عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ایران با هشدار نسبت به پایین بودن سرانه درمان در کشورمان، از ترکیب شورای عالی بیمه که متولی تصمیم گیری درباره تعرفه ها و مسائل اقتصاد درمان است اما تنها یک عضو پزشک دارد؛ انتقاد کرده و گفت:« بیمه ها که سرویس گیرندگان هستند برای سرویس دهندگان که جامعه پزشکی اند نرخ تعیین می کنند و عملا تصمیم گیرنده اقتصاد درمان در کشور شده اند».

شورای عالی بیمه تنها یک عضو پزشک دارد/سرانه درمان پایین دلیل آشفتگی اوضاع درمان+جوابیه

سلامت نیوز: عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ایران با هشدار نسبت به پایین بودن سرانه درمان در کشورمان، از ترکیب شورای عالی بیمه که متولی تصمیم گیری درباره تعرفه ها و مسائل اقتصاد درمان است اما تنها یک عضو پزشک دارد؛ انتقاد کرده و گفت:« بیمه ها که سرویس گیرندگان هستند برای سرویس دهندگان که جامعه پزشکی اند نرخ تعیین می کنند و عملا تصمیم گیرنده اقتصاد درمان در کشور شده اند».


دکتر بهزاد رحمانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، با انتقاد از پایین بودن سرانه درمان در کشورمان گفت:« با اینکه این حرف تکرار مکررات است اما به دلیل اینکه گوش شنوایی نیست باز هم تکرار می کنم که سرانه درمان در ایران 13 هزارتومان است اما در کشوری نظیر ترکیه نزدیک به هشت هزار دلار است. این سرانه درمان فقیر و توهین آمیز موجب ناکارآمدی بیمه ها می شود و موجب آشفتگی اوضاع درمان می شود».


وی درباره 3000 میلیارد تومان ناشی از سهم یک درصدی ارزش افزوده برای نظام سلامت که به بیمه سلامت ایرانیان اختصاص یافته بود، گفت:« وزیر بهداشت از این مسئله گلایه کردند اما آنطور که شایسته بود دفاع نکردند. تعیین تعرفه ها و امر دستمزد جامعه پزشکی در شورای عالی بیمه صورت می گیرد».

دکتر رحمانی ادامه داد:«جالب است بدانید این شورا که متولی تصمیم گیری درباره تعرفه ها و مسائل اقتصاد درمان است تنها یک عضو پزشک از 8 نفر دارد و مابقی اعضای آن مسئولین بیمه هستند».


بیمه ها تصمیم گیرنده اقتصاد درمان
عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ایران گفت:« بیمه ها که سرویس گیرندگان هستند برای سرویس دهندگان که جامعه پزشکی اند نرخ تعیین می کنند. از بودجه بهداشت و درمان هم برمی دارند و به ساختار بیمه می دهند و عملا تصمیم گیرنده اقتصاد درمان در کشور شده اند».


وی در پایان گفت:« به نظر من این کار بیانگر قدرت پنهان بیمه ها و روابط غیرمتعارفی است که در آن سطوح مطرح است و به خود جرات می دهند که این بودجه را از بخش درمان بردارند و به بیمه ها پرداخت کنند».

جوابیه

به گزارش سلامت نیوز، بعد از انتشار این خبر، رضا حسین پور، سرپرست دبیرخانه شورای عالی بیمه جوابیه ای برای سلامت نیوز، ارسال کرد که به شرح زیر است:

سلام علیکم ؛
احترامأ. در تاریخ 1392/12/13 از قول جناب آقای دکتر بهزاد رحمانی عضو هیات مدیره انجمن جراحان مطلبی منتشر گردید با عنوان " شورای عالی بیمه تنها یک عضو پزشک دارد ". در این خصوص جوابیه ای به شرح ذیل ارسال می گردد. مقتضی است دستور فرمایید برابر ماده 23 قانون مطبوعات نسبت به انتشار جوابیه درهمان صفحه و دراولین شماره اقدام لازم را بعمل آورند.


اینکه ما ایرانیان علاقه مندیم تا در هرزمینه ای ولو با اندک اطلاعات لازم اظهار نظر نماییم، موضوع چندان عجیبی نیست. ولی انتظار جامعه از قشر فرهیخته این است که گفتار، رفتار و کردار ایشان متمایز از عوام و مبتنی بر بینش و دانش کافی باشد. جناب آقای دکتر بهزاد رحمانی عضو محترم هیات مدیره انجمن جراحان در مطلبی با عنوان " شورای عالی بیمه تنها یک عضو پزشک دارد " از روند تعیین تعرفه ها گله نموده اند .ضمن احترام به منزلت ایشان در رشته تخصصی خود یعنی جراحی ، مواضع ایشان در خصوص شورای عالی بیمه ومبانی تعرفه گذاری را بسیار عامیانه و دور از شان علمی ایشان دانسته، به مواردی از آن اشاره می نماییم :


1 – ایشان عنوان نموده اند که شورای عالی بیمه تنها یک عضو پزشک دارد! در حالیکه هر فردی که بر خود لازم می داند تا در خصوص این شورا اظهارنظر کند ! به راحتی می تواند از طریق اینترنت ترکیب شورای عالی بیمه را رصد نموده و متوجه شود که وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی ، رئیس کل سازمان نظام پزشکی و مدیر عامل سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح یعنی 5 عضو از 9 عضو دارای حق رای این شورا پزشک می باشند. ضمنا دو نفر نمایندگان محترم مجلس که به عنوان ناظر در ترکیب شورا قرار دارند نیز پزشک می باشند.


2 - ایشان عنوان نموده اند که شورای عالی بیمه 8 عضو دارد در حالیکه شورا 9 عضو اصلی و 2 عضو ناظر دارد !


3 – آقای دکتر رحمانی در مصاحبه خود به سرانه پایین درمان در ایران و مقایسه آن با کشور ترکیه پرداخته اند و به طرز عجیبی مدعی شده اند که سرانه درمان در ایران 13 هزار تومان و در کشور ترکیه 8 هزار دلار ( حدود 24 میلیون تومان !) است. اگر کسی یک ضرب و تقسیم ساده بلد باشد از فرمایش ایشان چنین استنباط می کند که سرانه درمان در ترکیه حدود 1800 برابر ایران است ! بعد بلافاصله این سوال باید در ذهن خواننده ایجاد شود که چه چیز ترکیه 1800 برابر ایران است که سرانه درمان باشد ! آیا ایشان سرانه درمان ماهیانه را با سالیانه اشتباه گرفته اند ؟ آیا نرخ حق بیمه را با سرانه درمان اشتباه گرفته اند ؟ آیا سرانه در آمد در ترکیه را با سرانه درمان اشتباه گرفته اند؟ خیلی ناپسند است که در مقام قضاوت بنشینیم و به قصد محکوم کردن دیگران مطلب بنویسیم ولی کم ترین دانشی راجع به موضوع نداشته باشیم ! در هر حال لازم به توضیح است که مطابق گزارش سال 2011 سازمان جهانی بهداشت که در سایت آن سازمان به نشانی htt://apps.who.int/gho/data/viw.main.1900ALL?lang=en نیز قابل مشاهده می باشد، سرانه سلامت در ایران 929 دلار بین المللی و در کشور ترکیه 1160 دلار بین المللی می باشد که با آن اعداد 13 هزار تومان در مقابل 8 هزار دلار مورد اشاره توسط آقای دکتر بسیار فاصله دارد .


4 – ایشان عنوان نموده اند که تعیین تعرفه در شورایعالی بیمه و تنها توسط بیمه ها صورت می پذیرد ! در حالیکه اگر کسی الفبای تعرفه گذاری را بداند متوجه خواهد شد که تعیین تعرفه توسط شورای عالی (و نه بیمه ها ) صورت می گیرد و شورای عالی بیمه متشکل از وزرای تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ،اقتصاد و امور دارائی ،و مدیران عامل سازمانهای بیمه گر پایه ،رئیس کل سازمان نظام پزشکی و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یعنی 9 عضو دارای حق رای و 2 تن از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بعنوان ناظر می باشد.


5 – در خصوص بند آخر مصاحبه ایشان که به مافیای بیمه ها اشاره نموده اند به این نکته بسنده می شود که اگر صحت اطلاعات ایشان در این بخش همانند مابقی اطلاعات عنوان شده باشد! قضاوت را به عهده خوانندگان محترم می سپاریم .
امیدواریم  روزهایی را شاهد باشیم که هر یک از ما فقط در حوزه ای که در آن تخصص داریم صحبت نموده و حتی اگر به زور مورد مصاحبه قرار گرفتیم ! از جمله "من دانشی در این زمینه ندارم "بیشتر استفاده کنیم.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha