سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اغلب الگوهای مدیریت درمانی برگرفته از زندگی غربی و بازاریابی است در صورتی که در فرهنگ ما توجه به حقوق انسانیت و معنویت در اولویت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علی جعفریان صبح امروز در همایش راهبردهای نوآوری و تحول در مدیریت بهداشتی و درمانی که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهارداشت: همه ما می‌دانیم خدمات بهداشتی- درمانی از خانه‌های بهداشت به عنوان کوچکترین واحد ارائه خدمت سلامتی گرفته تا بیمارستان‌های سطح 3 ارائه می‌شود .

وی گفت: این مراکز خدماتی همچون پیشگیری، درمان، بازتوانی و حتی آموزش را ارائه می‌کنند و در کنار آن بخش خصوصی هم بخش کوچکی از خدمات که بیشتر سرپایی و بیمارستانی است را ارائه می‌کند.

وی تصریح کرد: ما در این مجموعه نقاط کور زیادی داریم که باید آنها را شناسایی کرده و به آن توجه کنیم، در عین حال در طول چند دهه گذشته الگوی بار بیماری‌ها در حوزه درمان تغییر کرده و با توجه به صنعتی شدن زندگی در شهرهای بزرگ به سمت بیماری‌های غیر واگیر رفته است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان امروزه بار زیادی از بیماری‌ها را به خود اختصاص داده است، افزود: یک زمانی مشکل کشور آبله بود اما اکنون سرطان از یک بیماری خاص به بیماری شایع تبدیل شده است که در برخی موارد کشنده هم نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ورود روز افزون امکانات و تکنولوژی‌های جدید را یکی دیگر از دغدغه‌ها عنوان کرد و گفت: این تکنولوژی‌ها خودشان را بر ما حاکم کرده‌اند و از طرفی در سیستم سلامت با درخواست‌های انبود هرچند نابجا روبرو هستیم حتی در مورد برخی موارد طرح‌های غربالگری که در دنیا امتحان خود را پس داده و گفته می‌شود هزینه- اثربخش نیست از ما درخواست می‌شود که باید در تحول مدیریت درمان به تمام این نکات توجه کرده و با فکر نو به آنها بپردازیم.

جعفریان تماس درست با گیرنده خدمت را یکی دیگر از نکاتی دانست که باید به آن توجه شود و افزود: در همین گروه پزشکی گاهی آن خدماتی که به بیمار می‌دهیم متفاوت از آن چیزی است که بیمار می‌خواهد یا وجود دارد و از طرفی در سیستم بهداشتی -درمانی با چالش‌های جدی مدیریت دولتی مواجهیم و در عین حال ارتقاء کیفیت در عین قوت چالش‌هایی را هم برایمان ایجاد کرده است چرا که راه‌های درمان جدید انتها ندارد و نمی‌دانیم تا کجا باید یش برویم.

وی عدالت در ارائه خدمات، اختصاص درست منابع و آموزش پرشکی بر مبنای نیاز جامعه را از دیگر دغدغه‌هایی عنوان کرد که در مدیریت راهبردی باید به آن توجه شود.

وی گفت: ما منظورمان از تربیت پزشک فقط ارتقاء سطح سواد نیست بلکه باید برای این ویروس بازار کاری تعریف شده داشته باشیم و این قشر را جذب کار کنیم، در عین حال باید دید کارهای پژوهشی که در این حوزه انجام می‌شود چقدر مطابق با نیازهای کشور بوده و دغدغه‌ها را برطرف می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اغلب الگوهایی که در مدیریت بهداشتی- درمانی مطرح می‌شود الگو گرفته از زندگی غربی است که نگاهش بیشتر بر بازار و بازاریابی (مارکتینگ) تاکید دارد چون در غرب چیزی که ارزش دارد، بازار است ولی در نگاه شرقی توجه به حقوق و انسانیت و در نگاه اسلامی ما معنا و معنویت بر ماده اولویت دارد که در الگوی غربی نمی‌گنجد.

وی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم دربست این الگوها را پذیرفته و اجرا کنیم و باید بر مبنای فرهنگمان این الگوها را بررسی و پیاده نمائیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha