تحقیقات نشان می‌دهد: آلودگی هوا ناشی از دود اتومبیل‌ها خطر مرگ و میر حاصل از لخته‌ شدن خون در رگها را افزایش می‌دهد.

پژوهشگران می‌گویند؛ تماس با ذرات كوچك شیمیایی كه در اثر سوخت‌های فسیلی تولید می‌شوند احتمال بروز بیماری‌های قلبی و سكته را تشدید می‌كند.

اما تحقیقات انجام شده در دانشكده بهداشت عمومی هاروارد همچنین نشان داده است كه این نوع آلودگی باعث بروز ترومبوس عمیق سیاهرگی (تشكیل شدن لخته خونی در عروق و قلب) می‌شود.

این پژوهش روی 2000 نفر در ایتالیا صورت گرفته است.

پژوهشگران خاطرنشان كردند كه آلودگی، خون را چسبنده‌تر كرده و در نتیجه احتمال لخته شدن خون در عروق بیشتر می‌شود.

لخته‌های خونی كه در پاها تشكیل می‌شوند می‌توانند به سمت ریه‌ها حركت كرده و در آنجا اثرات خطرناك و كشنده‌ای برجای بگذارند.

به گفته متخصصان؛ هرچه میزان تماس با این آلاینده‌های شیمیایی بیشتر باشد، خطرتشكیل لخته‌های خونی تشدید می‌شود. به جز كلسترول كه برای افراد بالای 40 سال خطری بالقوه بشمار می رود، قاتل دیگری به نام تشكیل لخته های خونی همواره در كمین افراد است.

لخته های خونی كه باعث انسداد رگهای اصلی بدن می شوند، می توانند بسیار دردناك شده و در موارد پیشرفته حتی منجر بـه مرگ شوند. از این رو توصیه می‌شود كه در مورد خطرات این عارضه آگاهی یافته و از خود محافظت كنید.

یـك لخته خونی می تواند بطور جزئی و یا كلی باعث انسداد جریان خون در رگ شـود. در هر حال در آن ناحیه التهاب بروز می‌كند.

علائمی مانند تورم، قرمزی، افزایش تدریجی درد، احساس درد شدید هنگام خم نمودن موضع، گرفتگی عضلانی در پاها، گرمی پوست در نزدیكی لخته خون و رنگ پریدگی می توانند نشانه این عارضه باشند.

گاهی اوقات لخته های خونی بدون علامت ظاهر می شـوند. در واقـع بیش از نیمی از افراد مبتلا به این بیماری دچار هیچ عوارضی نمی شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha