سلامت نیوز : مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه خون اهدایی ایرانیان از سالم‌ترین خون‌ها در دنیا است، گفت: ایران در میان کشور‌های مدیترانه شرقی تنها کشوری است که سابقه انتقال خون ملی را دارد و در این زمینه سابقه چهل ساله دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ علی اکبر پور فتح الله عصر یکشنبه پس از بازدید از کارخانه تولید کیسه خونگیری قم در مجتمع بعثت، در جمع خبرنگاران گفت: در استان قم 33 واحد اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت وجود دارد که این بالا‌تر از نرم کشوری آن است.

رتبه پنجم قم در اهدای مستمر خون

وی با توجه به اینکه میزان متوسط اهدای خون در ایران (اهدا مستمر) پنجاه و دو درصد است اظهار کرد: استان قم در زمینه اهدای مستمر رتبه پنجم را در کشور دارد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه حجم مراجعات برای دریافت خون در تهران بیش از ظرفیت خود بوده و اکثر بیماران در این شهر متمرکز شده‌اند و با توجه به عمل‌های جراحی پیشرفته‌ای که در تهران انجام می‌گیرد بیان کرد: قم و دیگر شهر‌های همجوار با تهران باید این استان را در تهیه خون و فراورده‌های خونی کمک کنند.

وی در سخنان خود ضمن بیان اینکه استان قم در مورد وضعیت اعتباری جزو محروم‌ترین استان‌های کشور قرار دارد، علت آن را این گونه بیان کرد که اعتبارات اولیه برای آن دیده نشده و افزایش اعتبار سالانه خوبی نداشته است، لذا در سازمان انتقال خون این استان، مشکلات متعددی وجود دارد مانند پرداخت نشدن حقوق اضافه کاری کارمندان این سازمان بعد از گذشت 6 ماه و فضای نا‌مناسب اهدای خون که در شأن اهدا کنندگان نیست و باید هرچه سریع‌تر به مشکلات موجود رسیدگی شود.

بخش دولتی در تولید نا‌توان است

پور فتح الله با اشاره به اینکه تولید کیسه‌های خونگیری را ابتدا مجتمع بعثت به عنوان یک مجتمع تخصصی و زیر نظر وزارت دفاع انجام می‌داد، گفت: بعد از دوازده سال که بخشی از تولید به بخش خصوصی واگذار شده است، از خط تولید این کارخانه بازدید کرده و شاهد تحولی عظیم در آن بودم که این حاکی از آن است تولید در بخش دولتی مفهومی ندارد و بخش دولتی هیچ‌گاه تولید کننده خوبی نبوده است.

وی تصریح کرد یکی از دلایلی که کشور در این سال‌ها در تولید کیسه‌های خون دچار مشکل بوده به این دلیل است که متکی به بخش دولتی بوده است، اما امروز با ورود و مشارکت بخش خصوصی به صنعت تولید کیسه‌های خون این نوید را می‌دهد که این محصول به طور رقابتی بتواند نقش ویژه‌ی خودش را در کشور داشته باشد.

ایران در میان کشور‌های مدیترانه شرقی تنها کشوری است که سابقه انتفال خون ملی را دارد

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه کشور ما در انتقال خون وضعیت ویژه‌ای دارد و در میان کشور‌های مدیترانه شرقی تنها کشوری است که سابقه انتقال خون ملی را دارد اظهار کرد: اکنون کشور‌های منطقه و سازمان بهداشت جهانی به دنبال فرهنگ سازی و راه اندازی انتقال خون ملی هستند در حالی که ایران حدود چهل سال است به این کار اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه اگر بخش خصوصی وارد تولید ملزومات، مواد و ما یحتاج مورد نیاز سازمان انتقال خون شود می‌تواند بازار منطقه مدیترانه شرقی را در اختیار خود بگیرد، افزود: ایران به عنوان مرکز همکاری‌های سازمان بهداشت جهانی برای آموزش و تحقیق در زمینه سلامت خون معرفی شده است و این ظرفیت را دارد که کشور‌های منطقه را آموزش دهد،‌‌ همان طور که هم اکنون آموزش در زمینه کنترل کیفی انتقال خون تونس را بر عهده گرفته‌ایم همچنین تجربه همکاری در افغانستان و آموزش در عراق را نیز داریم.

پور فتح اله با تأکید بر اینکه ایران می‌تواند به مرکز تولید ملزومات مورد نیاز خون در منطقه تبدیل شود، تصریح کرد: کشور ایران در زمینه ملزومات خونی رشد خوبی داشته است و امیدواریم بتوانیم بخش عمده‌ای از محصولات را در کشور با استاندارد‌های بین المللی تولید کنیم.

وی در سخنان خود به تفاهم نامه‌ای که شرکت تولید کننده کیسه خون در مجتمع بعثت، سال گذشته با سازمان انتقال خون داشته است، اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه با کمی تأخیر در حال اجرا است و علتش این است که در سال گذشته بخشی از تولیدات این مجتمع به کشور عراق صادر می‌شده و اکنون که تعهد صادراتی تمام شده است می‌توان به ادامه همکاری پرداخت.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور به موضوع کنترل محصولات پرداخت و با اشاره به اینکه مجموعه عملکرد سازمان، کیفیت را فدای هیچ پدیده دیگری نمی‌کند، گفت: هر محصولی که در انتقال خون وارد می‌شود مورد کنترل‌های شدید از نظر کنترل کیفی قرار می‌گیرد و هیچ سازمانی به اندازه سازمان انتقال خون در زمینه مستند سازی امر کنترل کیفی و تضمین کیفیت کار نکرده است.

وی در ادامه افزود: علاوه بر کنترل داخلی نظارت و کنترل‌های خارجی و بین المللی انجام می‌گیرد بنابر این می‌توان گفت: محصولی که در انتقال خون وارد می‌شود بی‌هیچ نگرانی قابل مصرف بوده و دارای استانداردهای بین المللی است.

میزان اهدای خون در کشور در مرز دو میلیون و یکصد هزار نفر است

پور فتح اله با بیان اینکه میزان انتقال خون در کشور در مرز دو میلیون و یکصد هزار نفر است، اظهار کرد: این مقدار بسیار بیشتر از این‌ها است اما به طور متوسط حدود بیست درصد میانگین کشوری از این اهدا کنندگان در مرحله انتخاب به دلایل مختلف از چرخه اهدای خون حذف می‌شوند.

وی با توجه به اینکه شاخص اهدای مستمر خون (کسانی که در سال حداقل دو مرتبه اهداء خون را انجام می‌دهند) در میانگین کشوری پنجاه و دو درصد است عنوان کرد: اگر این افراد را با کسانی که سابقه اهدای خون دارند ولی به صورت مستمر انجام نمی‌دهند جمع کنیم حدود هفتاد و پنج تا هفتاد و شش درصد اهداء کنندگان در کشور کسانی هستند که با فرایند اهدا آشنا بوده و آموزش لازم در این زمینه را دیده‌اند با این وجود باید تلاش بیشتری در زمینه آموزش و ارتقای سطح کیفی اهدا کنندگان خون انجام دهیم.

خون ایران، یکی از سالم‌ترین خون‌ها در دنیا است

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور با تضمین اینکه خون ایران، یکی از سالم‌ترین خون‌ها در دنیا است، تصریح کرد: تمام خون‌ها مورد چهار آزمایش اجباری توسط سازمان بهداشت جهانی از جمله آزمایش اچ آی وی و هپاتیت قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه میزان اچ آی وی در سال 82 در اهدا کنندگانی که مراجعه کرده بودند، 8 در یکصد هزار نفر بود، این مقدار در سال گذشته به 3 در یکصد هزار نفر رسیده و با توجه به اینکه اچ آی وی در کشور سیر صعودی داشته نشان می‌دهد در اهدا کنندگان خون سیر نزولی داشته است.

پور فتح الله تأکید کرد: اگر پزشکان تجویز کننده، خون و فراورده‌های خونی را به جا و منطقی مصرف کنند کشور ایران یکی از سالم‌ترین خون‌ها را داراست و نباید نگران سلامت آن بود.

باید خون و فراورده‌های خونی در ایران تعرفه گذاری شود

وی در پایان به اقتصاد انتقال خون اشاره کرد و اظهار داشت: باید شرکت‌های بیمه سازمان انتقال خون را حمایت و پشتیبانی نمایند، همچنین باید خون و فراورده‌های خونی مانند سایر کشور‌های پیشرفته تعرفه گذاری شود اما نباید این تعرفه باری برروی دوش مردم باشد و باید شرکت‌های بیمه این هزینه‌ها را پرداخت نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha