دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 106894

سلامت نیوز : بسیاری از اوقات مطلع نبودن از قوانین و شرایط مجاز صید و شکار در طبیعت، موجب دست‌اندازی افراد بطور غیرقانونی به منابع طبیعی و جانوران وحشی می‌شود. به همین دلیل اطلاع از قوانین شکار، پروانه شکار، سلاح و حتی خرید، فروش، تکثیر، پرورش، صادرات و واردات جانوران وحشی برای کسانی که هوای تفریح یا تجارت از طریق شکار را دارند، می‌تواند مانع اقداماتی برخلاف روند حفظ منابع طبیعی و جانوران شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ بطور مثال، براساس ماده 7 قانون شکار و صید، هرگونه خرید، فروش، تکثیر، پرورش و صدور و ورود حیوانات وحشی و اجزای آن‌ها که غیربومی ایران هستند و از خارج به کشور وارد شده یا از قبل در کشور تکثیر و پرورش یافته‌اند، با کسب پروانه یا اجازه از سازمان حفاظت محیط زیست مجاز است. براساس همین قانون ورود یا صدور آن دسته از جانوران وحشی و اجزای آن‌ها که در فهرست کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض (CITES) ثبت شده‌اند، با رعایت مقررات کنوانسیون مذکور قابل انجام است. سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند گونه‌هایی را که برخلاف مقررات کنوانسیون یاد شده به کشور وارد می‌شوند ضبط و در صورت لزوم با هزینه واردکننده به کشور مبدأ عودت دهد. (براساس مقررات کنوانسیون CITES مدیر اجرایی کنوانسیون می‌تواند گونه‌های توقیف‌شده را به مراکز مجاز نگهداری گونه‌ها نیز تحویل نماید).

در همین راستا براساس ماده 8 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، مبادرت به هرگونه شکار، صید، تکثیر، پرورش، نگهداری و خرید و فروش جانوران وحشی و اجزای آن‌ها مستلزم اخذ پروانه یا اجازه از سازمان حفاظت محیط زیست است. به عنوان ضمانت اجرای این قوانین، مجازات‌هایی نیز در نظر گرفته شده است. براساس ماده 10 قانون شکار و صید هرکس مرتکب اعمال زیر شود به جزای نقدی یا حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم می‌شود: شکار و صید جانوران وحشی عادی بدون پروانه، حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آن‌ها بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست و شکار و صید بیش از میزان مندرج در پروانه‌های صادره از سوی سازمان حفاظت محیط زیست یا خلاف مقررات و خارج از محل‌های مجاز مندرج در پروانه.  همچنین براساس ماده 11 قانون شکار و صید هرکس مرتکب اعمال زیر شود، به جزای نقدی یا حبس از 91 روز تا 6 ماه محکوم می‌شود: شکار و صید حیوانات وحشی با وسایل غیرمجاز یا شکار با اسلحه دیگران، مبادرت به شکار و صید حیوانات در مناطق ممنوع یا خلاف محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تعیین‌شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و اقدام به صادرات و واردات حیوانات وحشی به صورت غیرمجاز.

در این قانون مجازات‌های سنگین‌تری نیز اعمال می‌شود به طوری که به عنوان مثال براساس ماده 12 قانون شکار و صید، هرکس مرتکب اعمال زیر شود به جزای نقدی تا هجده میلیون ریال یا حبس از سه ماه تا سه سال محکوم می‌شود: شکار و صید جانوران وحشی حمایت شده بدون داشتن پروانه ویژه، شکار و صید در مناطق حفاظت‌شده و پناهگاه‌های حیات وحش بدون داشتن پروانه ویژه، صید غیرمجاز در رودخانه‌های حفاظت شده و آلوده کردن آب رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌های حفاظت‌شده، چشمه‌ها و آبشخورها به موادی که باعث آلودگی آب و از بین رفتن آبزیان شود. در زمینه جانوران کمیاب نیز که در خطر انقراض قرار دارند، مجازات‌ها سنگین‌تر است. مثلاً براساس ماده 13 قانون شکار و صید، هر کس مرتکب اعمال زیر شود به جزای نقدی تا بیست میلیون ریال یا حبس از 91 روز تا سه سال محکوم می‌شود: شکار جانوران وحشی کمیاب و در معرض خطر انقراض مثل جبیر، گورخر، گوزن زرد ایرانی، یوزپلنگ، تمساح، هوبره، میش مرغ و ...، شکار در پارک‌های ملی، شکار و صید و یا کشتار جانوران وحشی با استفاده از سموم وسیله نقلیه موتوری و نیز کشتار آن‌ها به روش جرگه و محاصره دسته‌جمعی. برای این که تجارت این جانوران برای سودجویان هزینه بیشتری داشته باشد نیز قوانین سخت تری هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha