دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سهم 7 درصدی پیشگیری و بهداشت از بودجه کل سلامت طی سال های گذشته، یکی از معضلات بزرگ حوزه سلامت در بحث پیشگیری را عدم اجرای پزشک خانواده به دلیل بی کیفیتی بیمه ها دانست و بر لزوم اجرای پزشک خانواده با محوریت بهداشت و پیشگیری تاکید کرد.

تنها هفت درصد بودجه سلامت صرف پیشگیری می شود/اقتصاد سلامت بیمار است

سلامت نیوز:دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سهم 7درصدی پیشگیری و بهداشت از بودجه کل سلامت طی سال های گذشته، یکی از معضلات بزرگ حوزه سلامت در بحث پیشگیری را عدم اجرای پزشک خانواده به دلیل بی کیفیتی بیمه ها دانست و بر لزوم اجرای پزشک خانواده با محوریت بهداشت و پیشگیری تاکید کرد.


دکتر رسول خضری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« بر سر در وزارت بهداشت نوشته شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اما عملا برعکس نامش، بهداشت در اولویت آخر قرار دارد».


وی ادامه داد:« در سنوات گذشته تنها 7 درصد از کل بودجه سلامت صرف حوزه بهداشت، پیشگیری و سلامت می شود و بقیه بودجه ها در بخش درمان و ملزومات پزشکی هزینه می شود. این در حالی است که هرقدر پول در حوزه پیشگیری، بهداشت و سلامت هزینه کنیم در واقع سرمایه گذاری کرده ایم و با یک مبلغ کم جلوی هزینه های بسیار سنگین و کمرشکن درمان را گرفته ایم».


محوریت پزشک خانواده بهداشت و پیشگیری باشد/درمان محوری پزشکی نوین طی 60 سال گذشته
دکتر خضری با بیان اینکه کشورهای پیشرفته دنیا سلامت را از بهداشت شروع می کنند، گفت:« یکی از فلسفه های طراحی و اجرای پزشک خانواده نیز توجه به مسئله بهداشت و پیشگیری است. کشورهای دیگر دنیا بالای 60 سال است که سابقه و تجربه ارزنده ای در خصوص اجرای پزشک خانواده دارند. در کشور ما نیز باید محوریت پزشک خانواده با بهداشت و پیشگیری باشد اما عملا این برنامه در کشور به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها، نداشتن بودجه کافی، نداشتن نیروی آموزش دیده، عدم فرهنگسازی مناسب در این زمینه توسط رسانه ها، خیلی ضعیف اجرا شد».


وی با انتقاد از درمان محور بودن پزشکی نوین کشورمان در طی 60 سال گفت:« همیشه درمان اهمیت بیشتری داشته است در حالی که ارجحیت درمان بر پیشگیری مسیر نادرستی است و اگر بخواهیم حوزه سلامت را در مسیر درست خودش قرار دهیم باید به بحث بهداشت و پیشگیری و سلامت توجه بیشتری کنیم در حالی که با این بودجه هفت درصدی نمی توان کار شاقی در حوزه بهداشت کرد».


بی توجهی به سه مولفه مشکل ساز حوزه سلامت است
دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه باید مدیریت منابع مالی و منابع انسانی به نوعی به سمت بهداشت سوق داده شود؛ گفت:« با تقدم پیشگیری بر درمان می توانیم حوزه سلامت کارآمدتر با هزینه های کمتر و درنتیجه خروجی بهتری را داشته باشیم ولی حوزه سلامت کشور ما در 35 سال عمر پربرکت انقلاب در سه مولفه اساسی مشکل داشته است. یکی مدیریت منابع مالی و انسانی بوده است که شاید بالای 70 درصد از مشکلات نظام سلامت ما مربوط به ضعف مدیریت و سوء مدیریت باشد».


دکتر خضری ادامه داد:« دومین مولفه بحث منابع مالی است که شاید حول وحوش 15 تا 20 درصد از مشکلات حوزه سلامت ما را تشکیل می دهد و 10 درصد باقیمانده بحث ساختار نظام سلامت است. باید یک نگرش در قوانین، مقررات، بخشنامه ها و آیین نامه ها داشته باشیم. ساختار نظام سلامت کشور ما احتیاج به تغییر و تحول و یک خانه تکانی دارد. اگر این سه مولفه را در نظر بگیریم و مشکلات آن برطرف شود می توانیم حوزه سلامت موفق تری داشته باشیم که این نیاز به مدیریت قوی، برنامه ریزی قوی، منابع مالی و منابع انسانی دارد».


مشکلات پیشگیری ریشه در سنوات گذشته دارد
وی با تاکید براینکه مشکلات ما در حوزه پیشگیری و سلامت، ریشه در سنوات گذشته دارد؛ گفت:« امسال هم در بودجه بهداشت و پیشگیری تغییر محسوسی نداشته ایم و دولت می توانست بودجه پیشنهادی را با رویکردی بنویسد که محوریت با بهداشت و پیشگیری باشد ولی قطعا طی سنوات گذشته این قضیه اتفاق افتاده است و یک شیبی می خواهد که شاید مستلزم صرف هزینه، مدیریت و گذشت زمان است و چندین سال وقت لازم است تا این کار اصلاح شود».


این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم تمکین دولت گذشته از قانون در زمینه سلامت گفت:« اشکالی که به دولت گذشته می گیریم این است که به قانون تمکین نمی کرد. اگر دولت قانون را اجرا می کرد ما خیلی از مشکلات کنونی را نداشتیم. برنامه پنج ساله توسعه چهارم و توسعه پنجم قوانینی دارد که جزء مترقی ترین قوانین در خاورمیانه است و حتی در مقایسه با اروپا قوانین بسیار خوبی داریم ولی متاسفانه دراجرای قوانین مشکل داریم».


وی ادامه داد:« اگر طبق قانون پیش رویم به عنوان مثال باید طبق قانون برنامه پنجم توسعه، صندوق های بیمه ای تجمیع شوند و یا  پوشش بیمه همگانی داشته باشیم و اقشار محروم و کم درآمد بیمه شوند در حالی که اکنون بالای 10 میلیون نفر بیمه ای ندارند که یک معضل است. البته باید به کیفیت پایین بیمه های نیز اشاره کرد».


دکتر خضری با انتقاد از سهم اندک حوزه سلامت از درآمد ناخالص ملی کشور گفت:« سهم حوزه سلامت از درآمد ناخالص ملی باید 7 درصد باشد در حالی که الان نزدیک به 4 درصد است. از سویی دیگر سرانه بهداشت و درمان کشور ما 10 درصد کشورهای همجوار ما مثل ترکیه و امارات است که مشکل ساز است».
وی گفت:« باید طبق قانون سال 73 مصوب مجلس، همه آحاد جامعه بیمه فراگیر و بیمه پایه داشته باشند اما چنین نیست و 10 میلیون نرف بیمه نیستند و این خلاء مهمی است که ناشی از عدم اجرای قانون است».


در گذشته، سلامت در اولویت نبوده است/بدهی 8 هزارمیلیاردی وزارت بهداشت
وی خاطرنشان کرد:« بحث دیگر مربوط به بودجه های حوزه سلامت است. مقام معظم رهبری فرمودند سلامت در اولویت است در حالی که در بودجه ها شاید امسال نسبت به سال های قبل شاهد بهتر شدن بودجه حوزه سلامت بوده ایم اما سنوات گذشته همیشه سلامت اولویت دوازدهم تا چهاردهم بوده است».


دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مشکلات بخش سلامت گفت:« متاسفانه بهداشت و درمان 8 هزار میلیارد تومان بدهی از سال 91 دارد. آلودگی هوا که تولیدکننده آن جای دیگر است اما حوزه سلامت باید پاسخگو باشد. امنیت و سلامت غذایی در حوزه جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و معدن، تجارت است اما بار بیماری ها و سرطان های ناشی از آن بر دوش حوزه سلامت می افتد. اینهمه مسئولیت خطیر بر دوش وزارت بهداشت است. از همه مهمتر در حال حاضر اختیار بیمه های درمان دو سازمان قدر مثل سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت ایران در دست وزرت بهداشت نیست بلکه به دست وزارت رفاه است. در واقع 70 درصد بودجه های حوزه سلامت خارج از وزارت بهداشت است و این یک فاجعه است».


وی خاطرنشان کرد:« بیمه ها به دنبال بحث اقتصادی و درآمدزایی هستند و با حوزه سلامت همخوانی ندارند. تعرفه یک پزشک چیز دیگری است اما بیمه چیز دیگری قبول دارد در واقع تعرفه ها را واقعی نمی بینند به اضافه اینکه کیفیت و کمیت ندارند چرا که بیمه ها هفت ماه بعد با پزشک تسویه حساب می کنند و 30 درصد کسورات می زنند». 


عدم اجرای پزشک خانواده معضلی برای بحث پیشگیری است/بیمه ها علت اصلی عدم اجرای پزشک خانواده اند
وی با بیان اینکه بحث سیاستگذاری بیمه های درمان در دست وزارت بهداشت نیست به همین دلیل مشکلات زیادی داریم، گفت:« باید سیاستگذاری در امر بیمه های درمان به دست وزارت بهداشت باشد چون سیاستگذار حوزه سلامت وزارت بهداشت است و باید بتواند بودجه خود را مدیریت کند و خودش هزینه اش کند. یکی از معضلات بزرگ ما در بحث پیشگیری عدم اجرای پزشک خانواده است و علت اصلی آن هم بیمه ها هستند که کیفیت و کمیت ندارند و بودجه نمی دهند. پزشک را به روستا می فرستیم توقع خدمت رسانی داریم اما چون یک نظام هماهنگ پرداخت نداریم 7 ماه به وی پول نمی دهیم. با دریافت های ناچیز پزشکان خانواده در روستاها ماندگار نیستند».


دکتر خضری در پایان با بیان اینکه اقتصاد سلامت خودش بیماری است و نیاز به دارو دارد، گفت:« سازمان های بیمه گر باید زیر نظر وزارت بهداشت باشند. اگر سازمان ملی رفاه تشکیل می دادیم و این دو سازمان به عنوان سازمان های تحت نظارت و تحت امر وزارت بهداشت بودند، بهتر بود. این چیزی است که دنیا هم قبول دارد و می گوید باید سیاستگذاری در امر حوزه سلامت و منابع آن به دست وزارتخانه مربوطه باشد».



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha