سلامت نیوز : به دلیل برخی باورها و آداب و رسوم سنتی در میان خانواده‌های عربستانی، هنوز قبولِ حرفه‌ پرستاری برای یک سوم زنان این کشور غیرممکن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این باورهای سنتی برای خانواده‌های بسیاری که این شغل را قبول می‌کنند، تاثیر منفی گذاشته است.

«تقوی یوسف» رئیس دانشکده پرستاری «دانشگاه علوم پزشکی آل سعود»، انصراف تعدادی از دانشجویان رشته پرستاری از تحصیل را به دلیل فشار جامعه و خانواده تایید می‌کنند.

وی در یک کنفرانس خبری که در آستانه برگزاری همایش بین المللی پرستاری در جده برگزار شد افزود: بسیاری از فارغ التحصیلان رشته پرستاری پس از پایان تحصیل حرفه خود را تغییر می‌دهند. به گفته تقوی یوسف، پرستاری یک رشته پرهزینه است که دولت هزینه زیادی را برای آن می پردازد. تحصیل در این رشته چهار سال طول می‌کشد و یک سال نیز برای کارآموزی زنان صرف آن می‌شود که تغییر حرفه به منزله اتلاف هزینه و وقت است.

«یوسف» افزود: بسیاری از پرستاران بیمارستان گارد ملی به دلیل حقوق پایین، رسیدگی کم ساعات کاری زیاد به بیمارستانهای تحت پوشش وزارت بهداشت نقل مکان کرده‌اند.

«صباح ابوزناره» معاون رئیس اداره پرستاری بیمارستان تخصصی و مرکز تحقیقاتی آل سعود می‌گوید: با همه این تفاصیل شمار دانشجویان زن در رشته‌های پرستاری در سال 2001 میلادی به شدت افزایش یافت. به گفته وی آمارها نشان می‌دهد که بیشتر پرستاران در شهرهای بزرگی نظیر جده، ریاض و دمام مشغول به کار هستند اما شهرهای کوچکتر به دلیل اینکه هنوز در برابر این حرفه تعصبات سنتی مقاومت می‌کند، از کمبود نیروی پرستار رنج می‌برند.

ابوزناره گفت: خانواده‌ها به دخترانشان اجازه نمی‌دهند تا به شغل پرستاری بپردازند. زیرا این حرفه مستلزم ساعتهای کاری طولانی، ارتباط با بیماران نامحرم و حضور در شیفت‌های شبانه بیمارستانها است.

وی خاطر نشان کرد:‌ بسیاری از پرستاران به انجام فعالیتهای اداری در بیمارستان‌ها تغییر شغل می‌دهند زیرا بر زنان سعودی فشارهای اجتماعی زیادی وجود داشته و زنان این کشور با حرفه‌شان قضاوت می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha