دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 106931

سلامت نیوز : گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است كه به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی انسان به مدتی بیش از24 ساعت و كمتر از یك سال صورت می گیرد. امروزه مجموعه عواملی مثل مسن تر شدن جمعیت، افزایش سطح دانش، اقتضائات سیستم خدمات بهداشتی، دور شدن از تنش های زندگی روز مره، تجدید قوا بدون مداخله پزشکی  و تغییر در باورهای مردم موجب شده است تا گردشگری سلامت در حال حاضر در زمره رو به رشدترین انواع گردشگری دنیا محسوب شود.

توانمندی های بالقوه و وسیع كشور ما در زمینه انواع مختلف گردشگری سلامت بخصوص حوزه آب های معدنی و آب درمانی موجب شده است تا شفقنا  سراغ دکتر داریوش قهرمان پور  از پزشکان به نام ایرانی و همچنین اولین پزشکی که هم در حوزه گردشگردی و هم در حوزه سلامت بصورت تخصصی آموزش دیده است برود تا ضمن کسب اطلاعات لازم در خصوص انواع آب های معدنی( طبیعی) و خواص درمانی و پزشکی آن، تواتمندی های کشور در زمینه چشمه ها و آب های معدنی جهت جذب گردشگر سلامت را جویا شود.

*آقای دکتر لطفا در ابتدا انواع آب های معدنی را ذکر و در خصوص هر کدام از این آب ها و خواص آن توضیحی ارائه دهید؟

قهرمان پور: آب های معدنی سه منشا اصلی سطحی، عمقی و مخلوط دارند که آبهای ژئوترمال (سطحی) اغلب گرم هستند و حرارتی در حدود 35 تا 40 درجه سانتیگراد دارند و خواص فیزیكی و شیمیایی آنها بستگی به زمین هایی دارد كه از آن عبور كرده اند. آبهای با منشاء عمقی نیز معمولاً از اعماق زیاد زمین نشات گرفته اند و حاصل بخار آخرین مرحله ی مگمای درون زمین هستند. اغلب آبهای موجود در طبیعت، منشاء خارجی دارند و فقط تعداد كمی از آنها دارای منشاء عمقی اند. باید گفت آبهای عمقی به هنگام بیرون آمدن با آبهای سطحی در آمیخته می شوند اما آبهای معدنی با منشاء مخلوط معمولاً آمیزه ای از انواع سطحی و عمقی هستند که اغلب این آبها در هنگام خروج از خود رسوباتی به جای می گذارند یا در مورد آب های آهن دار به ایجاد رگه های فلزی منجر می شوند و گاه به رنگهای مختلف در می آید و منظره ی بسیار زیبایی را به وجود می آورد.

وجود گل و لای نیز در اغلب چشمه های معدنی سبب كاربرد درمانی می شود آبهای رادیواكتیو اغلب دارای گاز "رادون" هستند و باید از اتلاف آن پرهیز شود زیرا هم گران قیمت و کاربرد درمانی دارند و هم برای گیاهان و دام ها خطرناک هستند، واکنش های فیزیکی وشیمیایی طعم آبهای معدنی نیز بستگی به نمک های محلول در آنها دارد. به همین جهت آبهای دارای "یون كلرید" شور و آبهای منیزیم دار، تلخ مزه هستند. به علت وجود بعضی گازها مانند گاز سولفید ئیدروژن آبهای معدنی ممکن است بدبو باشند. اگر بخواهیم ژئوترمیک یا زمین گرمایی( ولکانیک) با توجه به فعل و انفعال های فیزیکوشیمیایی که در درون زمینی اتفاق می افتد را تقسیم بندی کنیم، باید گفت حرارت آب های گرم به 5 دسته تقسیم می شوند، آبهای خیلی گرم حرارت بالاتر از 45 درجه سانتیگراد،  آبهای گرم با حرارت 35 تا 45 درجه سانتیگراد، آبهای نیم گرم با دمای 28 الی 35 درجه، آبهای معتدل با دمای 23 الی 28 درجه ی سانتیگراد و آبهای سرد كه حرارت زیر 23 درجه ی سانتیگراد تقسیم می شوند.

*به جز ایران، چه کشورهای در دنیا دارای منابع آب معدنی یا چشمه های رادیو اكتیو جهان هستند؟

قهرمان پور:  هند، برزیل، آفریقای جنوبی، استرالیا، مالزی و ایالت متحده آمریكا  از جمله  مهم ترین کشورهای دارای چشمه های رادیو اكتیو جهان هستند در  ایران نیز چشمه های معدنی رامسر یكی از چند منطقه در جهان است که رادیواكتیویته بالایی دارد بطوریکه چشمه های آب گرم رامسر دارای مواد رادیواكتیو و گاز رادون هستند و چنانچه مورد توجه قرار گیرند، می توانند یكی از جاذبه های مهم توریستی و درآمد ملی كشورمان باشند. اما اگر بخواهیم آب دهی برخی چشمه های آب گرم معروف دنیا رو با هم مقایسه کنیم باید گفت چشمه موتیه فرانسه 2000 لیتر در دقیقه، چشمه گاومیش گلی سرعین اردبیل 3000  لیتر در دقیقه و  مجموع چشمه های معدنی فرانسه   70 هزار متر مكعب در روز(معادل یكصدم آبدهی رودخانه سن پاریس) است.

*آیا آماری از گردشگران استفاده کننده از آبهای معدنی در کشورهای دنیا وجود دارد و کدام کشور بیشترین گردشگر را در این زمینه جذب کرده است؟

قهرمان پور: روسیه با سالانه 8 میلیون نفر توریست خارجی موفق ترین کشور در زمینه جذب گردشگر است و بعد از آن کشورهای  سوئیس سالانه 800 هزار نفر،  اسپانیا  400 هزار نفر، ایتالیا  200 هزار نفر توریست خارجی، آلمان و مجارستان سالانه  10 میلیون نفر بیشترین گردشگر را جذب خود می کنند و اما در خصوص تعداد گردشگر برای استفاده از آبهای معدنی ژاپن (فقط شهر بپو) سالانه 13 میلیون نفر گردشگر سلامت جذب خود می کند و این کشور دارای 12000 چشمه ی معدنی است و آمارهای به دست آمده نشان داده است كه به طور متوسط هر ژاپنی یک بار در سال از آبهای معدنی استفاده می كند، در این كشورها ، صدها پزشک متخصص و هزاران نیروی انسانی در ایستگاه آب معدنی متعدد، هتل ها و متل های مجهز ، پذیرای بیماران و گردشگران هستند و ایران با وجود اینکه در رتبه های نخست آب های معدنی و طبیعی دنیا قرار دارند هنوز موفق به توسعه و جذب گردشگر در این زمینه نشده است.

* در زمینه آب درمانی و روش های مختلف درمان با آبهای گرم توضیحی ارائه بدهید چون بسیاری از مردم که به این مناطق برای درمان مراجعه می کنند حتی ار ابتدایی ترین روش های درمان آشنایی ندارند. متاسفانه در این خصوص پزشکانی نیز در مراکز آب درمانی وجود ندارند تا راهنمایی های لازم را به مراجعین ارائه دهند.

قهرمان پور: در آب درمانی و استفاده از آب های معدنی باید علاوه بر خواص فیزیكی وشیمیایی آب، به عواملی مانند آب و هوای منطقه، ارتفاع از سطح دریا، روش درمان و وضعیت سلامت افراد توجه کرد و حتی مراجعین باید دوره، فصل استفاده و نیز منظم بودن درمان، را نیز رعایت کنند اما در مورد روش های  مختلف درمان با آبهای گرم معدنی باید گفت نوشیدن، استحمام، دوش گرفتن، شست و شوی، موضعی، تزریق، بخور دادن و گل درمانی از جمله روش های صحیح و پیشنهادی درمان با آب های گرم به شمار می رود، و در زمینه موارد درمان نیز باید گفت آب درمانی معمولا در روش شست و شوی موضعی بیشتر در مورد دهان، حلق، بینی و مجرای واژینال به كار می رود.

نوع بخور بیشتر با آب گرم با حرارت 42 تا 45 درجه سانتیگراد انجام می شود و به صورت حمام بخار و در مدت زمان معین زیر نظر پزشک جهت درمان بیماری های تنفسی به كار می رود. از آبهای معدنی سرد به صورت استخرهای ویژه جهت درمان بیماری های فلج و راشیتیسم و زیر نظر پزشک استفاده می شود. اما نکته مهم در مورد استفاده از آب های معدنی این است که  استفاده از این آب ها برای بیماران فشار خون بالا،  قلبی - عروقی، سل، كلیوی و سرطانی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

* همانطور که معتقد هستید ایران در زمینه در اختیار داشتن آب های معدنی در رتبه های نخست دنیا قرار دارد و اگر بخوبی بتوان از آن در زمینه جذب گردشگر استفاده کرد می توان به مبنع بزرگ برای جذب توریست سلامت در منطقه حتی سایر کشورهای دنیا تبدیل شد. ضمن دسته بندی از آبهای طبیعی در مورد خواص درمانی هر کدام از این آب ها نیز توضیحی ارائه دهید تا عملا اهمیت این نعمت خدادادی بیشتر تبیین شود؟

قهرمان پور: آب های معدنی کشور را می توان به 6 دسته مختلف آبهای گوگردی (سولفوره)، آبهای سولفاته، آبهای بیكربناته، آبهای كلروره، آبهای آهن دار و آبهای پرتو زا تقسیم کرد که هر کدام از این آب ها در نوع خود بسیار ارزشمند هستند و خاصیت فوق العاده درمانی دارند، اما در مورد روش استفاده از این آبها باید گفت، آبهای گوگردی (سولفوره) بصورت تنفسی، بخور و نوشیدن به كار می رود و اكثرا در مورد بیماری های تنفسی، جلدی و رماتیسمی به كار می روند مثل چشمه سادات محله رامسر، آبهای سولفاته كاتیون های سدیم و منیزیم دارند این آب ها ملین و صفرا آورند و برای دفع مواد زائد بدن مانند اوره کاربرد دارند این آبها چنانچه همراه با آبهای كلرید دار باشند به آبهای كلروسولفاته موسومند كه خاصیت تسكین دهندگی، ضد خارش و ملین دارند مثل چشمه ی آب گرم سراب، آبهای بیكربناته هم به صورت نوشیدن و هم جهت تن شستن به كار می روند و به علت گازدار بودن كاربرد خارجی آنها سبب ازدیاد ادراركند شدن نبض و باز شدن عروق می گردد نوشیدن آنها نیز سبب ازدیاد ترشحات معدی، ازدیاد صفرا، بهبود فعالیت كلیه، دفع اسیداوریک و بهبود متابولیسم پروتئیدها، گلوسیدها و كلسترول می شوند مثل چشمه های خرقان قزوین (کربناته ) و سرعین اردبیل ( بیکربناته )، آبهای كلروره این آبها نیز به صورت درون بدنی و بیرون بدنی جهت درمان بیماری های رماتیسم، راشیتیسم، و یا تورم موضعی به كار می روند استحمام با آبهای كلروره سبب باز شدن عروق محیطی می گردد و بیشتر بصورت غرغره و شست و شوی بینی جهت بیماری های دستگاه تنفسی به كار می روند

این آبها همچنین محرک، مدر و تسكین دهنده اند و سبب تحریک دستگاه گوارش می شوند. مثل چشمه قلعه عسکر کرمان، آبهای آهن دار  این آبها حاوی تركیب های مختلف آهن هستند و  سبب ازدیاد گلبولهای قرمز و هموگلوبین می شوند و جهت درمان بیماریهای كم خونی و نیز بهبود گوارش و رشد بدن به كار می روند مثل چشمه های آهن آبعلی و آب گرم لاریجان دارای آب آهن دار هستند، آبهای پرتو زا این آبها حاوی گازهای رادیواكتیو به ویژه گاز رادون هستند و كاربرد آنها سبب فزونی فعالیت بافتها می شود و اكثراً برای دردهای رماتیسمی، مفصلی و عصبی به كار می رونداین آبها همچنین در مورد بیماری های جلدی مانند اگزمای پرخارش و نیز بیماری های زنانگی موثرند.نوشیدن آنها سبب دفع اسیداوریک موجود در ادرار و در نتیجه تسكین دردهای مفصلی می شود.مثل چشمه آب سیاه رامسر و نیز بیشتر آب های گرم  اردبیل.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مریم ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    سلام خسته نباشید میشه یه سایت معرفی کنید تا بتونم برای تحقیق درسیم ازش استفاد کنم؟ رشتم جهانگردی هستش و موضوع تحقیقم چشمه های اب معدنی و اب درمانی ایران است. باتشکر و سپاس فراوان