كارشناس بیماریهای غیرواگیر مركز بهداشت استان قزوین گفت : تشخیص زودهنگام بیماری كم كاری تیرویید مانع از عقب ماندگی ذهنی در نوزادان مبتلا به این بیماری می‌شود.

فهیمه مصطفایی  در گفت وگو با ایرنا در قزوین افزود:تاخیر در شناسایی و درمان این بیماری عوارض جبران ناپذیر مغزی و به ویژه كاهش شدید ضریب هوشی در مبتلایان را به همراه خواهد داشت.
وی اظهار داشت : یكی از عوامل مهم در موفقیت برنامه غربالگری ، نمونه گیری درست و دقیق است كه در برنامه غربالگری كم كاری مادرزادی تیرویید در ایران نمونه‌گیری از پاشنه پا در سه تا پنج روز بعد از تولد انجام می شود.
مصطفایی افزود: براساس نتایج برنامه غربالگری كم كاری مادرزادی تیرویید پس از نمونه‌گیری از  ۱۷ هزار و  ۹۸۶ نوزاد در استان قزوین ،  ۳۹ نوزاد مبتلا به این بیماری شناسایی شدند كه تشخیص زودهنگام آن مانع از ابتلا نوزادان به عقب ماندگی ذهنی شده است .
این كارشناس ،اختلال در تكامل كامل یا نسبی تیرویید، اختلال در جایگزینی نابجای تیرویید در دوران جنینی ، مصرف داروهای ضد تیرویید و حاوی مقادیر زیاد ید و اختلالات ارثی را از شایعترین دلایل بروز بیماری كم كاری تیرویید برشمرد.
مصطفایی میزان بروز بیماری كم كاری مادرزادی تیرویید را یك در سه هزار تا چهار هزار تولد در جهان برشمرد و گفت : این رقم در كشور یك در هزار تولد زنده است.
این كارشناس افزود: این مطلب حاكی از میزان بروز بالای بیماری در جهان می باشد كه به دلیل كم و غیراختصاصی بودن علایم و نشانه‌های این بیماری در اوایل دوران شیرخوارگی و نوزادی در اغلب موارد تشخیص بیماری باتاخیر صورت می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha