سلامت نیوز : رئیس شورای عالی نظام پرستاری با تاکید بر اینکه باید وزارت بهداشت با عزم جدی در راستای تحقق سیاست‌های پرستاری گام بردارد، عنوان کرد: برقراری عدالت در پرداختی‌ها به شاغلان نظام سلامت، تربیت کافی نیروی پرستار، اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی از جمله مطالبات پرستاران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ یعقوب جعفری در مراسم روز پرستاری که صبح امروز در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با بیان اینکه آیا پرستار می‌تواند جز صبوری، ایثار و استقامت وظیفه دیگری داشته باشد، اظهار کرد: مطابق فرمایش امام خمینی (ره) پرستاری و پزشکی عبادتی است بر فراز عبادت‌های درجه اول.

وی ادامه داد: جایگاه پرستاری برای همه ما مشخص است و اکنون نزدیک به 100 سال از عمر آکادمیک پرستاری در کشور می‌گذرد. پیش از تشکیل سازمان نظام پرستاری در سال 81 پرستاران سازمان صنفی مشخصی برای اداره امورشان نداشتند و اغلب فعالیتهایی که انجام می‌دادند کم اثر و ناکافی بود. اما با تشکیل سازمان نظام پرستاری پیگیری امور پرستاران نیز به صورت سازمان یافته دنبال شد.

جعفری با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری هویت یافته و امروز موفق شده است بیش از 100 هیئت مدیره پرستاری در کشور تشکیل دهد، عنوان کرد: پرستاری امروز واژه‌ای شناخته شده و دارای شانیت و احترام است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری به توفیقات پرستاران و ارتقای آنها در ابعاد آموزشی و پژوهشی نیز اشاره کرد و گفت: ارتقای تحصیلی پرستاران تا مقطع دکترا توفیق بزرگی بود که برای این گروه حاصل شد. همچنین ارتقای تحصیلی از کاردانی اتاق عمل و هوشبری به کارشناسی،‌ تدوین استانداردهای پرستاری و راه اندازی دوره‌های کمک بهیاری و بهیاری، از جمله توفیقاتی بود که در این زمینه بدست آمد.

وی همچنین به ارتقای فعالیت پرستاران در ابعاد فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: تجلیل شایسته از پرستاران در مناسبت‌های مختلفی از جمله روز پرستار، اعزام پرستاران به حج تمتع، برگزاری هفت دوره جشنواره فرهنگی - ورزشی، برگزاری اولین دوره یادواره شهدای پرستار و تشکیل کانون هنرمندان پرستار از جمله اقدامات فرهنگی صورت پذیرفته برای پرستاران در سالهای اخیر است.

رئیس شمرای عالی نظام پرستاری به فعالیت‌های تعاونی‌ مسکن، تعاونی اعتبار پرستاران و پوشش بیمه‌ای این گروه نیز به عنوان اقدامات رفاهی صورت پذیرفته اشاره کرد و گفت: عضویت پرستاران در ICN و انجمن بین المللی پرستاران نیز اتفاق مهم دیگری در بعد بین الملی بود که امکان برقراری تعاملات علمی با جهان را برای پرستاران فراهم کرد.

جعفری افزود: اصلاح شرح وظایف پرستاران، اخذ چند مصوبه مهم ملی از جمله قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقای بهره وری کارکنان نیروهای بالینی، عضویت پرستاران در هیئت‌های انتظامی و دفاع از حقوق پرستاران، تشکیل معاونت پرستاری و افزایش میانگین حقوق پرستاران تا 135 هزار تومان در سال جاری، عضویت 110 هزار پرستار به صورت داوطلبانه در نظام پرستاری نیز از جمله دیگر دستاوردهای حقوقی پرستاران طی این سالها بود.

وی با تاکید بر اینکه این توفیقات همگی در سایه تلاش یکپارچه و وحدت عمومی پرستاران حاصل شده است، اظهار کرد: البته هنوز در نیمه راه هستیم و اشکالاتی در این خصوص وجود دارد که امیدواریم این اشکالات نیز با همان وحدت عمومی حل شوند.

جعفری تشکیل معاونت پرستاری را دستاورد بزرگ پرستاران در سال 92 دانست و گفت: پس از مدتها تلاش و پیگیری توانستیم مصوبه تشکیل معاونت پرستاری در وزارت بهداشت را از دولت دریافت کنیم. این معاونت می‌تواند پیگیر اهداف معاونت پرستاری باشد. این اتفاق بزرگ مسئولیت‌های بزرگی را ایجاد می‌کند که از جمله آنها می‌توان به مسئولیت وزارت بهداشت اشاره کرد.

وی ادامه داد: این وزارتخانه باید با عزم جدی در تحقق سیاست‌های پرستاری گام بردارد. تربیت کافی نیروی پرستار، برقراری عدالت در پرداختی‌های شاغلان نظام سلامت، اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری خدمات برای پرستاران از جمله مطالباتی است که انتظار می‌رود وزارت بهداشت در راستای تحقق آنها گام بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هاجر قادری ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    باسلام : در مورد تعرفه گذاری خدمات پذیرش و منشی و مدارک پزشکی هم صحبت کنید ، چون اولین جایی که بیمار و همراهان نگرانش مراجعه میکنند پذیرش میباشد . همیشه سرفراز باشید