سلامت نیوز : مشاور رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد: در نامه ای که توسط سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی به دبیر کل سازمان ملل نوشته شده از اثرات تحریمها بر آلودگی هوا شکایت شده و اعلام شده است که بر اثر این تحریمها، بیماریهای لاعلاجی همچون سرطان، بیماریهای زنان و بیماریهای نوزادان در کشور افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر علی اشرف شبستری در نشست خبری که پیش از ظهر سه شنبه در سازمان محیط زیست در خصوص تشریح پاسخ دبیرکل سازمان ملل به درخواست تشکل های غیردولتی زیست محیطی کشور مبنی بر آثار تحریمها بر محیط زیست ایران برگزار شد، گفت: 26 آبان ماه سال جاری سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد در ارتباط با جلوگیری و توقف خسارتهای زیست محیطی ناشی از تحریمها مکاتبه کردند.

به گفته وی، در این نامه آمده است: تحریمها به جای دولتها و بیش از آنها مردم را در تنگنا و سختی قرار می دهند و زندگی، معیشت، سلامت جسمی و بهداشت روانی آحاد جامعه را به خطر می اندازد. در عین حال اثرات تحریمهای سالهای گذشته بر محیط زیست ایران نیز آشکار بوده و این امر دایره مخاطرات حاصل از تحریمها را منطقه ای و جهانی می کند. از این رو سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی و اجتماعی نگرانی عمیق خود را در حوزه های هوا، آب، زمین و تنوع زیستی به اطلاع دبیرکل سازمان ملل متحد می رساند.

شبستری در خصوص اثرات تحریمها بر وضعیت هوا اظهار داشت: محدودیتها و تحریمهای اعمال شده علیه ایران اثرات مخرب فراوانی بر کیفیت هوا گذاشت و امکان تنفس سالم را محدود کرده است. همچنین آلودگی های ناشی از عدم فروش بنزین به ایران و استفاده از بنزین غیراستاندار خودروهایی فارغ از فناوری هایی روز، باران های اسیدی در برخی مناطق کشور، عدم فروش تجهیزات پالایشگاهی، مصرف بیش از انرژی توسط کارخانه های با فناوری های قدیمی و غیرمناسب و... ایرانیان را از استنشاق هوای مناسب محروم کرده و بسیاری از بیماریهای ناعلاج همچون سرطان، نازایی زنان و بیماریهای نوزادان را پدید آورده است.

تحریمها ایران را سریعتر از پیش بینی های انجام شده در مسیر اختلافات بر سر منابع آب قرار می دهد

مشاور رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: در این نامه همچنین از اثرات تحریمها بر منابع آب کشور گفته شده است و NGO ها نگرانی عمیق خود را از آسیبهای وارده به منابع آب کشور که بخشی از آنها ناشی از تحریم های به عمل آمده در خصوص استفاده از فناوری های روز در کارخانه ها، بازیافت پساب ها و پسماندها، استفاده غیربهینه از منابع و شبکه توزیع آب، آلوده شدن منابع آب زیرزمینی و ... ابراز داشتند و اعلام کردند ادامه این روند ایران را سریعتر از پیش بینی ها انجام شده در مسیر اختلافات جدی بر سر منابع آب قرار خواهد داد.

وی افزود: NGO ها در این نامه به اثرات عمیق تحریمها به از میان رفتن محیط زیست، گیاهان، زیست بوم ها، تغییرات اقلیمی، خشکسالی، گسترش بیابانها، خالی شدن روستاها از سکنه اشاره کرده اند و اعلام کرده اند که اولین اثر تحریمها بر زمین آنجا نمایان می شود که کمبود فناوری های نوین منجر به استفاده بی رویه از منابع تجدید ناپذیر زمین و خسارت های بیش از پیش به محیط زیست شده است.

شبستری یادآور شد: NGO ها در بخش دیگری از این نامه اثرات سریع و غیرقابل جبران تحریم ها را در از زمان بردن زیست بوم ها و انقراض گونه های مختلف حیوانات و گیاهان عنوان کرده اند و با اعلام اینکه ایران یکی از منابع غنی تنوع زیستی در جهان به شمار می آید کمبود منابع مالی لازم و به تبع آن کمبود و یا عدم آموزش و اطلاعات در برخورد محیط زیست را عامل تعیین کننده در خصوص عدم رعایت حقوق حیوانات و گیاهان و افزایش نگرانی ها در این زمینه برشمرده اند.

به گفته وی در این نامه ادامه روند فعلی تحریمها و مشکلات معیشتی بیشتر مردم از عوامل عدم سرمایه گذاری اساسی زیست محیطی و خارج شدن محیط زیست از اولویتها عنوان شده است.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست یادآور شد: NGO ها در این نامه از دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار رفع تمامی تحریمها و محدودیتها به نحوی شده اند که امکان انتقال کمکهای مردمی به سازمانهای مردم نهاد ایرانی و تجهیز مالی تمام پروژه های مرتبط با مسایل زیست محیطی، سلامت و جلوگیری از مصرف بی رویه از منابع انرژی فراهم شود و محدودیت های ساختاری و بانکی جهت ارسال کنمک های مورد نیاز بر طرف شود.

وی افزود: همچنین NGO ها در این نامه خواستار لغو تحریم هایی که موجب مشکلات معیشتی و اعمال فشارهای اقتصادی به مردم می شود و جان انسانها، کگودکان و کهنسال ها را در معرض خطر قرار می دهد از یک سو و از سوی لغو محدودیت های مرتبط با نقل و انتقال فناوری ها و دانش مورد نیاز پروژه هایی که به هر نحوی به حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی ها، کاهش مصرف انرژی و منابع طبیعی و سلامت و بهداشت شده اند.

شبستری اظهار داشت: NGO ها از دبیر کل سازمان ملل تشکیل کمیته کار مشترک حفاظت از محیط زیست در قبال تحریمها و استفاده از دیگر مکانیزمهای بین المللی و منطقه ای را خواستار شده اند. همچنین از تمام کنوانسیون های زیست محیطی و حقوق کودک (یونیسف) و حقوق بشری سازمان ملل متحد و تمام کشورهای عضو این کنوانسیونها خواسته اند که موضع جدی در قبال تشدید تحریم های ایران گرفته و در این مسیر بغرنج مردم ایران را یاری رسانند.

به گفته مشاور رئیس سازمان محیط زیست، سازمانهای مردم نهاد در پایان این نامه اعلام کرده اند ما به طور جدی از سازمان ملل می خواهیم که این بیانیه سازمانهای غیردولتی زیست محیطی و اجتماعی ایران را ضمیمه اسناد بین المللی مسایل مرتبط با تحریمها کرده و جامعه جهانی را تشویق به انجام اقدامات و راهکارهایی برای جلوگیری از اثرات وارده به محیط زیست و مردم ایران کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha