بیر اجرایی اولین کنگره بین‌المللی عفونت در پیوند و سرطان، سرکوب سیستم ایمنی بدن را مقدمه آغاز درمان در بیماران پیوندی و بیماران مبتلا به سرطان دانست و گفت: عفونت‌ها در این بیماران می تواند درمان را مختل کند.

 دکتر رضا رفیع زاده افزود:در درمان بیمارانی که نیاز به پیوند عضو دارند و همچنین در درمان بیماران مبتلا به سرطان، سرکوب سیستم ایمنی بدن از الزامات آغاز درمان است.
به گفته وی، در مورد بیماران پیوندی در صورتی که این سرکوب سیستم ایمنی بدن انجام نشود، بدن پیوند را قبول نکرده و آن را پس می زند. همچنین در مورد بیماران سرطانی باید گفت که ماهیت داروهای شیمی درمانی از بین برنده سلولهای سرطانی است که در حاشیه این موضوع از بین بردن سلولهای ایمنی بدن از عوارض این داروهاست. بنابراین در بیماران پیوندی تعمدا سیستم ایمنی سرکوب شده اما در بیماران سرطانی این کار ناخواسته انجام می شود.
دکتر رفیع زاده با بیان اینکه با از بین رفتن سیستم ایمنی بدن در این گروه از بیماران، زمینه برای فعالیت پاتوژن‌ها و ارگانیسم‌های فرصت طلب در جهت ایجاد عفونت فراهم می شود، ادامه داد: این عفونت‌ها در یک فرد سالم مشکل ایجاد نمی‌کند، چرا که سیستم ایمنی بدن توانایی مقابله با این ارگانیسم‌ها را دارد.
وی با اشاره به اینکه ابتلا به عفونت‌ها در این بیماران می تواند مشکل ایجاد کند، تصریح کرد: علیرغم اینکه درمان بیماران پیوندی و بیماران مبتلا به سرطان بیمار با موفقیت همراه باشد اما ایجاد عفونت در این بیماران، بیمار را از پا درآورده و یا درمان را مختل می کند.
دکتر رفیع زاده در ادامه با اشاره به برگزاری اولین کنگره بین المللی عفونت در پیوند و سرطان طی روزهای 21 تا 23 خرداد ماه سال جاری گفت: با توجه به اهمیت مساله عفونت در پیوند و سرطان، اولین کنگره به منظور بررسی و ارائه راهکارهایی در این زمینه با همکاری مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با نزدیک به 17 مرکز و سازمان تحقیقاتی در زمینه های علوم پزشکی، بهداشتی و دانشگاهی برگزار می شود.
وی گفت: در حال حاضر حدود 100 مقاله در این زمینه به دبیرخانه کنگره ارسال شده است. همچنین کشورهای زیادی از اروپا، آمریکای شمالی و منطقه خاورمیانه برای حضور در کنگره و ارسال مقاله اعلام آمادگی کرده اند.
دکتر رفیع زاده همچنین ابراز امیدواری کرد که با توجه به استقبال انجام شده از کنگره، از سال‌های آینده این کنگره به صورت زنجیره ای برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha