سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 107029

سلامت نیوز : معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد: در صورت اختصاص سهم سلامت از اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه‌ها در سال 93 ، زایمان طبیعی رایگان می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکترمحمدرضا حاجی آقاجانی در حاشیه مراسم بزرگ روز پرستار به اعلام جزئیات طرح بکارگیری ماماها در حیطه پرستاری پرداخت و گفت: طرحی آماده شده است که بر اساس آن ماماها می‌توانند با گذراندن یک دوره به عنوان پرستار ماما فعالیت کنند.

وی تصریح کرد:‌ تصویب این طرح و اجرای آن به منزله یک امتیاز انتخابی برای ماماها خواهد بود البته هنوز در شورای گسترش تصویب نشده و امیدواریم این اتفاق اوایل سال 93 محقق شود.

معاون درمان وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه استفاده ماماها از این طرح تنها به عنوان یک انتخاب و امتیاز است و هیچ اجباری برای آنها وجود ندارد، اظهار کرد: اکنون شاهد اشتغال همکاران ماما در رشته‌های غیرمرتبط هستیم. از جمله تمهیدات وزارت بهداشت برای رفع مشکلات ماماها اجرای همین طرح است البته عمده تمرکز ما بر اشتغال این گروه در رشته تخصصی خودشان خواهد بود.

به گفته وی با اختصاص سهم سلامت از محل هدفمندی یارانه‌ها، زایمان طبیعی در سال آینده رایگان می‌شود.

کمبود اعتبار 5 تا 7 هزار میلیاردی وزارت بهداشت/بیمه‌ها 1200 میلیارد تومان به بیمارستان‌های دولتی بدهکارند

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری پیرامون آخرین وضعیت پرداخت معوقات و اضافه کاری‌های پرستاران در سال جاری، گفت: پرداخت کارانه و اضافه کاری پرستاران از محل درآمدهای اختصاصی است که آن هم به پرداختی سازمان‌های بیمه‌گر بازمی‌گردد. در حال حاضر بیمارستان‌های دولتی حدود 1200 میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه گر طلبکار هستند.

وی افزود: در حال حاضر اخبار خوبی از دولت به گوش می‌رسد که اگر محقق شود اتفاقات خوبی در حوزه سلامت رخ خواهد داد از جمله این اخبار خوب اختصاص سهم سلامت از محل اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه‌هاست. همچنین قول‌هایی مبنی بر تخصیص اعتباری در اسفند ماه به منظور جبران‌ کمبودهای وزارت بهداشت داده شده است که البته اکنون قطعی نشده و در مرحله کارشناسی است.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به کمبود اعتبار پنج تا 7000 میلیارد تومانی وزارت بهداشت عنوان کرد: با وجود اینکه این کسری بودجه وجود دارد اما به هر میزانی که اعتبار به ما در پایان سال تخصیص دهند قطعا کمک کننده خواهد بود و می‌توانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم.

تدابیر وزارت بهداشت برای جبران کمبود نیروی پرستاری مرد

آقاجانی درباره راهکارهای جبران کمبود نیروی پرستاری مرد در وزارت بهداشت اظهار کرد: متاسفانه طی سالهای اخیر گرایش مردان برای ورود به رشته پرستاری کاهش یافته است و این مسئله مشکلاتی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال طرح انطباق دستورالعملی است که باید رعایت شود اما کمبود پرستار مرد، مشکلاتی را برای اجرای این طرح بدنبال داشته است. در حال حاضر وزارت بهداشت طرح‌های تشویقی را به منظور رفع این مشکل در نظر گرفته است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون راهکارهای وزارت بهداشت برای برخورد با تبلیغات دروغین در خصوص برخی داروها و روشهای درمانی اظهار کرد: بعضا تبلیغاتی از طریق رسانه‌های برون مرزی یا طرق دیگر اتفاق می‌ افتد و به ویژه در حوزه دارو و برخی روشهای درمانی مشهودتر است. این روشهای درمانی غیرعلمی آسیب رسان هستند به همین خاطر در حال حاضر در وزارت بهداشت در حال برنامه ریزی برای اعلام این موارد دروغین از طریق رسانه ملی هستیم.

آماده باش وزارت بهداشت برای امداد نوروزی

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین از آماده باش وزارت بهداشت در ایام نوروز به منظور خدمت رسانی به مردم خبر داد و گفت: 3000 آمبولانس در 2000 پایگاه اورژانس جاده‌ای آماده هستند و 13 هزار نفر در اورژانس پیش بیمارستانی برای پوشش جاده‌ها و معابر بسیج شده‌اند و امیدواریم کمترین حوادث را در نوروز امسال شاهد باشیم.

وی ادامه داد: بخشهای ویژه در بیمارستان‌ها در ایام تعطیل باز خواهند بود و ستاد حوادث در بیمارستان‌ها فعال است.

وی در واکنش به اینکه برخی پزشکان و پرستاران در مراکز درمانی علیرغم دستور العمل‌هایی که وجود دارد در ایام نوروز در مراکز خود حضور ندارند، اظهار کرد: دستورالعمل جامعی را در این خصوص ابلاغ کرده‌ایم تا متخصصانی که حضورشان ضرورت دارد حتما در نوروز آماده خدمت باشند. فعالیت ما شبانه روزی خواهد بود و مامورین ما در حوزه‌های مختلف بر حضور پزشکان نظارت می‌کنند و در صورت تخطی ابزارهای قانونی را برای برخورد با متخلفان به کار خواهند بست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha