نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه:« دولت گذشته توجهی زیادی به بخش سلامت نداشته و تنها اعتبارات بخور و نمیری به وزارت بهداشت می دادند لذا مسئولین حوزه سلامت گذشته باید به مقوله درمان بیشتر می پرداختند». بر لزوم اختصاص اعتبارات کافی و توجه به بحث پیشگیری در دولت تدبیر و امید تاکید کرد و گفت:« وزارت بهداشت از بحث پیشگیری غفلت نکند و آن را در اولویت لازمه بگذارد».

وزارت بهداشت از بحث پیشگیری غفلت نکند

سلامت نیوز: نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه:« دولت گذشته توجهی زیادی به بخش سلامت نداشته و تنها اعتبارات بخور و نمیری به وزارت بهداشت می دادند لذا مسئولین حوزه سلامت گذشته باید به مقوله درمان بیشتر می پرداختند». بر لزوم اختصاص اعتبارات کافی و توجه به بحث پیشگیری در دولت تدبیر و امید تاکید کرد و گفت:« وزارت بهداشت از بحث پیشگیری غفلت نکند و آن را در اولویت لازمه بگذارد».


دکتر مراد هاشم زهی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« بحث پیشگیری در حوزه سلامت حرف اول را می زند و تمامی مسئولین این حوزه بر این قضیه تاکید دارند. ممکن است پرداختن به امر پیشگیری در نظام سلامت به ظاهر هزینه هایی تحمیل کند و از نظر اقتصادی به ظاهر مقرون به صرفه نباشد اما باید گفت درمان بیماری ها هزینه های چندین برابری را می طلبد بنابراین بهتر است هرچه هزینه برای امر پیشگیری لازم است صرف شود تا مردم کمتر بیمار شوند و شیوع بیماری ها کاهش پیدا کند».


وی ادامه داد:« اگر در تمامی زمینه ها و برای تمامی بیماری ها از جمله بیماری های ژنتیکی ومادرزادی، بیماری های عفونی و مسری و بیماری های غیرواگیر آموزش های لازم داده شود و از بروز آن پیشگیری شود، یقینا صرفه جویی نهایی که در حوزه سلامت می شود با دید پیشگیری محور، منافع بیشتری برای کل کشور خواهد داشت».


نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختصاص بودجه ها به بخش درمان به ناچار صورت می گیرد؛ گفت:« متاسفانه به دلیل مشکلاتی در بخش درمان بیماران از دوره قبل بوجود آمده است، وزیر بهداشت ناچار است ابتدا این مشکلات را برطرف کند و درمان بیماران روی زمین نماند تا با خیال راحت بتواند بر روی بخش پیشگیری و مراقبت های اولیه بپردازد».


وی با بیان اینکه باید قبل از این، سرمایه گذاری های کافی در بخش پیشگیری می شد گفت:« در شرایطی که در حال حاضر در آن هستیم به ناچار باید اتفاقاتی که افتاده و پیشگیری هایی که به اندازه کافی نشده و به دنبال آن برخی بیماری ها بیش از حد انتظار در جامعه شیوع پیدا کرده است را رسیدگی کرد چراکه درمان بیماران را نمی توان تعطیل کرد. قطعا اگر بودجه به اندازه کافی باشد، باید به بحث پیشگیری اعتبارات کافی اختصاص داده شود».


دکتر هاشم زهی با تاکید براینکه نباید درمان، معضلی برای بیماران باشد بر لزوم تخصیص بودجه برای بحث پیشگیری و آموزش مراقبت های اولیه تاکید کرد و گفت:« وزارت بهداشت از بحث پیشگیری غفلت نکند و آن را در اولویت لازمه بگذارد».


وی در ارزیابی میزان توجه دولت های گذشته به بحث پیشگیری گفت:«علیرغم کارهای خوبی که در حوزه سلامت شده است و با وجودی که اعتبارات قابل ملاحظه ای داشتیم اما باز هم آن توجه ای که باید به بحث پیشگیری می شد، انجام نگرفت چرا که اعتبارات به موقع اختصاص پیدا نمی کرد و یا بیشترین اعتبارات به بخش درمان اختصاص پیدا می کرده است و به دلیل اینکه اعتبارات قابل ملاحظه ای برای درمان لازم است در سال های گذشته نیز به ناچار مسئولین می باید مشکل درمان بیماران حل کنند».


نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود:« اگر در گذشته اعتبارات کافی به بخش سلامت اختصاص می یافت حتما به بخش پیشگیری و مراقبت های بهداشتی توجه می شد. تصور من این است چون دولت گذشته توجهی زیادی به بخش سلامت نداشته و تنها اعتبارات بخور و نمیری به وزارت بهداشت می دادند مسئولین حوزه سلامت گذشته باید به مقوله درمان بیشتر می پرداختند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha