مقصد گردشگران ایرانی در ایام نوروز است. برگزاری کنسرت‌ خوانندگان لس‌ آنجلسی هم در این ایام به جذابیت مضاعفی برای تورهای خارجی بدل شده است. کنسرت‌های ثابت در ترکیه، ارمنستان و دوبی مهم‌ترین کنسرت‌هایی است که تبلیغات آن از ماه‌ها قبل شروع شده و حالا یکی از آپشن‌های تورها، بلیت شرکت در این کنسرت‌ها بیان می‌شود.

مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری تهران در خصوص تورهای نوروزی این آژانس می‌گوید: در ایام نوروز برای 20 کشور دنیا تور گردشگری خواهیم داشت البته تور داخلی هم داریم، کیش،‌ شیراز، چابهار و کرمان بخشی از تورهای داخلی است.وی می‌گوید: در ایام نوروز استقبال بیشتری از تورهای خارجی می‌شود و این تورها هم سود بیشتری برای آژانس‌ها دارد و از این رو حتما گرایش به سمت این تورها بیشتر است.

گزارشات میدانی از قیمت‌ تورهای خارجی در ایام نوروز نشان می‌دهد که قیمت‌ این تورهای با نوسان زیادی به مشتریان عرضه می‌شود. ارزان‌ترین تور خارجی،‌ تور آنکارا ترکیه به مدت دو شب است که با قیمت حدود یک میلیون و 300 هزار تومان ارائه می‌شود. تورهای ترکیه عادی نیز که عموما به مدت 5 تا 7 شب به مقصد استانبول یا آنتالیا برگزار می‌شود در ایام نوروز‌ قیمتی در حدود 2.2 میلیون تومان دارد که در مقایسه با ایام عادی سال، رشد دو برابری در قیمت دارد.

تورهای به مقصد اروپا و شرق آسیا اما قیمت‌های بالاتری دارند؛ تورهایی به مقصد فرانسه، اسپانیا و یونان از حدود 5 میلیون تومان آغاز شده تا حدود 15 میلیون هم می‌رسد البته بخشی از هزینه‌ این تورها به صورت ارزی محاسبه می‌شود؛ برای مثال یک تور عادی به مقصد پاریس (فرانسه) قیمتی در حدود 3 میلیون تومان به اضافه 1500 یورو دارد که با محاسبه هر یورو 4 هزار تومان، چیزی حدود 9 میلیون تومان هزینه این تور خواهد بود. هزینه چهار روز اقامت در دوبی نیز برای هر نفر از دو میلیون و ۳۹۰ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است که البته این قیمت‌ها قابل مقایسه با هزینه‌های سفر به دوبی در سه ماه قبل نیست. نکته جالب در خصوص این تورها این است که با وجود افزایش قیمت‌های زیاد در این ایام، اما همه ظرفیت‌های خالی آن پر شده و فعلا برای نوروز 93 جا ندارد!

  کلاهبرداری با تور خارجی!
به گفته یکی از مسئولان گردشگری کشور، قیمت‌گذاری تورهای داخلی و خارجی، براساس بسته‌ای خواهد بود که از سوی دفاتر خدماتی ارائه می‌شود. مواردی مانند نوع حمل‌و نقل و درجه آن، غذا، اقامت و برنامه‌های جنبی بازدیدی از جمله آیتم‌هایی است که در نرخ گذاری موثر است. اما آیا واقعا دفاتر همان خدماتی را ارائه می‌دهند که در هنگام عقد قرارداد به مشتری می‌گویند؟

مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، از نظارت شدید بر تورهای مسافرتی خبر می‌دهد و می‌گوید: درصورت احراز کوچک‌ترین تخلف از آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی با آنها شدیدترین برخورد می شود.

عبدالناصر میرچی، با بیان این که عمده تخلفات آژانس‌های مسافرتی، اجرانکردن تعهدات است، اضافه می‌کند: آنچه ما از آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی انتظار داریم این است که دقیقا آن چیزی را که تبلیغ می کنند و بر اساس آن قرارداد می بندند،اجرا کنند.یکی از افرادی که در نوروز گذشته با یکی از شرکت‌های داخلی به مدت 7 روز به مسافرت ترکیه رفته بود، اما نظر دیگری دارد و می‌گوید: در تهران به ما گفتند که تور شامل اقامت در هتل 4 ستاره به همراه سه وعده غذایی، برنامه بازدید از اماکن تاریخی، یک شب کشتی‌سواری در سواحل دریا و حضور در کنسرت یکی از خواننده‌ها خواهد بود اما در هنگام سفر، هزینه اماکن بازدید، کشتی و حتی بلیت کنسرت جداگانه مطالبه و گرفته شد.

وی ادامه می‌دهد: اگرچه کیفیت هتل و غذای ارائه شده هم در حد مطلوب نبود اما خلف وعده مدیران آژانس‌ در ارائه خدمات جنبی این تور، هزینه زیادی را جدای از هزینه پرداختی به تور بر ما تحمیل کرد به طوری‌که هزینه سفر یک هفته‌ای به ترکیه برای هر نفر حدود یک میلیون تومان بیشتر شد.

سرپرست دادسرای ویژه فرودگاه‌های تهران هم تخلف در برخی تورهای مسافرتی را تایید می‌کند و  از کسانی که گرفتار فریب آژانس‌های متخلف و کلاهبردار شده‌اند، می‌خواهد تا جهت رسیدگی قضایی، طرح شکایت کنند. ترحم اسدیان، به پرونده‌های تشکیل شده در دادسرای ویژه فرودگاه‌های تهران، اشاره کرد و افزود: به‌تازگی موارد مشابهی در ارتباط با کلاهبرداری برخی آژانس‌های مسافرتی مطرح شده که در دست بررسی است.

میرچی، مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری در خصوص برخورد صنفی با تورهای متخلف هم می‌گوید: اگر آژانسی قراردادی ببندد و توری را با پکیچ و کنداکتور خاص بفروشد و در اعمال آن تخطی کند ما به عنوان دستگاه نظارتی ورود و مطابق ماده 31 آیین نامه نظارت و تاسیس دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری با متخلفان برخورد می‌کنیم. برخوردها از اخطار کتبی آغاز می‌شود و در مواردی به تعلیق می‌رسد. اگر در مواردی جرم و تخلف به صورتی محرز شود که صلاحیت دفتر مسافرتی از بین برود، قطعا به لغو مجوز فعالیت آن دفتر خواهد انجامید.

  تخفیف هتل‌های داخلی

در شرایطی که در ایام نوروز، تب مسافرت‌های خارجی بالا می‌گیرد اما در تورهای داخلی نیز قیمت‌ها افزایش‌های خاصی دارند. اگرچه مدیران سازمان میراث فرهنگی از تثبیت قیمت هتل‌ها و تورهای گردشگری داخلی در ایام نوروز خبر می‌دهند اما اشتیاق سفر به شهرهای زیارتی و سیاحتی کشور باعث شده تا قیمت تورهای جذابی مانند مشهد، شیراز، کیش، اصفهان، چابهار، تبریز و حتی شمال با افزایش‌هایی همراه باشد اما در این میان، هتل‌های شهرهای کم‌جاذبه نیز با تخفیف‌های 10 تا 40 درصدی عرضه می‌شوند.

معاون استاندار تهران از تخفیف 40 درصدی در هتل‌های شهر تهران در ایام نوروز خبر داده و با توجه به مسافرت تهرانی‌ها به سایر نقاط کشور، از هموطنان خواسته تا در ایام نوروز مهمان تهران باشند و از  جاذبه‌های گردشگری پایتخت استفاده کنند.به گفته محمدرضا محمودی  شهرهای دیگری مانند اراک و کرج هم با تخفیف در قیمت هتل‌ها روبه‌رو هستند تا شاید مسافرانی مقصد خود را در این شهرها تعیین کنند اما مشخص نیست در شرایطی که تقاضا برای سفرهای خارجی روبه رشد است چرا، مسئولان فکری به حال گردشگری داخلی نمی‌کنند. تخفیف هتل‌ها در شهرهایی که به دلیل آلودگی هوا، ساکنان آن را فراری داده، معلوم نیست چه دردی قرار است از گردشگری داخلی دوا کند، که این همه بر روی آن مانور داده می‌شود.

در شرایطی که به دلیل رکود اقتصادی، کشور با تورم بالایی روبه‌رو است و به دلیل وجود تحریم‌ها همچنان ورود ارز به کشور با مشکلات بسیاری روبه‌رو است، پیش‌بینی می‌شود حدود دو میلیون ایرانی در ایام نوروز 93 متقاضی سفر به خارج از کشور باشند. اگر  هر مسافر ایرانی تنها 1000 دلار به طور متوسط ارز بری از کشور داشته باشند، چیزی حدود 2 میلیارد دلار (عددی معادل بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت) از کشور خارج می‌شود که می‌تواند خسران بزرگی برای کشور تلقی شود.

تورهای خارجی، گوش مسافران داخلی را می‌برد، در حالی‌که ایران به عنوان کشوری چهارفصل همچنان ناشناخته‌های بسیاری برای گردشگری در ایام نوروز دارد. جدا از شهرهای تاریخی و معروف در حوزه گردشگری، استان‌های جنوبی، شرقی و حتی مرکزی جذابیت‌های گردشگری بسیاری دارند که می‌تواند تجربه ارزان و خاطره‌انگیزی در ایام نوروز باشد اما گردشگری داخلی مغفول مانده و همچنان برخی به‌خاطر منافع خود بر کوس گردشگری خارجی می‌کوبند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha