سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10699

خواب رفتن دست ها یا بیماری (cts)، بیشتر در زنان بین سنین 40 تا 50 سال شایع است که در اکثر موارد در دست گرفتن طولانی مدت وسایلی چون گوشی تلفن، موجب تشدید آن می شود.

دکتر "سید پیمان میرشاه ولد" متخصص و جراح ارتوپد، در گفت وگو با  ایسنا،در خصوص علائم این بیماری گفت: این علائم عبارت است از سنگینی، خواب رفتگی و بی حسی دست ها که به تدریج موجب ضعف و درد در انگشتان می شود که در مراحل اولیه ممکن است فقط در هنگام شب ایجاد شود و فرد را از خواب بیدار کند.

دکترمیرشاه ولد ادامه داد: در این حالت فرد سعی می کند دست های خود را مرتباً تکان دهد تا حس آنها برگردد اما در طول روز با در دست گرفتن اشیائی مانند گوشی تلفن و یا سایر وسایل تشدید می شود.

وی گفت: علت ایجاد این بیماری به طور کامل شناخته شده نیست. اما در این خصوص،می توان به عواملی نظیر کارهای دستی سنگین و طولانی مدت مثلاً در تایپیست ها و آهنگرها و همچنین بیماری های زمینه ای چون تیروئید و دیابت،اشاره کرد.


وی افزود: برای تشخیص این بیماری، باید معاینه دقیقی از بیمار صورت گرفته و جهت تأیید تشخیص آزمون، نوار عصبی انجام شود.

وی در خصوص درمان این بیماری گفت: با توجه به شدت پیشرفت بیماری، درمان لازم از سوی پزشک انجام می شود؛ به طوری که در مراحل اولیه بستن مچ بندهایی که مچ ها را بی حرکت نگاه می دارد (به خصوص در شب) و تزریق کورتون کنار عصب مچ دست لازم خواهد بود.

دکتر میرشاه ولد،هشدارداد: در موارد شدیدی که پزشک توصیه به جراحی می کند، تأخیر درجراحی می تواند موجب ضعف درعضلات کف دست و تغییرات غیرقابل بازگشت شود.

لازم به ذکر است، نوعی از این بیماری ممکن است در دوره بارداری ایجاد شود که معمولاً ممکن است تا یک سال پس از زایمان ادامه یافته اما به تدریج خود به خود بهبود یابد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha