سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 107023

سلامت نیوز : معاون پرستاری وزارت بهداشت از نهایی شدن پنج برنامه اساسی معاونت پرستاری از جمله ساماندهی مراکز مراقبت پرستاری غیردولتی، استفاده از دانشجویان پرستاری در بالین به صورت موقت و داوطلبانه، صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای و تدوین آیین نامه جذب و نگهداشت سرمایه‌های انسانی پرستار در مناطق محروم خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛محمد میرزابیگی در مراسم روز پرستار که با میلاد باسعادت حضرت زینب کبری (س) مقارن بود، به چالش‌های نظام سلامت که ناشی از نقص در مراقبت‌های پرستاری هستند، اشاره کرد و گفت: باید فعل پرستاری به شکل علمی و با مهارت انجام شود. به عنوان مثال ارائه مراقبت در منزل بدون علم و مهارت تبعاتی دارد.

وی با بیان اینکه این که مراقبت‌های پرستاری در منزل متولی خاصی نداشته‌اند، اظهار کرد: در مقطعی حدود 15 تا 16 سال قبل مجوزهایی برای راه اندازی دفاتر صادر شد اما دیگر به روز نشد.

وی ادامه داد: همچنین اداره بخش‌های بیمارستانهای غیردولتی با نقص‌هایی همراه است و نظارت و سیاست گذاری مقتدری برایش وجود ندارد. در بخش بیمارستان‌های دولتی نیز وضعیت به گونه‌ای است که نه ارائه دهندگان خدمت و نه گیرندگان خدمت رضایت‌مندی ندارند. لازم است این نقایص برطرف شوند. به هر حال نمی‌توان با رویکرد ادامه دادن وضعیت فعلی پیش رفت و چالشی به نام خدمات مراقبتی پرستاری را به حال خود رها کرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه تیم سلامت همانند حلقه‌های زنجیر به یکدیگر متصل هستند و موفقیت هر کدام در گرو توفیق دیگری است، گفت: طبیعتا مراقبت‌های پرستاری می‌تواند به شدت مراقبت‌های پزشکی را موفقیت آمیز کند و یا آن را به ضعف بکشاند.

میرزابیگی به هشت ماموریت مهم محول شده به معاونت پرستاری از سوی وزیر بهداشت اشاره کرد و گفت: در حدود کمتر از 50 روزی که مسئولیت این معاونت را بر عهده گرفتم جلسات مکرری برگزار و کارگروه‌های تخصصی تشکیل شده‌اند و تاکنون 168 برنامه پیرامون این هشت هدف وصول شده است. البته نمی‌توان گفت همه این برنامه‌ها قابل اجرا هستند اما همین که پرستاران از بخشهای مختلف چون دانشکده‌های پرستاری، دفاتر و هیئت مدیره‌های پرستاری سراسر کشور احساس مسئولیت کردند و در تدوین این برنامه‌ها مشارکت داشتند بسیار ارزشمند است.

میرزابیگی افزود: معاونت پرستاری حوزه مراقبت‌های پرستاری است و صرفا معاونت پرستاران نیست و ما نباید صرفا انتظارات حرفه‌ای و صنفی از این معاونت داشته باشیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه در جریان برگزاری جلسات تخصصی برای تحقق هشت ماموریت محول شده به معاونت پرستاری پنج برنامه به طور قطعی نهایی شد، اظهار کرد: استفاده از دانشجویان گروه پرستاری در بالین به صورت موقت و داوطلبانه، ساماندهی مراکز مراقبت پرستاری غیردولتی، تدوین آیین نامه جذب و نگهداشت سرمایه‌های انسانی پرستار در مناطق محروم و از طریق ایجاد مشوق‌های آموزشی و انگیزشی و همچنین اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران برای نظارت و کنترل خدمات پرستاری این پنج برنامه مهمی هستند که در این مدت کوتاه نهایی شده‌اند.

وی ادامه داد: ساماندهی NCC‌ها به صورت غیردولتی در سطح جامعه شامل مرکز ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل، مرکز ارائه مراقبت‌های آسایشگاهی روزانه و مرکز تامین نیروی انسانی مراقبت‌های پرستاری برای بخش‌های دولتی و غیر دولتی می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره چگونگی به کارگیری دانشجویان پرستاری برای جبران کمبود نیروی پرستار در مراکز درمانی توضیح داد: دانشجویان ترم شش به بعد پرستاری به طور موقت به کارگیری می‌شوند تا مشکل کمبود نیرو حل شود البته هر کدام از این برنامه‌ها آیین نامه‌های مخصوص خود را دارند.

میرزابیگی همچنین از آماده شدن پیش نویس بیش از ده برنامه دیگر در معاونت پرستاری خبر داد و گفت: در حال حاضر این 10 برنامه نیز مسیر کارشناسی خود را در کارگروه‌های ویژه طی می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر بخواهیم به اهداف مندرج در نظام سلامت دست یابیم باید نظام سلامت کارآمدی داشته باشیم باید به برخورداری مردم از خدمات حرفه‌ای و مراقبتی در تمام سطوح توجه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha