سلامت نیوز :وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اینکه سخت‌ترین گزینش‌ها به لحاظ اخلاقی و رفتاری باید در بخش پرستاری و پزشکی اتفاق بیفتد، عنوان کرد: متاسفانه اکنون این گونه نیست. اما باید در نظر داشت که سیستم پزشکی و پرستاری قبل از مدرک‌گرایی نیازمند اخلاق محوری و مهارت محوری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم بزرگ روز پرستار که با میلاد با سعادت حضرت زینب کبری (س) مقارن بود، با بیان اینکه هر درمان موفقی نیازمند دو بازوی توانمند پرستار و پزشک است، اظهار کرد: قطعا هر بیماری برای درمان مناسب، علاوه بر یک پزشک حاذق، به بهره‌مندی از خدمات یک پرستار فرشته صفت نیز نیازمند است.

وی ادامه داد: جامعه پرستاری همانند جامعه پزشکی آنطور که باید تکریم نشده است. گاهی اوقات گمان می‌کنم کسی که قدر و منزلت خدمت مسؤلانه و صادقه‌اش را دریافت نمی‌کند، اما باز هم مؤمنانه به کارش ادامه می‌دهد و از مسؤلیت انسانی‌اش شانه خالی نمی‌کند، بیشتر به نیمه ملکوتی‌اش پایبند است تا به نیمه جسمانی.

وزیر بهداشت با بیان اینکه همه ما زمانی که دردمند هستیم، کج خلق و بی‌حوصله می‌شویم و تحلمان حتی برای خانواده‌های خود نیز دشوار می‌شود، گفت: در چنین شرایطی بیماری نیز بر میزان بی‌حوصلگی‌های ما می‌افزاید. قطعا در این وضعیت حضور یک روح مراقب همانند یک فرشته نجات‌بخش خواهد بود.

قاضی‌زاده هاشمی به تخصصی شدن رشته پرستاری اشاره کرد و گفت: همان گونه که همه امور در دنیا تخصصی شده‌اند، رشته پرستاری نیز تخصصی شده و به صورت حرفه‌ای حرکت می‌کند. اما باید در نظر داشت که صنوفی چون پرستاری تنها در مدرک خلاصه نمی‌شود و جزو حرف درمانی دنیا محسوب شود و با اتکا به مهارت پیش می‌روند.

سیستم پزشکی و پرستاری قبل از مدرک‌گرایی نیازمند اخلاق محوری و مهارت محوری است

وی ضمن تاکید بر اینکه سخت‌ترین گزینش‌ها به لحاظ اخلاقی و رفتاری باید در بخش پرستاری و پزشکی اتفاق بیفتد، عنوان کرد: متاسفانه اکنون این گونه نیست. اما باید در نظر داشت که سیستم پزشکی و پرستاری قبل از مدرک‌گرایی نیازمند اخلاق محوری و مهارت محوری است.

وزیر بهداشت خطاب به پرستاران تصریح کرد: بسیاری از شما نشان دادید که در بند قدرشناسی نیستید و خداوند پاداش شما را خواهد داد. در جامعه ما استرس‌های بسیار زیادی وجود دارد و شاهد رفتارهای نابهنجار بسیاری هستیم. متاسفانه گرفتاری‌های متعدد و مشکلات روانی به دنبال زندگی‌های مدرن و تبعات آن از جمله آلودگی صوتی، آلودگی هوا و ... برای مردم رخ داده است و مراجعه‌کنندگان به شما از این شرایط متاثر هستند. ضمن آنکه باید در نظر داشت آنها به علت بیماری‌شان، کم حوصله‌تر نیز هستند و این مسئله کار را سخت می‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه هر قدر ارباب رجوع کج خلقی کند، باز هم از پرستار انتظار می‌رود تا با بیمار همراهی کرده و شرایط وی را درک کند و با لبخند بر بالین وی حاضر شود، عنوان کرد: مشکلات در همه اقشار وجود دارد. نزدیک به هفت ماه است که از شروع به کار دولت تدبیر و امید می‌گذرد و این دولت مصمم است در همه زمینه‌ها آرامش را برای همه مردم فراهم کند.

وی ادامه داد: امروز در بعد بین‌المللی، دولت نهایت تلاش خود را می‌کند تا تعامل مناسبی با کشورهای دیگر، البته با حفظ استقلال و عزت‌مندی برقرار کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در بعد داخلی نیز تلاش بر این است تا اقتصاد کشور از رکود خارج شود و شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم، اظهار کرد: دولت در وزارتخانه‌های مختلفش به توفقاتی از جمله کاهش تورم به بیش از 12 درصد در کمتر از هفت ماه تثبیت نرخ ارز و مسکوکات دست یافته است و امیدواریم مهمترین دغدغه دولت که رسیدگی به معیشت مردم است با رفع مشکلات محقق شود.

وی ادامه داد: مراقبت از بیماران اصولا یک فرآیند دشوار است و در عین نقص و ماهیت این اقدام ارزشمند این است که پرستاران در بسیاری از موارد صبوری به خرج دهند. خدمات پرستاران را نمی‌توان با دستمزد و حقوق ارزش‌گذاری کرد. بلکه قدر و منزلت آنها باید ارتقا یابد.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه جامعه پرستاری نباید اجازه بدهد سختی کارش بر روی مسئولیت‌های انسانی سایه بیاندازد، اظهار کرد: نهایت تلاشمان را در وزارت بهداشت برای حل مشکلات پرستاران به کار خواهیم بست.

در مراسم بزرگ روز پرستار از حدود 30 پرستار نمونه کشور با حضور دکتر هاشمی وزیر بهداشت، محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت و دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت و همچنین مسئولان شورای عالی نظام پرستاری تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha