1987 مورد حادثه چهارشنبه آخر سال گذشته/ هشدار به افراد 15 تا 24 سال

سلامت نیوز : طبق اعلام رئیس مرکز اورژانس کشور، بیش از هزار و 980 مورد حادثه در چهارشنبه آخر سال گذشته رخ داده که بیشترین آسیبها مربوط به دست و چشم افراد حادثه دیده بوده است.

دکتر محمدتقی طالبیان در گفتگو با مهر اظهارداشت: در سال گذشته 1987 مورد حادثه مرتبط با آتش بازی شب چهارشنبه آخر سال گزارش شد و بیشترین قشری که در این حوادث آسیب دیده اند مربوط به گروه سنی 15 تا 24 سال است.

وی افزود: فراوانی مصدومین حوادث مربوط به آتش بازی شب چهارشنبه پایانی سال در جنس مذکر حدود 3.5 برابر جنس مونث بود. لذا از والدین تقاضا می شود در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر، فرزندانشان را همراهی نمایند. زیرا، کودکان به هیچ عنوان نباید به تنهایی از مواد آتش بازی و محترقه استفاده کنند.

طالبیان در ادامه به شهروندان توصیه کرد: در سال گذشته ترقه، آتش و نارنجک بیشترین حوادث را ایجاد کرده اند لذا مواد آتش بازی (محترقه و انفجاری) را از محلهایی که مطمئن هستند، خریداری کنید.

رئیس مرکز اورژانس کشور با عنوان این مطلب که همواره در مواقع آتش بازی جهت اطفاء حریق، آب، کپسول اطفاء حریق و حتی الامكان جعبه کمکهای اولیه در دسترس باشد، گفت: مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و پلیس 110 اطلاع دهید.

وی افزود: در سال گذشته 47.9 درصد حین بازی با مواد محترقه و 26.2 درصد در حین عبور یا تماشا دچار حادثه شده اند.

طالبیان تاکید کرد: استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، حتی در صورتی که مراقبت کامل صورت گیرد.

وی اظهارداشت: از مكانهایی كه مواد محترقه در آن نقاط استفاده می شود، دوری كنید. زخم، پارگی و بریدگی شایعترین نوع آسیب حوادث چهارشنبه آخر سال است و سوختگی درجه یك و خراشیدگی و ساییدگی در رتبه های بعدی قرار داشتند.

رئیس مرکز اورژانس کشور گفت: بیشترین نواحی آسیب بدن به ترتیب دست (38.3 درصد) و چشم (23.7 درصد) بوده است.

طالبیان توصیه کرد: از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جدا خودداری کنید. مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنید. هیچگاه مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد. هیچگاه از الکل برای آتش گیری مواد استفاده نکنید. از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن در واحدهای مسکونی و در معابر، کوچه و خیابان خودداری نمایید. از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل كه از عوامل عمده بروز آتش سوزی است جداً‌ خودداری كنید. از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و... بر روی مواد آتش گیر جداً خودداری شود.

وی در پایان گفت: از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره کش ها و... بر روی آتش خودداری شود. از سوزاندن وسایلی چون کپسول گاز، لاستیک و آمپول و استفاده از مواد آتش‌زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن جداً خودداری نمایید. از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست های برق یا ایستگاههای تقلیل فشار گاز و پارکینگهای عمومی پرهیز كنید. از برپایی آتشهای حجیم و غیرقابل مهار خودداری كنید .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha