سلامت نیوز : معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از توافق نهایی با سازمان نظام روان­شناسی کشور در خصوص راه ­اندازی مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده و مشخص شدن وضعیت مراکز مشاوره دارای مجوز از سازمان ملی جوانان سابق خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ محمود گلزاری گفت: در مردادماه امسال رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس جمهور سابق مصوبه هیئت وزیران مبنی بر «اصلاح آیین‌نامه ساماندهی و اعتباربخشی مراکز مشاوره» را مغایر قانون اعلام کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که بیش از ۹ ماه از آغاز فعالیت وزارت ورزش و جوانان در زمینه ساماندهی مراکز ازدواج گذشته بود.

وی افزود: با لغو مصوبه دولت دو مشکل برای وزارت ورزش و جوانان به وجود آمد. اول آنکه مراسم تحلیف اولین گروه از مراکز مشاوره ازدواج که در سامانه وزارت ورزش و جوانان ثبت­نام کرده و حتی مصاحبه نیز شده بودند لغو شد. دوم اینکه مراکز مشاوره دارای مجوز از سازمان ملی جوانان سابق نیز برای تمدید مجوز فعالیت خود دچار مشکل شده و از سوی نهادهای نظارتی مربوطه تحت فشار قرار گرفتند.

گلزاری تصریح کرد: با آغاز به کار دولت جدید و تقاضاهای فراوان از سوی افراد و مراکز مشاوره برای پایان دادن به این بلاتکلیفی و همچنین ضرورت ایجاد مراکز مشاوره ازدواج در سطح جامعه طی جلسات کارشناسی متعددی سعی کردیم زمینه ­های بروز این اختلاف و راههای حل آن را بررسی کنیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تغییر نگرش دولت به نهادهای صنفی و عدم ورود به وظایف ذاتی آنها را مهمترین علت زمینه­ساز برای رفع این مشکل دانست و گفت: سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره سازمانی صنفی، تخصصی و قانونی در حوزه روان­شناسی و مشاوره است و پروانه ­های فعالیت روان­شناسان و مشاوران باید توسط این سازمان صادر شود و وزارت ورزش و جوانان نیز خود را ملزم به رعایت قانون می­داند.

وی با اشاره به نشست خود با معاون نظارت حرفه­ای و امور کمیسون­های سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره و امضای صورتجلسه مشترک با ایشان گفت: مراکزی که برای فعالیت در حوزه مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده مورد تایید سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره و اداره کل برنامه­ ریزی ازدواج و تحکیم خانواده وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته ­اند، بایستی دوره ­های آموزشی و مشاوره همسرگزینی و آموزش همسران جوان را که از طرف معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و با هماهنگی سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره برگزار می ­شود، بگذرانند و پس از آن فعالیت خود را شروع نمایند.

به گفته گلزاری، مراکز با سابقه دارای مجوز از سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره که می­ خواهند در حوزه مشاوره ازدواج فعالیت کنند نیز ملزم به اجرای همین رویه بر اساس محتوای بسته­ های آموزشی تهیه شده توسط این معاونت هستند.

وی افزود: این بسته­ های آموزشی با همکاری و اجماع اساتید برجسته روان­شناسی و انجمن­های علمی فعال در حوزه روان­شناسی و مشاوره و تایید سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره تدوین می­ شود.

گلزاری اظهار امیدواری کرد افزود: بسته ­های آموزشی تا پایان اردیبهشت ۹۳ تدوین شوند و مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده پس از شرکت در کارگاههای آموزشی در خرداد سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کنند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: تابلوی مراکز مشاوره ازدواج و خانواده با آرم وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره کشور طراحی و در سر در مراکز نصب می­ شود. نظارت عمومی، اجرایی، و نیز ارزیابی دوره ­ای عملکرد مراکز مشاوره بر عهده وزارت ورزش و جوانان است اما نظارت تخصصی بر مراکز مشاوره اعم از ازدواج و تحکیم خانواده برعهده سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره کشور است.

گلزاری در بخش دیگری از این گفت­وگو با اشاره به وضعیت مراکز مشاوره دارای مجوز از سازمان ملی جوانان سابق گفت: وزارت ورزش و جوانان لیست مراکز مشاوره دارای مجوز از سازمان ملی جوانان سابق را اعم از حقیقی و حقوقی به همراه سابقه فعالیت آنها به سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره کشور ارائه می ­کند تا پروانه و صلاحیت این مراکز مورد بررسی قرار گیرد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تقدیر از تعامل سازنده سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره کشور گفت: این سازمان قول مساعد داده تا صلاحیت مراکز یادشده در مدت یک ماه از تاریخ 20 فروردین ۹۳ در کمیسیون ویژه ­ای مورد بررسی قرار گیرد تا در سریعترین زمان ممکن مشکل این مراکز حل شود.

گلزاری تصریح کرد: مراکز دارای مجوز از سازمان ملی جوانان سابق اعم از مراکز مشاوره حقوقی و یا مراکزی که مدیر آن شرایط احراز صلاحیت و دریافت پروانه از سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره را ندارند ابتدا باید سابقه و عملکرد آنها به تایید وزارت ورزش و جوانان رسیده و سپس با معرفی­نامه این وزارتخانه یک نفر را که پروانه صلاحیت تخصصی از سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره دارد به عنوان مدیر فنی معرفی کرده تا مجوز آنها هم در کمیسیون ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان با تاکید بر مخالفت این وزارتخانه با سایت­های همسریابی گفت: در خصوص موسساتی که متقاضی فعالیت در بحث تامین جهیزیه برای زوج­های جوان و یا توسعه فرهنگ ازدواج از طریق برگزاری همایش و یا طرق دیگر هستند نیز بزودی نشستی را با مسئولان وزارت کشور برگزار می­ کنیم تا در این موارد هم به وحدت رویه برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha