دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲

ردپای اعمال نفوذ زیر چرخ‌های اسکانیا

سلامت نیوز : مباحث مربوط به خودرو در کشور همیشه برای یک قشر خاصی از جمعیت اهمیت دارد و از جذابیت‌های بالایی برخوردار است. افرادی هستند که به صورت مرتب اخبار و رویداد‌های صنعت خودرو را دنبال می‌کنند تا از آخرین آمار درباره خودروهای جدید در بازار اطلاع پیدا کنند اما در ماه‌های گذشته افرادی که اخبار مربوط به خودرو‌های اسکانیا بویژه اتوبوس‌های این شرکت خودروسازی را دنبال کرده‌اند، همواره با خبرهای تاسفباری از مرگ تعدادی از هموطنان یا تصادفات پی‌در‌پی این اتوبوس پرحاشیه مواجه شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ خبرهایی که در یکی از تاسفبارترین آنها شاهد فوت 44 مسافر بیگناه در اثر آتش گرفتن اتوبوس‌های اسکانیا در اتوبان تهران– قم بودیم. اتوبوسی که از مدتی پیش به دلیل تعداد سوانح بالا در تصادفات و ناایمن بودن، شماره‌گذاری‌اش متوقف شده است.

 ماجرای اسکانیا سر دراز دارد
درست در زمانی که با توقف روند شماره‌گذاری این اتوبوس در کشور همگان تصور می‌کردند ماجرای حاشیه‌های اسکانیا به اتمام رسیده، به‌تازگی سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در اظهاراتی درباره پشت پرده‌هایی از روند شماره‌گذاری این خودروی پرحاشیه در کشور سخن گفته است.

 شماره‌گذاری با وجود 19 تست فنی!
موضوعی که رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر آن تاکید کرده و همین موضوع باعث ایجاد شبهاتی در ماجرای شماره‌گذاری اسکانیا شده، مربوط به شماره‌گذاری این خودرو با وجود 19 تست فنی در کشور است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این باره به فارس گفته است: «سازمان بازرسی مشغول بررسی اسناد موجود در زمینه شماره‌گذاری اسکانیا با وجود کسب نکردن نمره لازم در 19 مورد تست فنی است.» البته چندی پیش هم درگزارشی که توسط سازمان استاندارد درباره خودروی اسکانیا منتشر شد به این موضوع اشاره شده بود که این خودرو ۱۹ استاندارد لازم را کسب نکرده است چرا که سازمان استاندارد برای شماره‌گذاری یک خودرو 51 استاندارد را لحاظ کرده و خودروها برای کسب مجوز باید در این 51 مورد نمره قبولی دریافت کنند. اما سوال اینجاست چه کسی و با چه نیتی دستور شماره‌گذاری اسکانیا را صادر کرده است؟

 19 ایراد اساسی و مهم
در بررسی اتوبوس‌های اسکانیا مشخص شد که 19 مورد ایراد در این خودرو وجود دارد، ایراداتی که از برفک‌زدا و مه‌زدا گرفته تا سیستم برف‌پاک‌کن و شکل و ابعاد خودرو به‌خوبی برای کارشناسان نمایان شده است. در جریان آنچه در قالب گزارش‌های سازمان استاندارد منتشر شد، مواردی مانند برفک‌زدا و مه‌زدا، سیستم برف‌پاک‌کن و شیشه‌شوی، میدان دید جلو، چراغ مه‌شکن جلو، حفاظت از راننده، پشت سری صندلی‌ها، حفاظ‌های جانبی، برخورد از روبه‌رو، برخورد جانبی، قفل و لولا، حمل کالاهای خطرناک، نصب تزئینات داخلی، برجستگی‌های بیرونی، برجستگی‌های بیرونی کابین، حفاظ چرخ و سیستم‌های ممانعت از پاشش، جرم و ابعاد خودروهای نوع M1 و وسایل کوبلینگ مکانیکی از مهم‌ترین ایرادات فنی این خودرو در کشور اعلام شده بود.

 دست‌های پشت پرده
این در حالی است که سراج، رئیس سازمان بازرسی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا در بررسی پرونده خودروی اسکانیا به وجود دست‌های پشت پرده در صدور مجوز شماره‌گذاری این خودرو هم پرداخته می‌شود، تاکید کرده است: «به طور حتم به این مورد نیز رسیدگی خواهد شد.» سراج همچنین درباره معرفی افراد این پرونده به مردم خاطرنشان کرد:«سازمان بازرسی به دنبال ایجاد تنش در کشور نیست و تلاش برای رفع مشکل را خواهد داشت.»

 آیا مدیران روسفید می‌شوند؟
به هر روی آنچه می‌توان از شواهد و مدارک موجود و همچنین اظهارات رئیس سازمان بازرسی درباره ابعاد گوناگون اتوبوس‌های اسکانیا برداشت کرد، وجود برخی حاشیه‌ها و ناگفته‌هایی از این ماجراست که شاید تبدیل این حاشیه‌ها به متن، و ناگفته‌ها با گفته، بتواند تا حد زیادی در روند رسیدگی به پرونده این اتوبوس پرحاشیه مفید و موثر باشد. فراموش نکنیم در پرونده این اتوبوس آمار فوت تعدادی از هموطنان نوشته شده است و رسیدگی قاطع و بدون اغماض به پشت پرده‌های این موضوع باعث تسلی خاطر بازماندگان مسافران اسکانیا و همچنین روسفیدی مدیران مرتبط با این موضوع در برابر آحاد جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha