سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10691

به همه ما از وقتی كه به دنیا می‌آییم، موهبتی ارزانی می‌شود كه هر روز ابعاد تازه‌تری از آن كشف می‌شود.

این بار محققان دریافته‌اند كودكانی كه شیر مادرشان را می‌خورند، وقتی به سن بزرگسالی می‌رسند، كمتر ممكن است به سرطان سینه مبتلا شوند؛ خبری كه با توجه به میزان شیوع این نوع سرطان در جوامع امروزی، اهمیت خاصی می‌تواند داشته باشد.

به گزارش رویترز، این مطالعه را محققان دانشگاه ویسكانسین انجام داده و نتایج آن را در شماره آوریل نشریه اپیدمیولوژی منتشر كرده‌اند. در این مطالعه معلوم شده كه دختران شیرمادرخوار، تا ۱۷ درصد كمتر از دخترانی كه از شیر خشك تغذیه می‌كرده‌اند، در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

اما این تنها موردی نیست كه تحقیقات بر اثر پیشگیری‌كننده شیر مادر نسبت به انواع بیماری‌ها و نیز سرطان‌ها، ‌مهر تایید می‌زند. در مراجع پزشكی، فهرست بلندبالایی از بیماری‌های حاد و مزمن وجود دارد كه شیر مادر، از آنها پیشگیری می‌كند.

برخی از این بیماری‌ها مانند عفونت‌های گوارشی، ادراری و تنفسی و نیز سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار، مربوط به دوران كودكی است؛ اما برخی دیگر، مانند دیابت قندی وابسته به انسولین، كلسترول بالای خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری كرون و كولیت اولسراتیو، آسم و انواع دیگر آلرژی، از جمله بیماری‌هایی هستند كه احتمال وقوع آنها تا سن بزرگسالی وجود دارد و بررسی‌ها نشان داده كه استفاده از شیرمادر می‌تواند كودك را در برابرشان بیمه كند.

شواهد زیادی وجود دارد كه نشان می‌دهد در كودكان تغذیه‌شده با شیر مادر، ذخایر چربی اضافی كمتر است و به‌طور طبیعی این كودكان كمتر امكان دارد كه دچار چاقی شوند. (البته ادامه تغذیه مناسب در سال‌های بعدی هم شرط مهمی است) كلسترول خون، در زمان بزرگسالی این كودكان هم، بیشتر در محدوده طبیعی باقی می‌ماند و این موضوع، هم می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت كمك كند و هم در حذف یكی از عوامل خطر مهم برای سرطان سینه، یعنی چاقی، مؤثر باشد.

البته این تنها یك حدس است و باید مطالعات گسترده‌تری در مورد سازوكار دقیق تاثیر شیر مادر در كاهش احتمال ابتلای فرد به سرطان سینه انجام شود.همچنین برخی مطالعات نیز، از بالا بودن هوش‌بهر كودكانی حكایت دارد كه شیرخوارگی خود را با تغذیه از شیر مادرشان گذرانده‌اند.

در یكی از تازه‌ترین این مطالعات كه هفته پیش نتایج آن در نشریه آرشیو روان‌پزشكی عمومی منتشر شد، مشخص شد كودكانی كه 3 ماه اول زندگی‌شان را فقط با شیر مادر تغذیه شده‌اند، و سپس این ماده مغذی در مراحل بعدی هم برای‌شان ادامه پیدا كرده است، در سن ۶ سالگی هم از لحاظ پیشرفت تحصیلی و هم از لحاظ هوش‌بهر (IQ) از سایر هم‌سن‌وسال‌های‌شان جلوتر بوده‌اند. این مطالعه را محققان دانشگاه مك‌گیل كانادا انجام داده‌اند.

اما در مورد انواع سرطان‌ها؛ بررسی‌های زیادی صورت نگرفته، اما آخرین مطالعات، خبر از تاثیر مثبت آن می‌دهند. به ‌عنوان مثال برخی از این مطالعات نشان داده كه كودكان شیرمادرخوار، احتمال كمتری دارد كه در بزرگسالی به لنفوم مبتلا شوند.

این مطالعه جدید هم، تایید پیشگیری از یك نوع دیگر از سرطان‌ها را می‌دهد؛ اینها همه، گذشته از همه خواص مفیدی است كه شیردهی بر خود مادران دارد. پیشگیری از سرطان تخمدان و نیز سرطان پیش از قاعدگی پستان، ۲ نوع مشخص از بیماری‌هایی هستند كه شیر دادن به كودك، احتمال آن را در مادر كم می‌كند.

بنابراین می‌توان با جدیت به مادران توصیه كرد كه هم برای سلامت خودشان و هم برای سلامت فرزندشان، سعی كنند از شیر خودشان برای تغذیه او استفاده كنند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha