سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 106965

آموزش ماساژ ضد خستگی

سلامت نیوز : وقتی خسته و كوفته بعد از یك روز پرمشغله كاری آن هم در هوای سرد زمستانی به خانه می‌آیید حتما كمی احساس كوفتگی و خستگی می‌كنید. اگرچه ممكن است یك دوش آب گرم به میزان قابل ملاحظه‌ای از خستگی و كوفتگی را از بین ببرد اما هیچ‌چیز اثر یك ماساژ ریلكسی ستون فقرات و پشت را ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ این ماساژ یكی از بهترین شیوه‌های طبیعی است كه می‌تواند بدون نیاز به مصرف دارو خستگی و كوفتگی را از شما دور كرده و با از بین بردن تنش‌ها و استرس‌های ناشی از زندگی روزمره را از تن‌تان دور كند. اجرای این ماساژ نه تنها شما را سرحال‌ می‌آورد بلكه مقاومت بدن‌تان را هم در برابر برخی بیماری‌ها بالا می‌برد.

گام اول

برای اجرای این ماساژ نیاز به یك پتو دارید كه آن را روی زمین پهن كنید و روی آن دراز بكشید. علاوه بر پتو به مقدار كمی روغن زیتون و یك توپ تنیس نیز احتیاج دارید. ضمن آنكه داشتن فضایی آرام با اكسیژن كافی به افزایش اثرگذاری ماساژ و تخلیه انرژی منفی و استرس و كوفتگی كمك می‌كند. دست‌های‌تان را با چند قطره روغن زیتون آغشته كنید و چند بار آن را به هم بمالید. سپس از عضلات شانه شروع كنید. كف هر دو دست را روی عضلات بالای شانه بگذارید و با كمك سرانگشتان هر دو دست عضلات بالای شانه را ماساژ دهید. برای این كار لازم است با كمك سرانگشتان و كف دست‌تان و با ایجاد فشاری كه منتهی به درد عضله نشود به تخلیه خستگی و كوفتی عضله شانه بپردازید. دقت كنید كه همه عضلات سرشانه را به همین ترتیب در سمت راست و چپ ماساژ دهید.

گام دوم

در مرحله بعدی با كمك سرانگشتان‌تان و انگشت شست بقیه عضلات روی شانه را در دو سمت ستون فقرات ماساژ دهید. هر زمان كه نیاز بود سرانگشتان‌تان را با روغن زیتون آغشته كنید. بهترین راه برای ارائه این ماساژ این است كه عضله پشت را با كمك سرانگشت و انگشت شست بگیرید و آن را كمی بلند و رها كنید. مراقب باشید كه با اجرای این كار فرد دریافت كننده ماساژ نباید احساس درد كند.

گام سوم

در ادامه برای اجرای بهتر ماساژ و تخلیه بیشتر كوفتگی و اسپاسم‌هایی كه عضلات پشت را درگیر كرده به یك توپ تنیس احتیاج دارید. توپ را روی عضله پشت بگذارید و با كمك كف دست آن را در سطح پشت فرد حركت دهید. در مسیر حركت توپ هر ازگاهی با كمك كف دست فشار اندكی به توپ وارد كنید و دوباره توپ را روی عضلات پشت و كمر حركت دهید.

گام چهارم

در مرحله بعد برای ماساژ بهتر عضلات كمر از كف دست‌تان كمك بگیرید. كف دست راست را روی عضلات كمر بگذارید و با كمك كف دست چپ فشار اندكی روی آن بیاورید. به این ترتیب می‌توانید عضلات ناحیه كمر را با فشار اندكی كه تولید می‌كنید از خستگی و كوفتگی و اسپاسم‌های احتمالی تخلیه كنید.

گام پنجم

بعد از این مرحله باید عضلات ستون فقرات را ماساژ دهید. برای این منظور باز هم به روغن زیتون احتیاج دارید. انگشت شست هر دو دست را به روغن آغشته كنید و از كمر عضلات دو سوی ستون فقرات را به خوبی ماساژ دهید. برای ماساژ این عضلات ابتدا به صورت نقطه‌ای، فشاری اندك روی عضلات ستون فقرات وارد كنید و این ماساژ نقطه‌ای را روی تمام عضلات ستون فقرات از پایین تا بالا تكرار كنید و سپس با فشار انگشت شست در دو سوی ستون فقرات عضلات را ماساژ دهید.

گام ششم

در ادامه باید از ماساژ گیرنده بخواهید به صورت چهارزانو بنشیند. سپس ماساژ عضلات سرشانه را كه در حالت خوابیده برای او انجام دادید در حالت نشسته نیز تكرار كنید. این بار می‌توانید فشار سرانگشتان‌تان را كمی بیشتر كنید چرا كه در این مرحله عضلات گرم‌تر و آماده‌تر هستند.

گام هفتم

در همان حالت نشسته با كمك ساعد دست‌تان عضلات سرشانه را كمی تحت فشار قرار دهید. به این ترتیب كه ساعد هر دو دست را روی عضلات شانه فرد قرار دهید و با كمك بدن كمی فشار به ساعدتان منتقل كنید. 3 ثانیه فشار وارد كرده و 3 ثانیه دست را آزاد كنید. این روند را از عضله نزدیك گردن تا عضله سرشانه تكرار كنید تا با كمك آن كوفتگی و خستگی عضلات بالای شانه‌ها را تخلیه كنید.

گام هشتم

حالا سراغ عضلات و ماهیچه‌های گردن بروید. كمی سرانگشت دست راست‌تان را به روغن زیتون آغشته كنید و با كمك انگشت شست و سرانگشت‌تان عضلات گردن را بگیرید و رها كنید. می‌توانید هنگام گرفتن این عضلات علاوه بر آنكه فشار اندكی به عضلات وارد می‌كنید كمی عضله را به سمت خود بكشید. به این ترتیب خستگی و كوفتگی را از این عضله‌ها دور می‌كنید.

گام نهم

در آخرین مرحله از كف دست و سرانگشتان دست راست برای تخلیه انرژی‌های سر استفاده كنید. دست‌ها را درون موهای فرد فرو ببرید و با كمك سرانگشتان دست به ماساژ پوست و عضلات سر فرد بپردازید تا بتوانید به این ترتیب خستگی این عضلات را نیز تخلیه كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha