سلامت نیوز : سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن تشریح جزئیات جلسه کمیته ارتقاء برنج، از اجرای برنامه تشدید نظارت و ارتقای ایمنی برنجهای وارداتی خبر داد.

مهندس محمد هاشمی در گفتگو با مهر به جزئیات جلسه کمیته ارتقاء برنج اشاره کرد و افزود: به منظور سیاستگذاری و اجرای هر چه بهتر و اثر بخشی طرح تشدید نظارت بر سلامت و ایمنی محصول برنج، جلسه ای در محل اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تشکیل شد.

وی افزود: در ابتدا آقای نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص ارائه گزارش بازدید و بازرسی از نظام تولید و کنترل کیفیت برنج و کارخانه های فرآوری و بسته بندی برنج در کشور هند به رئیس مجلس شورای اسلامی خبر دا و سپس، دکتر هدایت حسینی مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خصوص اهداف ماموریت هیئت اعزامی به کشور هند، گزارشی به اعضای حاضر در جلسه ارائه نمود.

هاشمی ادامه داد: دکتر حسینی تاکید کرد که اجرای برنامه تشدید نظارت و ارتقاء ایمنی برنج توسط وزارت بهداشت در سطح واردات شامل ثبت منابع معتبر و اختصاص کد رهگیری از کشور مبدأ است که اجرای آن تاثیر بسیار جدی بر ارتقاء کیفیت و سلامت برنجهای وارداتی داشته و ادامه این طرح سبب ورود برنجهای با کیفیت بالاتر از کشورهای خارجی می شود و در این راستا حساسیت هیئت بازدید کننده در مورد سلامت محصول برنج به مقامات هندی اعلام شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهارداشت: همچنین اجرای این طرح در سطح تولید داخل، اجرای طرح کد گذاری و ردیابی محصول برنج و اختصاص شماره شناسه نظارت کارگاهی یا پروانه ساخت به واحدهای فرآوری و بسته بندی برنج است که این کمیته و اعضای آن تاثیر بسیار جدی در سیاستگذاری و اجرای هر چه بهتر این طرح دارند. به منظور حمایت از تولید برنج داخلی سیاستگذاری وزارت جهاد کشاورزی، در خصوص جلوگیری از واردات بی رویه برنج در آینده و واردات قانونی برنج بر اساس نیاز واقعی کشور، از منابع معتبر و بهداشتی انجام خواهد شد.

هاشمی به جزئیات بیشتری از این جلسه اشاره کرد و افزود: در ادامه مهندس مکرمی از معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران در خصوص تهیه پیش نویس صدور شناسه نظارت بر واحدهای بسته بندی برنج در داخل کشور جهت ایجاد امکان ردیابی و کدگذاری محصول برنج، گزارشی ارائه نمود.

وی ادامه داد: همچنین نماینده معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص طرح پایش ایمنی و سلامت محصول برنج به نمونه برداری برنج از کارخانه ها و انبارهای برنج در سطح استان و ارزیابی آنها از نظر میزان مجاز آلاینده ها اشاره نمود.

هاشمی افزود: دبیر انجمن برنج ایران نیز به بحث اختلاط برنج توسط متخلفین اشاره نمود و اظهار امیداورای کرد با اجرای طرح سازمان غذا و دارو در خصوص ردیابی و شناسنامه دار کردن برنج تولیدی در داخل کشور موضوع برنجهای تقلبی محدودتر می گردد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین به اظهارات نماینده وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اهمیت موضوع اصلاح ساختار شالیکوبی ها و کنترل نوع سموم و کود مصرفی در اراضی تحت کشت برنج و میزان مجاز مصرف و شرایط نگهداری صحیح برنج در انبارها اشاره کرد و گفت: نمایندگان انجمن واردات برنج نیز پیشنهاد تشکیل یک انجمن واحد جهت حل مسایل مربوط به برنج از جمله ازدیاد تولید، انتقال تکنولوژی و اطلاعات در زمینه تولید فرآوری و بسته بندی برنج را ارائه نمودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha