متخصصان اعلام كردند: احتمال ابتلا به عارضه آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) در زنانی كه بیش از یك سال به نوزاد خود شیر می‌دهند، تا 50 درصد كاهش می یابد.

در این تحقیق كه در بیمارستان دانشگاه مالمو در سوئد انجام گرفته، 136 زن مبتلا به آرتریت روماتوئید با 544 زن سالم مقایسه شدند.

نتایج بررسی ‌ها نشان داد: زنانی كه بیش از 13 ماه به نوزادان خود شیرمی‌دهند، 50 درصد كمتر از زنانی كه هرگز به نوزادشان شیر نداده‌اند، به این عارضه مبتلا می‌شوند.

همچنین در زنانی كه بین یك تا 12 ماه به نوزادان خود شیر می دهند، احتمال ابتلا به این عارضه تا 25 درصد كاهش پیدا می‌كند.

آمارها نشان می دهد كه در انگلیس 400 هزار نفر به عارضه آرتریت روماتوئید مبتلا هستند.

آرتریت روماتوئید در واقع یک بیماری التهابی است که سبب درد، تورم، سفتی و محدودیت حرکت مفاصل می شود.

البته مشخصات خاصی دارد که آنرا با سایر انواع آرتریت ها (التهاب مفاصل)‌ متمایز می‌کند. به عنوان مثال آرتریت روماتوئید به صورت قرینه تظاهر می کند یعنی اگر یک زانو یا دست درگیرباشد به احتمال زیاد طرف مقابل نیز درگیراست.

بیماری عموماً مفاصل مچ و انگشتان دست را درگیر می کند. البته ممکن است سایر قسمتهای بدن به جز مفاصل را نیز درگیر کند. علاوه بر آن بیماران ممکن است دچار خستگی، تب و ضعف شوند. شكل بیماری معمولا از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است.

در بعضی افراد تنها به مدت چند ماه یا یکی دو سال طول می کشد و بدون آسیب و تخریب واضحی برطرف می شود.

بعضی بیماران دیگر نوع خفیف تا متوسط بیماری را با دوره هایی از بدتر شدن علائم دارند و بعد در دوره هایی علائم برطرف می شوند.

در گروه دیگری نیز بیماری تقریبا همیشه فعال است و سالیان زیادی طول کشیده و منجر به تغییرات و ناتوانیهای وسیعی در مفاصل می شود.

اگر چه آرتریت روماتوئید تاثیرات قابل توجهی بر زندگی و سلامت شخص می گذارد، اما درمانهای امروزی شامل تسکین درد و سایر داروها، تناسب بین فعالیتها و استراحت و آموزش بیمار باعث می شود تا اکثر بیماران در طول بیماری کاملاً فعال و سرزنده باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha