به گزارش سلامت نیوز: تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد برخی پستانداران از قبیل انواعی از موشهای كور و موشهای پوزه بلند می‌توانند در زیر آب بوی اجسام را به كمك بینی خود احساس كنند.

برخی پستانداران زیر آب هم قادر به بوییدن هستند

به نقل از سایت اینترنتی "نیوساینتیست"، دانشمندان با كمك تصویربرداری با دوربینهای سریع از حركات این پستانداران در زیر آب متوجه شدند آنها آب را به صورت سریع و متناوب از بینی خود به داخل كشیده و به بیرون می‌دهند و با این عمل درست همانگونه كه پستانداران در هوا بوی اجسام را حس می‌كنند، در زیر آب بو كشیده و به دنبال غذا می‌گردند.

محققان دانشگاه "وندربیلت" در "نشوایل" واقع در "تنسی"، در مشاهدات خود از نوعی پستاندار به نام "موش كور بینی ستاره‌ای"(‪(Candyluracristata‬ متوجه شدند این حیوان هنگام شنا در زیر آب حبابهای زیادی از بینی خود خارج می‌كند.

مشاهده این رفتار پستانداران یاد شده با استفاده از دوربینهای با قابلیت تصویر-برداری سریع نشان داد آنها بین ‪ ۵‬تا ‪ ۱۰‬بار در ثانیه هوا را از بینی خود در آب به صورت حباب خارج كرده و سپس همان حبابها را دوباره به داخل بینی خود می‌كشند كه این درست مشابه سرعت دم و بازدم موشهای معمولی در هنگامی است كه روی زمین با تعقیب بویی خاص به دنبال غذا می‌روند.

محققان این دانشگاه اجسام مختلفی از قبیل كرم خاكی و تكه‌های ماهی را در آزمایشگاه زیر آب قرار دادند و متوجه شدند این پستاندار با همین روش بوی غذا را زیر آب حس كرده و آن را پیدا می‌كند. به گفته محققان این دانشگاه، احتمالا مولكولهای بوی مواد مختلف در زیر آب وارد حبابهایی می‌شوند كه این حیوان از بینی خود خارج می‌كند و هنگامی كه حیوان حبابها را دوباره به داخل بینی می‌كشد، بوی اجسام را زیر آب حس می‌كند.

به گفته "كنث كاتانیا" زیست‌شناس این دانشگاه، موشهای كور بینایی ضعیفی دارند و توانایی بو كشیدن در زیر آب آنها را در یافتن غذا یاری می‌كند.

این دانشمندان همین آزمایشها را برای موشهای پوزه بلند(‪Palustris‬ ‪ (Sorex‬تكرار كردند و متوجه شدند این حیوانات نیز با دم و بازدم سریع حبابها در زیر آب قادر به شناسایی بوی غذا هستند.

"كاتانیا" با توجه به نتایج این آزمایشها اعلام كرد كه احتمالا بسیاری از پستانداران نیمه‌آبزی قادر به تشخیص بو در زیر آب هستند. این درحالی است كه پستانداران كاملا آبزی نظیر دلفینها و نهنگها احتمالا قادر به بوكشیدن در زیر آب نیستند و حتی نتایج یك مطالعه در گذشته نشان داده‌است كه برخی نهنگها در مغز خود سلولهای پردازش اطلاعات بویایی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha