دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 106951

سلامت نیوز : در دیدار اخیر اعضای شورا و مدیران شهری با مقام معظم رهبری، ایشان از وضعیت زیست‌محیطی تهران به خصوص در زمینه ساخت و سازهای دامنه‌های جنوبی البرز و ارتفاعات بالای 1800 متر، در خصوص از بین رفتن باغات و فضاهای تنفسی شهر تهران و دیگر آلودگی‌ها گله مند بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انتخاب ؛ در همین ابتدا لازم است توجه مجدد شود كه تحقق شاخص‌های توسعه پایدار و زیست محیطی شهر تهران مستلزم دگرسازی ساختار كلان مجموعه شهری تهران است كه شهرداری و شورای شهر نیزبخشی از این سیستم هستند و لازم است در برنامه و بودجه مدیریت شهری بازنگری جدی داشته باشند. مدیریت شهری به دلایل متعدد و شاید ناخواسته در دهه اخیر در فروریزی و از هم پاشیدن ساختار محیط زیست شهر تهران گام برداشته است و آخرین این گام مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص اصلاحات غیركارشناسی به طرح تفصیلی و ضوابط مربوطه بوده است كه در سال 1391 از طرف دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی توسط معاون وزیر راه و شهرسازی وقت به دستور ریاست‌جمهوری به شهرداری ابلاغ شده است.

بنابراین تحلیل محیط زیست تهران در شرایط كنونی بدون تحلیل ساختاری تصمیمات و مصوبات قبلی امكان‌پذیر نیست. در دهه اخیر مدیریت شهری تهران، تصویب بودجه‌های شهرداری خارج از ظرفیت‌های زیستی شهر تهران بوده است به طوری كه در همین سال 1392 بیش از 60 درصد بودجه وابسته به منابع و درآمدهای ناشی از ساخت و ساز و تغییر كاربری زمین است.

این آمارها نشان می‌دهد كه هنوز با وجود تحولات ساختاری دردنیا، در آمدهای شهرداری‌ها و اتكای آنها به اقتصاد و منابع پایدار درآمد شهرداری تهران و حتی دیگر شهرداری‌های كلانشهرها در ایران در چارچوب فروش شهر و عرصه‌های پشتیبان شهر كه در چارچوب صدور پروانه، فروش تراكم مازاد، پذیره عوارض پاركینگ، تغییر كاربری در كمیسیون ماده 5 و غیره است.

 از آنجا كه منابع درآمدی شهرداری تهران وابسته و متكی به ساخت و ساز تغییر كاربردی و فروش املاك است نباید انتظار پایداری زیست محیطی یا بهبود و ارتقای شاخص‌های محیط زیستی داشته باشیم. تهران بیش از این طاقت ندارد؛ می‌توان قصه شهر تهران و محیط زیست آن را همانند بیماری دانست كه خود را در معرض انواع آلودگی‌های خود ساخته قرار می‌دهد و برای رفع بیماری و معالجه به تدریج تمام داشته‌های خود را به حراج دلالان قرار می‌دهد، در چنین چرخه‌یی نه بیمار سالم می‌شود و نه دلالان تنبیه می‌شوند.

اصولا كسب درآمد برای اداره شهر تهران در چرخه ناسالم و معیوبی قرار گرفته است و تا این چرخه در مسیر واقعی و منطقی خود قرار نگیرد وضعیت به همین روال خواهد بود.

مساله دوم بودجه شهرداری تهران، سیاست‌ها و روش‌های هزینه كرد آن است؛ اكنون كه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بعد از تصویب در مجمع تشخیص مصلت نظام توسط مقام معظم رهبری، تایید، تاكید و ابلاغ شده است، لازم است در جلوگیری از ریخت و پاش‌های مدیریت شهرداری اقدامی به عمل‌ آید. در بررسی پروژه‌های هزینه‌یی حوزه‌های مختلف شهرداری واقعا ریخت و پاش به طور جدی قابل رصد و پیگیری است و دیده می‌شود كه حوزه‌های شهرداری بدون توجه به منابع مالی محدود شهر، ردیف‌های هزینه‌یی را تعریف كرده‌اند.

در جلسات كارشناسی بودجه حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه محیط زیست و خدمات شهری واقعا به این جمع‌بندی رسیده‌ام كه می‌شود با سه پنجم این بودجه، شهر را مدیریت و اداره كرد چراكه ورود شهرداری به تصدیگری‌هایی كه در طول تاریخ اسلام توسط مردم صورت گرفته است، خطای استراتژیك در بودجه‌ریزی است.

اما در خصوص بودجه حوزه محیط زیست و ردیف‌های مربوط به آن لازم است توجه شود مقوله محیط زیست موضوع گسترده‌یی است و از پسماند، فضای سبز و همچنین سیما و منظر شهری تا كاهش آلودگی خاك، آب و هوا تا توسعه مترو و حمل و نقل عمومی مستقیم و غیرمستقیم به حوزه محیط زیست برمی‌گردد.

نكته دیگر میزان انطباق بودجه پیشنهادی شهرداری با شاخص‌های برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری است. در برنامه دوم پنج‌ساله شهرداری، شاخص‌های زیست‌محیطی كه اتفاقا عملیاتی هم دیده شده بود، به خوبی احصا شده است، در بررسی‌های اولیه میزان انطباق بین ردیف‌های بودجه با شاخص‌های زیست محیطی بسیار محدود است و لازم است این موضوع در شورا جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

در بودجه ارسالی از سوی شهرداری متاسفانه بودجه حوزه حمل و نقل و ترافیك به طور كلی از پنج میلیارد و 831 میلیون و 82 هزار تومان به پنج میلیارد و 599 میلیون و 971 هزار و 464 تومان كاهش یافته است و این ماموریت بودجه‌های حوزه حمل و نقل عمومی از قبیل مترو در آن است از این رو در پیشنهاد اولیه از كمیسیون‌ها خواسته شد كه با توجه به افزایش سقف بودجه شهرداری به حدود 845/ 15 میلیارد تومان، سقف بودجه مترو را به 600 میلیارد تومان افزایش دهند كه خوشبختانه این موضوع در حال نهایی شدن است. نكته كلیدی دیگر در بودجه سال 1393 كه در تبصره‌ها پیشنهاد شده این است كه ماموریت‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی شهروندی شهرداری تهران باید با اولویت مقوله‌های زیست محیطی و سلامت و در چارچوب برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران باشد.

پیشنهاد دیگر در حوزه تبصره‌های بودجه بود كه مقرر شد در تبصره‌های بودجه درج شد كه سال 1394 شهرداری تهران بودجه خود را با رویكرد صیانت از محیط زیست و ارتقای شاخص‌های كیفیت محیط زیست و سلامت و بهداشت شهری ارائه دهد. این روند هم می‌تواند در درآمدها و هم هزینه‌ها باشد.

تلاش بعدی كاهش هزینه‌های نگه داشت و افزایش بودجه بخش سرمایه‌یی است، در بودجه سال 1393 تلاش می‌شود برای صیانت از باغات شهر تهران و همچنین احیای فضاهای سبز روددره‌ها گام اساسی برداشته شود. این یك واقعیت است كه هزینه‌های اداری و اجرایی و نگه داشت در شهرداری باید به‌شدت كاهش یابد و حوزه سرمایه‌یی مخصوص در زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و زیست محیطی ارتقا و افزایش یابد اما نباید فراموش كرد چالش‌ها و معضلات زیست‌محیطی تهران فقط محدود به مناطق 22 گانه شهرداری تهران نیست از این رو با بودجه شهرداری كه قاعدتا بودجه مناطق 22گانه شهر است نمی‌توان ساماندهی چالش‌ها و معضلات محیط زیستی از قبیل انواع آلودگی‌ها، بهداشت، سلامت شهری و همچنین صیانت از باغات و كوهسارهای جنوبی البرز و روددره‌ها و غیره را انتظار داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha