قبل از خانه تکانی، نرمش کنید/ با لبخند خانه‌تکانی کنید

سلامت نیوز : رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: داشتن رغبت، علاقه و کمتر بودن استرس و تنش، نرمش قبل از شروع کار، متناسب بودن حجم، وزن و ابعاد اجسام با بدن و عدم انجام فعالیت‌ها به طور پیوسته از بایدهای خانه‌تکانی است.

سید‌منصور رایگانی در گفت‌وگو با فارس، خانه‌تکانی را یکی از سنت‌های پسندیده عنوان کرد و افزود: خانه‌تکانی و تغییر و تحول برای ایام عید از سنت‌های پسندیده است لیکن چند توصیه می‌تواند از به وجود آمدن مشکلات احتمالی بکاهد.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی اظهار داشت: توصیه اخلاقی برای خانه‌تکانی آن است که افراد همه فعالیت‌ها را متمرکز به هفته آخر یا چند روز انتهایی سال نکنند و در طول سال به شست و شو و تمیزی بپردازند تا از ایجاد فشار زیاد و اختلالات حاصل کاسته شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: افراد قبل از اقدام فیزیکی برای انجام کارهای سخت و سنگین باید از لحاظ روحی آماده باشند؛ داشتن رغبت، علاقه و کمتر بودن استرس و تنش می‌تواند از ضایعات اسکلتی - عضلانی و همچنین عصبی و فیزیکی بکاهد چرا که هرچه تنش و اضطراب بالاتر باشد احتمال بروز درد و بیماری بیشتر است.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: بهتر است افراد برای انجام خانه‌تکانی با هم مشارکت داشته باشند و کارها را با هم تقسیم کنند و قبل از شروع کار 5- 4 دقیقه نرمش و کشش‌های عضلانی انجام دهند تا بدن آمادگی لازم برای فعالیت فیزیکی را پیدا کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: برای حرکت دادن اجسام باید حجم، وزن و ابعاد آن متناسب با وضعیت و توان فیزیکی فرد باشد و این گونه نباشد که فرد به تنهایی یک مبل سه نفره را جابجا کند یا فرشی را بشوید و به تنهایی بلند کند.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: افراد باید دقت داشته باشند که فعالیت‌ها را به طور پیوسته و در یک وضعیت ثابت انجام ندهند و بیش از نیم ساعت تا 40 دقیقه در یک وضعیت ثابت قرار نگیرند و بعد از این زمان بلافاصله تغییر وضعیت داده و چند دقیقه استراحت کنند؛ اگر ایستاده‌اند بنشینند و بالعکس.

رایگانی به حمل اجسام و انتقال آنها اشاره کرد و گفت: هل دادن اجسام بهتر از کشیدن آنهاست چرا که فشار کمتری به بدن وارد می‌کند؛ از طرفی در هل دادن فرد مسلط‌تر بوده و با دید بهتری کار را انجام می‌دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در حمل اجسام هرچند کوچک و سبک باید در حالت نشسته به جسم نزدیک شد و جسم را با دو دست کاملاً به بدن نزدیک کرده و جسم را بلند کرد؛ افراد دقت داشته باشند که بلند کردن اجسام در حالت ایستاده و خم کردن تنه بیشترین ضرر را به بدن وارد می‌سازد.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: برای قرار دادن جسم در مکان نهایی نباید تنه را چرخاند چرا که فشار زیادی به ستون فقرات و دیسک‌ها منتقل می‌کند پس باید درست در جایی که قرار است جسم قرار بگیرد به طور مستقیم ایستاد و جسم را قرار داد.

رایگانی خاطرنشان کرد: مورد مهم دیگر استفاده از وسایل مورد‌نیاز است تا بدن با آرامش کامل کار معین را انجام دهد؛ مثلاً برای نصب و تعویض پرده یا گرد‌گیری سقف بهتر است از نردبان یا چهارپایه استفاده کرد نه اینکه بدن را به حالت کشیده قرار داد و روی دو انگشت پا ایستاد چرا که این کشیدگی نامتعارف و نامناسب اختلالات عصبی _ عضلانی را به دنبال خواهد داشت و احتمال بروز تنش را بیشتر خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha