سلامت نیوز : یک جراح دندانپزشک با بیان اینکه اولین علائم بیماری لثه را باید به صورت کلینیکی تشخیص داد، گفت: تصاویر رادیوگرافی تحلیل‌های استخوانی را با شدت کمتری نسبت به واقعیت نشان می‌دهند.

دکتر میترا برادران در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه رادیوگرافی به عنوان یک وسیله کمکی ارزشمند در تشخیص بیماری‌های لثه است، گفت: ارزیابی پیش‌ آگهی بیماری و تعیین نتیجه درمان با استفاده از این روش میسر می‌شود.

وی گفت: رادیوگرافی تنها تغییرات ایجاد شده در بافت کلسیفیه را نشان می‌دهد و توانایی آشکار کردن فعالیت‌های سلولی فعلی را ندارد و فقط اثراتی را که تغییرات سلولی در گذشته بر روی استخوان و ریشه‌ها گذاشته‌اند، نشان می‌دهد.

این جراح دندانپزشک با بیان اینکه ارزیابی رادیوگرافی تغییرات استخوان در بیماری لثه، عمدتا براساس نمای دیواره بین دندانی است، گفت: تراکم زیاد ساختمان ریشه اجازه به تصویر کشیده شدن استخوان‌های فکی را نمی‌دهد.

برادران با تاکید بر اینکه تخریب‌های جزئی استخوان در رادیوگرافی قابل رؤیت نیستند، یادآور شد: هرگونه تغییرات جزئی اولیه بافت‌های پریودنتال (لثه) در کلیشه رادیوگرافی به این معنی است که تخریب مراحل اولیه خود را طی کرده است. اولین علائم بیماری لثه را باید به صورت کلینیکی تشخیص داد.

وی افزود: تصاویر رادیوگرافی تحلیل‌های استخوانی را با شدت کمتری نسبت به واقعیت نشان می‌دهند. رادیوگرافی یک روش غیرمستقیم در تعیین میزان تحلیل استخوان در بیماری‌های لثه است و در واقع به جای اینکه میزان استخوان تحلیل رفته را نشان دهد، میزان استخوان باقیمانده را نمایان می سازد.

برادران گفت: تشخیص قطعی درگیری ناحیه انشعاب ریشه‌ها توسط معاینات کلینیکی، یعنی پروب کردن دقیق ناحیه با وسیله‌ای که به این منظور طراحی شده است امکان پذیر است. استفاده از رادیوگرافی برای این منظور هم مفید است.

این جراح دندانپزشک گفت: موقعیت آبسه ضایعاتی که در بافت نرم قرار دارند، نسبت به ضایعاتی که در بافت‌های حمایت‌ کننده دندان و به صورت عمقی‌تر قرار گرفته‌اند، کمتر احتمال دارد تغییرات رادیوگرافی ایجاد کند. بنابراین رادیوگرافی به تنهایی در تشخیص آبسه پریودنتال قابل اعتماد نیست.

وی با بیان اینکه ضربه‌های ناشی از اکلوژن (وضعیت قرارگیری دندان‌ها) می‌تواند تغییرات رادیوگرافیک واضحی را در استخوان و وسعت فضای لثه‌ای و تراکم استخوان اسفنجی احاطه‌ کننده به وجود آورد، گفت: در بعضی بیماری‌ها اختلالات اسکلتی تغییراتی در فکین به وجود می‌آید که بر تفسیر رادیوگرافیک در ارتباط با بیماری پریودنتال اثر می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha