یكی از بهترین روش های معالجه و درمان بیماری آرتروز، تغییر روش زندگی بیماران مبتلا به این بیماری است.

دكتر سید پیمان میرشاهدلو، جراح ارتوپد و متخصص بیماری های استخوان و مفاصل به باشگاه خبرنگاران گغت: افزایش وزن بیشتر از حد معمول مهمترین عامل خطر بیماری است كه باعث فشار روی زانوها و مفصل لگن شده و بیمار باید به تدریج نسبت به كاهش وزن خود اقدام كند.

وی ادامه داد: افراد مسن باید از نشستن در وضعیت هایی كه نیاز به خم كردن زانو دارد، مانند چهار زانو، دو زانو نشستن خودداری و توصیه می شود حتی الامكان روی زانو ننشینند و از سرویس های بهداشتی فرهنگی استفاده كنند.

وی افزود: پیاده روی روزانه در مسیر هموار تا حدی انجام شود كه بعد از آن دچار درد زانو نشوند كمتر از پله بالا و پائین روند و از انجام حركات شدید، ناگهانی و غیرمعمول زانو خودداری كنند.

وی تصریح كرد: در مواردی كه آرتروز پیشرفت كرده، بیماران مبتلا باید پشت میز نماز بخوانند. باید از كفش های خوب و با اندازه مناسب استفاده كرد و از پوشیدن كفشها، صندلها كه كف لغزنده دارند، خودداری كنند.

دكتر میرشاهدلو ادامه داد: ممكن است تغییر ناگهانی نوع فعالیت های روزمره به زانو آسیب برساند، به همین خاطر بهتر است این تغییرات یك باره صورت نگیرد.

وی اظهار داشت: در آ‌رتروز مفاصل به ویژه پاها كه اندام تحمل كننده وزن هستند، اضافه وزن و چاقی یك عامل نگران كننده است كه در این صورت استفاده از عصا با ارتفاع مناسب باعث می شود 20 تا 30 درصد وزن بدن از زانو برداشته شود و یك كاركرد پیشگیرانه و از پیشرفت آ‌رتروز جلوگیری می كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha