مقابله با خستگی مفرط در مبتلایان به ام اس

سلامت نیوز : تقریبا همه مبتلایان به ام اس، از خستگی مفرط رنج می برند. در واقع ۸۰ درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، در مرحله ای از زندگی خستگی مفرط را تجربه می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ محققان می گویند علت اصلی خستگی مفرط در این بیماران هنوز مشخص نیست اماا نواعی از این خستگی در مبتلایان به ام اس دیده می شود.

انواع خستگی ها:قبل از آموختن شیوه های مقابله با خستگی مفرط، لازم است انواع خستگی را که در این دوران با آن روبه رو هستید، بشناسید.

این خستگی ها ممکن است به طور ناگهانی ایجاد شود.

اغلب هر روز دچار خستگی می شوید.

اگرچه شب خواب کافی داشته اید اما باز هم در طول روز احساس خستگی می کنید.

این حالت در طول روز بدتر می شود.

حرارت و رطوبت این ناراحتی را تشدید می کند.

نسبت به انواع دیگر خستگی، شدیدتر است.

در انجام دادن کارهای روزمره اختلال ایجاد می کند.

اما نکاتی که باید رعایت شود:

ورزش منظم:با فعالیت جسمی منظم می توان با خستگی مفرط مربوط به ام اس مقابله کرد. پایبند بودن به برنامه ورزشی منظم و کاهش وزن به حفظ سلامت کلی بدن مبتلایان به این بیماری کمک می کند.

اگر از ورزشی که باید انجام دهید مطمئن نیستید از پزشک مشورت بگیرید. به یاد داشته باشید هدف از ورزش کردن به دست آوردن انرژی بیشتر است نه خستگی بیشتر.

صرفه جویی در انرژی:صرفه جویی در انرژی راهکاری موثر برای مقابله با خستگی مفرط است. بهترین زمان انجام دادن کارها موقعی است که انرژی بیشتری دارید. اگر احساس خستگی کمتری می کنید از این فرصت استفاده کنید و کارهای منزل یا خرید را انجام دهید. می توانید انرژی خود را ذخیره کنید و با خواب کوتاه مدت بین روز خستگی تان را برطرف کنید.

مصرف داروها:اگرچه برخی داروها از جمله آسپرین در رفع خستگی مفرط موثر است اما توصیه می شود از دارو برای رفع خستگی مفرط استفاده نشود

زیرا شما به دلیل ابتلا به بیماری ام اس، داروهای دیگری هم مصرف می کنید از این رو بهتر است تعداد داروها را محدود کنید. اگر برای علایم دیگری دارو مصرف می کنید، از نداشتن عوارض جانبی آن از جمله افزایش خستگی مفرط مطمئن شوید. در مورد تک تک داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا آن دسته از داروهایی را که خستگی مفرط ایجاد می کند، حذف و داروهای دیگری را جایگزین کند.

در محیط خنک قرار بگیرید:بیشتر مبتلایان به این بیماری به گرما حساسیت دارند در نتیجه زمانی که در محیط گرم قرار می گیرند احساس خستگی بیشتری می کنند.

ساعت خواب را منظم کنید:یکی از علت های خستگی مفرط در مبتلایان مشکل خواب است.

لازم است که سرحال از خواب بیدار شوید وگرنه دچار خستگی می شوید.برای پیشگیری از خستگی مفرط، لازم است ساعات برنامه خواب خود را تنظیم کنید. برای این کار لازم است علایم احتمالی دیگر ام اس مانند مشکل ادراری را درمان کرد. اگر دچار اختلال خواب هستید با پزشک خود برای مصرف داروی خواب آور مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha