سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 107014

سلامت نیوز : هنوز صحبت شان را شروع نکرده اند که صدای شان بالا می رود. ابتدا تلاش می کنند که با صدای بلند منظورشان را به یکدیگر بفهمانند ولی وقتی از این کار ناامید می شوند، گفت و گوی شان را نیمه تمام رها می کنند. معمولا چنین زن و شوهرهایی در زندگی شان به آرامش نخواهند رسید، چون یکی از اولین قدم ها برای چشیدن طعم آرامش در زندگی داشتن مهارت گفت و گوی منطقی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ بسیاری از زوج ها مهارت گفت و گوی منطقی و ارتباط موثر را فرا نگرفته اند. برای برقراری یک ارتباط موثر رعایت چندین نکته ضروری به نظر می رسد. پرک نارویی، روان شناس بالینی در این باره معتقد است که زوج ها قبل از شروع گفت و گو باید هدف شان را از گفت و گو مشخص کنند. اگر هدف شان این است که طرف مقابل شان را قانع کنند، همین ابتدا بهتر است گفت و گو را فراموش کنند چون چنین گفت و گوهایی به نتیجه نخواهد رسید. اما اگر هدف شان این است که مشکلی برطرف شود باید سعی کنند در تمام مراحل گفت و گو منصف باشند و از قضاوت های عجولانه پرهیز کنند.

شرایط گفت و گو را فراهم کنید

این کارشناس خانواده در گفت وگو با خراسان افزود: برای این که گفت و گوی زوج ها به نتیجه برسد باید شرایط برای صحبت کردن فراهم شده باشد. هر چه موضوعی که می خواهیم درباره آن صحبت کنیم مهم تر و حساسیت برانگیزتر باشد، اهمیت مناسب بودن شرایط قبل از گفت و گو بیشتر می شود. مناسب بودن شرایط؛ یعنی این که گفت و گو در زمان، مکان و حالت مناسب روحی انجام شود. وقتی زن یا شوهر عصبانی یا ناراحت است، زمان مناسبی برای گفت و گو نیست. اگر یکی از زوجین حوصله صحبت کردن نداشته باشد، گفت و گو به نتیجه نخواهد رسید. گاهی زن و شوهر از نظر روحی حالت مناسبی برای گفت و گو دارند اما بنا به دلایلی برای گفت و گو تمایلی ندارند؛ مثلا مرد در حال دیدن برنامه مورد علاقه اش یا زن در حال آشپزی است، که به طور طبیعی چنین گفت و گوهایی مناسب نخواهد بود. بنابراین برای صحبت کردن باید شرایط خوبی فراهم شود. برای این منظور می توانید با همسرتان هماهنگ کنید که در چه زمانی می تواند با شما در باره یک موضوع مهم صحبت کند.

نگذارید گفت و گو به حاشیه برود

نارویی افزود: در یک گفت و گو مدام نقش شنونده و گوینده در حال جابه جا شدن است. زن یا مرد گوینده و شنونده در زمان گفت و گو باید به یک سری نکات توجه کنند تا گفت و گوی شان به حاشیه کشیده نشود و از موضوع اصلی منحرف نشود و در نهایت به نتیجه برسد. معمولا وقتی زن و شوهرها درباره یک مشکلی با هم صحبت می کنند، صحبت های شان به حاشیه کشیده خواهد شد. مثلا همه اختلافات در گذشته درباره آن موضوع را یادآوری می کنند و تصمیم به بررسی آن ها می گیرند. در این گونه گفت و گوها حجم زیادی از مشکلات مطرح می شود که همین حجم بالا، مانع به نتیجه رسیدن گفت وگو خواهد شد. وقتی تعداد مشکلات مطرح شده زیاد می شود، طرفین برای حل آن ها احساس ناتوانی می کنند و چون احساس می کنند اصطلاحا بحث شان به کلاف سردرگمی تبدیل شده است، از ادامه گفت و گو صرف نظر می کنند. پس بهتر است زوج ها هر بار فقط درباره یک موضوع به گفت و گو بنشینند و از مطرح کردن موضوعات مرتبط یا مسائلی که در گذشته پیش آمده است خودداری کنند.

با اعتماد به نفس صحبت کنید

این روان شناس بالینی افزود: گوینده به فردی گفته می شود که یک بحث را شروع می کند و می خواهد درباره یک موضوع، نکاتی را مطرح کند. زن یا شوهر گوینده در اولین و مهم ترین قدم باید بداند که اگر می خواهد از صحبت هایش برداشت درستی انجام شود باید واضح صحبت کند. با طعنه و کنایه صحبت کردن یا استفاده از کلمات سرزنش کننده و انتقادی باعث می شود که طرف مقابل هم به مقابله برخیزد و از خودش دفاع کند. پس گوینده باید منظورش را در جملات ساده، کوتاه، بدون عجله و در عین حال رسا بیان کند. گوینده باید برای صحبت کردن اعتماد به نفس داشته باشد وگرنه طرف مقابل بحث را جدی نخواهد گرفت.

از جایگاه گوینده به موضوع نگاه کنید

نارویی معتقد است که اگر شنونده هم شنونده خوبی نباشد، باعث می شود که گفت و گو مختل شود. بعضی شنونده ها اجازه نمی دهند که طرف مقابل شان حرف بزند. مثلا در همان لحظات شروع گفت و گو با گفتن جملاتی مثل «می دانم چه می خواهی بگویی، تا آخر صحبت هایت را خواندم، نمی خواهد ادامه بدهی و...»، مکالمه را به شکست محکوم می کنند. بعضی زن یا شوهرهای شنونده حتی به خودشان اجازه نمی دهند که منظور طرف مقابل شان را به درستی متوجه شوند. شنونده نباید ذهن خوانی کند و باید به طرف مقابلش اجازه دهد که صحبت هایش را کامل بیان کند. پس شنونده باید فعالانه گوش کند. فعالانه گوش کردن به این معنی است که علاوه بر درک صحیح منظور گوینده، احساسات او را هم درک کنیم. اگر شنونده بتواند از منظر گوینده هم به موضوع نگاه کند، قطعا در گفت و گو موفق تر خواهد بود و به نتیجه بهتری خواهد رسید.

چند نکته که باعث پیشرفت گفت و گوها می شود

* چهره افراد در پیشرفت گفت و گو ها تاثیر زیادی دارد. اگر چهره ها برای گفت و گو مشتاق باشد، گفت و گو با همدلی بیشتری ادامه خواهد یافت. منظور از مشتاق، خوشحال بودن نیست چون گاهی ممکن است موضوع مورد بحث ناراحت کننده باشد. مشتاق بودن یعنی نشان دادن علاقه برای ادامه گفت و گویی که به پیدا کردن راه حل خواهد انجامید.

* بعد از گذشت زمانی از گفت و گو، یک جمع بندی از صحبت های طرف مقابل تان برای او بازگو کنید. گفتن چنین جمع بندی هایی به طرف مقابل تان حس این را که مورد توجه شما قرار گرفته است، القا می کند که اشتیاق او را برای ادامه گفت و گو بیشتر خواهد کرد.

* برای بعضی قسمت های گفت و گو که متوجه نشدید، بدون خجالت و ترس از همسرتان توضیح بخواهید. مثلا به او بگویید که من فلان قسمت حرف هایت را به خوبی متوجه نشدم و اگر ممکن است بیشتر درباره آن توضیح بدهید.

* در موقع صحبت کردن مراقب پیام های غیرکلامی تان هم باشید. گاهی اضطراب یا بی حوصلگی حس خوبی به طرف مقابل نمی دهد. این موارد نشان می دهد که حوصله شما از بحث سر رفته است و منتظر تمام شدن آن هستید.

* همسران باید به تفاوت های زن و مرد هم توجه کنند. مثلا خانم ها از صحبت کردن به عنوان یک راه تخلیه هیجان یا گاهی کسب حمایت عاطفی هم استفاده می کنند در حالی که آقایان معمولا هدفمند و برای پیدا کردن راه حل صحبت می کنند. زن و شوهرها در صحبت با یکدیگر باید حواس شان حتما به این نکته باشد تا برداشت اشتباهی از صحبت های همسرشان نداشته باشند.

* زن و شوهرها لازم نیست درباره همه مسائل با هم صحبت کنند. مثلا مردها لازم نیست همه مشکلات کاری شان را به همسرشان بگویند. صحبت های جدی در باره موضوع های بی اهمیت، باعث شکست گفت و گوهای جدی می شود.

* هیچ وقت در صحبت های تان از جملاتی که همسرتان یا خانواده اش را زیر سوال می برد، استفاده نکنید. استفاده از چنین جملاتی باعث می شود که همسرتان به دفاع از خود یا خانواده اش برآید و مشکل حل نشود.

* در گفت و گوهای تان فقط نکات منفی همسرتان را یادآوری نکنید. فقط یک بار نکات مثبت همسرتان را به او بگویید تا از تاثیر آن شگفت زده شوید.

*زوج ها نباید در موقع صحبت کردن تلاش کنند فقط حرف خودشان را به کرسی بنشانند و فرصتی به طرف مقابل برای صحبت کردن ندهند.

زوج ها نباید در صحبت کردن حق به جانب به گفت و گو بپردازند چون در این صورت مجبور می شوند که به طرف مقابل ثابت کنند که او اشتباه می کند و همین نکته باعث به نتیجه نرسیدن گفت و گو خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha