سلامت نیوز : عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بی‌توجهی مردان نسبت به سلامت جسمانی و روانی خود، دینامیک زیربنایی کار بیش از حد برخی مردان را فرار از خانواده عنوان کرد.

عبدالله امیدی در گفت‌وگو با فارس،درباره سلامت روان در مردان، اظهار داشت: بیشتر ما فکر می‌کنیم که آقایان حساس نیستند و این تفکر نادرستی است، خیلی وقت‌ها نقش‌هایی که آقایان در خانواده و اجتماع ایفا می‌کنند مدیریتی است و منجر می‌شود تا آنها تنها بمانند.

وی افزود: مقاله‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد، هرقدر مردها توانمندتر باشند، تنهاترند و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، اطرافیان از چنین مردهایی انتظار دارند تا بیشتر مفید باشند، داد و ستد بین آقایان و خانواده به گونه‌ای است که بیشتر دهنده هستند تا گیرنده و این موجب می‌شود تا به لحاظ عاطفی مراقبت کمتری از آنها شود.

وی ادامه داد: برخی اختلالات رشدی و شخصیتی در جنس مذکر بیشتر از مونث است اما آنچه در این میان اهمیت دارد، آسیب‌های روانی مرتبط با شغل و مسئولیت‌های آقایان است.

وی افزود: آقایان بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی مانند آسیبهای شغلی، اعتیاد و بزهکاری قرار می‌گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهارداشت: رفتارهای خودمراقبتی آقایان کاملاً وابسته به فرهنگ است، آقایان کمتر به فکر نو کردن لباسهایشان هستند و کمتر به پزشک می‌روند زیرا نگاه فرهنگی این تفکر را به آنها القاء کرده که نباید خیلی مراقب خود باشند چراکه نازک نارنجی تلقی می‌شوند.

وی افزود: همچنین بیان احساسات موجب می‌شود تا مردان افرادی سانتیمانتال تلقی شوند به همین دلیل به لحاظ فرهنگی مهارها و بازدارایی‌های بیشتری برای ابراز احساسات خود دارند، از طرفی ابراز احساسات آقایان کمتر پذیرفته می‌شود.

این متخصص بهداشتی روان تصریح کرد: خانم‌ها به لحاظ ظاهری و سلامتی بیشتر به خود اهمیت می‌دهند، آمارها نشان می‌دهد که خانم‌ها از خدمات بهداشتی بیشتری نسبت به آقایان استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: خانم‌ها از نظر فرهنگی یاد گرفته‌اند تا از آنها مراقبت شود و این مسئولیت بر عهده آقایان است. بر این اساس خانم‌ها باید این بینش و آگاهی را پیدا کنند که آقایان هم به مراقبت نیاز دارند، گاهی خانم‌ها آقایان را به کلینیک‌های مشاوره می‌آورند و انتظار دارند آنها کوتاه بیایند و تغییر کنند.

وی گفت: این نگاه از طرف خانم‌ها موجب می‌شود آقایان تحت استرس قرار گیرند و رفتارهای اجتماعی مانند کناره‌گیری از خانواده و درگیر کردن خود با کار در پیش بگیرند.

وی افزود: هر چند، چند شیفت کار کردن مردان بیشتر به لحاظ اقتصادی است اما دینامیک زیربنایی آن فرار از خانواده است به خصوص اگر همسران آنها غرغرو باشند.

وی گفت: برخی مردان حتی وقتی منزل هستند نیز رفتارهای اجتنابی مانند تماشای تلویزیون و خواندن روزنامه را انجام می‌دهند. این رفتارها در نهایت موجب استرس زنان می‌شود چرا که آنها احساس ناامنی کرده و موجب می‌شود تا استرس بیشتری را در مردان به‌وجود آورند.

وی خاطرنشان کرد: این تفکر که به موجب آن مردان باید کمتر به سلامت جسمی و روانی خود اهمیت دهند موجب به خطر افتادن سلامت روانی و جسمی مردان شده و در این میان نقش خانم‌ها در کاهش استرس مردان کلیدی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha