سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 106972

سلامت نیوز :امسال نیز همزمان با پایان سال و آغاز سفرهای نوروزی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هشدارهای خود را نسبت به انجام معاینه فنی خودروها قبل سفر به پایتخت‌‌نشینان داد. این در حالی است كه به گفته رحمت‌الله‌حافظی، رئیس كمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران متاسفانه به‌رغم وعده‌های نمایندگان مجلس مبنی بر اصلاح قانون 5 ساله شدن سن معاینه فنی خودروها در كشور؛ تاكنون هیچ اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است.

ارتقای فرهنگ ترافیك حلقه مفقوده كلانشهرها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ آمارهای رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نشان می‌دهد 30 درصد از ترافیك كل كشور در شهر تهران است این در حالی است كه در سفرهایی كه در تعطیلات طولانی مدت مانند عید نوروز انجام می‌شود، نیز سهم تهرانی‌ها در ترافیك محورهای مواصلاتی كشور حدود 40 درصد است. سردار رحیمی اعتقاد دارد كه با نگاهی گذرا به همین اعداد و ارقام اهمیت انجام معاینه فنی برای خودروهای پایتخت بیش از پیش مشخص است. اما متاسفانه قانون 5 ساله شدن سن معاینه فنی خودروهای شهر تهران تمامی تلاش‌های مدیریت شهری، پلیس راهور تهران بزرگ و هشدارهای اعضای شورای شهر تهران را درخصوص رعایت ایمنی در سفرهای درون‌شهری و برون شهری تحت‌تاثیر قرار داده است.

سردار حسین رحیمی با اشاره به آمار سهم سفرهای نوروزی پایتخت‌نشینان از كل سفرهایی كه در كشور انجام می‌شود، یادآور می‌شود: «با توجه به این آمارها طی این سال‌ها تلاش ویژه‌ای در مورد فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیك شامل آموزش رانندگان و عابران (از گروه‌های اثرگذار در ترافیك) توسط راهور انجام شده است. به عبارت دیگر جدا از اعمال قانون سعی كردیم زیرساخت‌های فرهنگی را نیز فراهم كنیم.» ارتقای فرهنگ ترافیكی در كلانشهرها به‌ویژه تهران یكی از هشدارهایی است كه در سه دهه اخیر كارشناسان ترافیك و نیروی انتظامی اعلام كرده‌اند.

بی‌تفاوتی مسئولان متولی فرهنگ نسبت به ارتقای فرهنگ ترافیك در سال‌های اخیر تا جایی پیش رفت كه حتی مقام معظم رهبری در سفر خود به خراسان شمالی این مسئله را در قالب سوالی از مسئولان مطرح كردند. این در حالی است كه جمع‌بندی كارشناسان دو حوزه انتظامی و شهری حكایت از آن دارد كه در كشور نه آموزش متولی دارد و نه فرهنگ. سردار حسین رحیمی با اشاره به اینكه همه ما به نوعی در امر ترافیك دخیل هستیم، تاكید می‌كند: «هر یك از ما چه سرنشین باشیم كه راكب موتورسیكلت چه عابر پیاده و چه راننده باشیم همگی در ترافیك مقصر هم هستیم. بنابراین كار فرهنگی توام با اعمال قانون همواره در دستور كار پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بوده است.»

تمامی مراكز معاینه فنی پایتخت استاندارد است

رعایت ایمنی در خودروها یكی از تاكیداتی است كه در یك دهه اخیر از سوی پلیس راهور تهران بزرگ و مدیریت شهری عنوان شده است. توسعه مراكز معاینه فنی خودروهای شهر تهران و ارتقای استانداردهای لازم در تست ایمنی خودروها در این مراكز زیر نظر سازمان استاندارد كشور از جمله اقداماتی است كه شهرداری تهران در سال‌های اخیر به عنوان وظایف قانونی خود انجام داده است این در حالی است كه از سال 90 با ابلاغ و اجرای قانون جدید اخذ جرایم رانندگی با تصویب قانون 5 ساله شدن سن معاینه فنی خودروهای شهر تهران تمامی این اقدامات و تلاش‌ها از سوی مجلس نادیده گرفته شد و درصد مراجعات مردمی را به مراكز استاندارد معاینه فنی خودرو در شهر تهران كم كرد. كارشناسان ترافیك اعتقاد دارند كه بی‌تفاوتی مجلسیان نسبت به اصلاح این قانون به‌رغم وعده‌هایی كه در سال‌های اخیر داده‌اند، هیچ راهی جز استفاده از روش‌های سلبی از سوی پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص نهادینه كردن فرهنگ معاینه فنی در میان شهروندان باقی نگذاشته است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینكه مهم‌ترین مبحث در استفاده از خودروها بحث ایمنی است، می‌گوید: «نقش پایتخت‌‌نشینان در ترافیك بسیار موثر است بنابر این تاكید می‌كنم اگر شهروندان به فكر ترددی آسان در ایام نوروز هستند به سلامت خودرو خود اهمیت دهند. ضمن اینكه با خودرو سالم به سفر رفتن بی‌شك آرامش و اوقات شادی را برای آنها و خانواده شان فراهم می‌كند.» سردار حسین رحیمی با تاكید بر اینكه 10مركز استاندارد كه نظارت تامه بر آنها می‌شود در پایتخت فعال هستند، به شهروندان تهرانی یادآور می‌شود: «در این مراكز معاینه فنی تمام ضوابط و استاندارد‌ها رعایت می‌شود بنابراین از شهروندان تقاضا دارم در فرصت باقی مانده به ایام نوروز درخصوص دریافت برگه معاینه فنی اقدام كنند. البته شاید برخی گمان كنند مراجعه به مراكز تعمیر خودرو وسرویس خودرو هم همان تاثیر مراجعه به مراكز معاینه فنی را دارد كه در این باره باید مستحضر باشند در تعمیرگاه‌های سطح شهر عموما تخصص تعمیر در بخشی از خودرو وجود دارد در حالی كه در مراكز معاینه فنی به‌طور كلی خودرو مورد بازبینی قرار می‌گیرد تا كلیه نقوص آن برطرف شود.»

هزینه 8 میلیارد تومانی كشوردر تصادفات رانندگی

هر چند برخی از شهروندان تاثیر مراجعه به مراكز معاینه فنی‌خودرو را تنها در كاهش آلودگی هوا در تهران می‌دانند اما سردار رحیمی در این باره اعتقاد دارد؛‌ مراجعه به مراكز معاینه فنی تنها در حوزه آلودگی هوا تاثیرگذار نیست، چرا كه حدود 10درصد تصادفات در تهران مربوط به نقص فنی خودروهاست آن هم در شرایطی كه اغلب رانندگان از آن نقص فنی بی‌خبرند. این آمارها نقش معاینه فنی را بیشتر مشخص می‌كند. فراموش نكنیم مراكز معاینه فنی در حقیقت مانند آزمایشگاه‌های پزشكی می‌مانند بنابراین مردم اگر می‌خواهند سفر ایمن داشته باشند و در طول سفر به دلیل خرابی خودرو فشار روحی به خانواده‌شان وارد نشود حتما با دریافت برگه معاینه فنی از ایمنی و سلامت خودروشان مطمئن شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد كه هنوز بسیاری از پایتخت‌نشینان نگاه اعتقادی به انجام معاینه فنی خودروهای خود ندارند این در حالی است كه كارشناسان حوزه تصادفات درون و برون شهری بر این باورند كه اگر بتوانیم حتی یك مصدوم از آمارها كاهش دهیم بی‌شك گام بلندی برداشته‌ایم.

چرا كه فشار مالی، معنوی و روحی كه به خانوارها به‌دنبال تصادفات وارد می‌شود، بسیار زیاد است. از این رو از مردم می‌خواهم سختگیری‌های راهور را در این حوزه به جهت سلامت و ایمنی خود و خانواده‌هایشان بدانند. آبان ماه امسال بود كه دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مركز پژوهش‌های مجلس مطالعاتی را در مورد بررسی دلایل و هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی حوادث رانندگی در كشور انجام داد. این مطالعات نشان می‌داد كه تعداد تصادفات در كشور طی دو دهه گذشته رو به افزایش بوده و از 32505 فقره در سال 1373 به 117256 فقره در سال 1390 رسیده است. همچنین تعداد متوفیان و مصدومان ناشی از این تصادفات نیز افزایش چشمگیری داشت. بر اساس آخرین اطلاعات منتشره در سال 1390، بیشترین متوفیان ناشی از حوادث رانندگی مربوط به استان‌های فارس (8 درصد)، تهران (8 درصد) و خراسان رضوی (8 درصد) بود و همچنین بیشترین مصدومان ناشی از حوادث رانندگی در سال 1390 مربوط به استان‌های تهران (11.3 درصد) و خراسان رضوی (9.6 درصد) است. طبق نتایج محاسبات و تحقیقات انجام شده، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از تصادفات رانندگی در كشور، رقم بالایی را نشان می‌دهند. به‌طوری كه این رقم تقریبا حدود 8.5 درصد از تولید ناخالص داخلی كشور است و تعمیم این میزان خسارت برای سال 1390 با فرض ثابت ماندن ضرایب برآورد شده، حدود 8.518913 میلیارد ریال خواهد بود.

كاهش آمار تصادفات در خودروهای دارای معاینه فنی

اكنون در آستانه آغاز سفرهای نوروزی بار دیگر ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با همكاری رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، كمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران و مدیرعامل شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران اقدام به تشویق مردم به انجام معاینه فنی خودروها كرده است تا شاید نوروز 93 شاهد كاهش تصادفات رانندگی باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران از برنامه ارسال پیامك مهلت معاینه فنی برای دارندگان خودرو خبر می‌دهد و در این باره توضیح می‌دهد: «با شورای شهر صحبت كرده‌ایم اطلاعات تمام خودروهایی كه به مراكز معاینه فنی مراجعه می‌كنند به سرور مركز اجرائیات پلیس هم ارسال شود. این دو اطلاعات با هم تطبیق داده می‌شود و خودروهایی كه فاقد معاینه فنی هستند، مشخص می‌شود. نرم‌افزاری برای این منظور تهیه شده تا پس از این به مالكان خودروهایی كه بیش از پنج سال از تولیدشان و موعد معاینه فنی‌شان گذشته است پیامك می‌دهیم كه برای معاینه فنی مراجعه كنند. برای این منظور مهلت هم تعیین شده است. البته به دلیل اینكه خودروهایی با پلاك شهرهای دیگر هم در تهران وجود دارد و تردد می‌كنند در نظر داریم این نرم‌افزار را به پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا هم بدهیم تا این بانك اطلاعاتی سراسری و كشوری شود.»

سردار حسین‌رحیمی درباره برخورد با خودروهایی كه فاقد معاینه فنی هستند نیز هشدار می‌دهد: «براساس قانون وظیفه ما این است كه از تردد خودروهایی كه بیش از ۵ سال عمر دارند و معاینه فنی ندارند، جلوگیری كنیم و به مراكز معاینه فنی ارجاع دهیم. به هر حال در سفرهای نوروزی پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی برخورد می‌كند.» پلیس راهور تهران بزرگ در مجموع از پایتخت‌‌نشینان می‌خواهد حتی اگر خودرو با عمر دوسال هم دارند به معاینه فنی مراجعه كنند تا با اطمینان بیشتری در نوروز ۹۳به سفر بروند چرا كه آمارها نشان می‌دهد در نوروز ۹۲ خودروهایی كه به معاینه فنی مراجعه كرده بودند، دچار هیچ حادثه‌ای نشدند.

سكوت نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون معاینه فنی خودروها

همچنان رحمت‌الله حافظی، رئیس كمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران از سكوت نمایندگان مجلس نسبت به اصلاح قانون افزایس سن معاینه فنی خودروها به 5 سال گلایه‌مند است.حافظی در این باره یادآور می‌شود: «در كشورهای اروپایی خودروهای تولیدی دوسال بعد باید برای دریافت برگه معاینه فنی اقدام كنند اما متاسفانه با قانونی كه در سال‌های اخیر به تصویب رسید این عدد در كشور ما به 5سال افزایش یافت. البته در نشستی كه هفته قبل با كمیسیون بهداشت مجلس داشتیم آنها اظهار آمادگی كردند كه درخصوص اصلاح این قانون اقدام كنند.» رئیس كمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران یكی از متخلفان پرو‌پاقرص عدم انجام معاینه فنی را دستگاه‌های دولتی می‌داند و راهكارهای افزایش تعداد مراجعان به مراكز معاینه فنی را اینگونه برمی‌شمرد: «نخست آنكه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی خودروهایشان را ملزم به دریافت برگه معاینه فنی كنند. دوم ایجاد بانك اطلاعاتی مشترك بین معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیك، مراكز معاینه فنی و پلیس راهبر تا اطلاعات در اختیار پلیس قرار گیرد و راهبر در مرحله اول با تذكر و در مرحله بعد به اعمال قانون بپردازد. سومین راهكار این است كه الزام بیمه شخص ثالت؛ به دین ترتیب برای صدور بیمه نامه داشتن معاینه فنی الزام است در عین حال ما این آمادگی را در شورا داریم تا با رایزنی با مجلس قوانین لازم در این خصوص تصویب شود.»

بررسی‌های كارشناسان كمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز حكایت از آن دارد مهم‌ترین مزایای انجام معاینه فنی خودروها كاهش هزینه خانواده‌ها و حتی كمك به اقتصاد كشور، كاهش آلودگی صوتی و هوا، كاهش آسیب‌های اجتماعی كه به‌دنبال تصادفات منجر به جرح و فوت ایجاد می‌شود؛ است. آنها همچنین ابراز تاسف می‌كنند كه با این وجود حتی تعداد روزهای پاك شهرما به تعداد انگشتان دو دست نیز نمی‌رسد اما با این وجود تنها یك بعد از معاینه فنی منجر به كاهش آلاینده‌ها می‌شود كه از این منظر می‌تواند دركاهش تلفات شهروندان موثر واقع شود، اما همانطور كه اشاره شد معاینه فنی دستاوردهای دیگر هم دارد كه لزوم توجه به این مهم را دوچندان می‌سازد. این در حالی است كه آمارها نشان می‌دهد 33 درصد خودروهای مراجعه كننده به مراكز معاینه فنی دارای نقص فنی موثر هستند. از همه مهم‌تر اینكه در ایام نوروز گذشته خودروهایی كه دارای برگه معاینه فنی بودند در حوادث جاده‌ای هیچ نقشی نداشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha