چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 107064

مواد اولیه داروها كیفیت لازم را ندارد؟

سلامت نیوز : بعضی ازپزشكان فقط به داروهای خارجی اعتماد و اعتقاد دارند كه بیماران فقط در صورت مصرف داروهای خارجی به بهبودی دست پیدا می‌كنند. این در حالی است كه دست‌اندركاران حوزه دارو مدعی هستند داروهای ایرانی به اندازه داروهای خارجی با كیفیت است. داروهای ضدسرطان و بیماری‌های خاص در ناصرخسرو و دست قاچاقچیان یا حتی روبه‌روی داروخانه‌ها به راحتی پیدا می‌شود ولی در داروخانه‌ها از این داروها خبری نیست. اگر هم داروی خارجی در داروخانه‌ای پیدا شود، گرانی‌اش كمرشكن است. كمبود دارو و بالا رفتن قیمت آن باعث شده بود كه بیمه‌ها در پوشش‌دهی ناتوان باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ در این میان این دلالان ناصر خسرو بودند كه حرف اول و آخر این بازار سیاه را می‌زدند و به صورت شبانه‌روزی به فروش دارو می‌پرداختند. حتی قاچاقچیان به راحتی جلوی داروخانه‌های دولتی و خصوصی بساط خود را پهن كرده و به‌دنبال مشتری بودند. شرایط بازار دارو آنقدر وخیم بود كه یك بیمار سرطانی مجبور بود برای یكی از اقلام دارویی خود بیش از 5 میلیون تومان بپردازد. هرچند این بازار آشفته و پرتب و تاب نیز مانند بازار سكه و دلار با روی كار آمدن دولت جدید به ظاهر آرام گرفت، اما همچنان كیفیت داروها جای بحث دارند. سیدحسن قاضی‌‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی می‌گوید: بر اساس هدف‌گذاری، طی چهار سال آینده 25 درصد وابستگی دارویی كشور كاهش می‌یابد. بیشترین وابستگی دارویی در مواد اولیه و داروهای گران‌قیمت است.

به‌دنبال دارو گرد جهان می‌گردم

خانمی حدودا 50 ساله وارد داروخانه می‌شود ولی داروی فشار خون سوئدی خود را پیدا نمی‌كند. او می‌گوید: داروهایی ایرانی نمی‌تواند فشار خونم را درست تنظیم كند. چند وقتی از داروی ایرانی استفاده می‌كردم ولی فشار خونم تنظیم نشد. خودم هم نمی‌دانستم. در همان چند وقت قلبم دچار مشكل شد. وقتی به بیمارستان رفتم متوجه شدند كه فشار خونم درست تنظیم نشده است. حالا مجبورم از داروی خارجی استفاده كنم. خیلی گران است. هر ورق این قرص‌ها 14 عدد است و من دو بسته از این دارو را 53 هزار تومان می‌خرم. حالا همان دو بسته را با قیمت 196 هزار تومان هم پیدا نمی‌كنم.

مواد اولیه داروها كف استاندارد را دارد

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد كیفیت داروهای ایرانی به تهران امروز می‌گوید: این مسئله از قبل بوده است. صحبتی در مورد مواد اولیه وجود دارد. 60درصد مواداولیه داروهای تولید داخلی از چین و هند وارد می‌شود. البته كشورهای اروپایی هم مواداولیه خود را از این كشورها وارد می‌كنند.

دكتر حسینعلی شهریاری با بیان اینكه اگر بخواهیم قیمت داروهای ایرانی را با داروهای وارداتی مشابه مقایسه كنیم، می‌افزاید:داروهای ایرانی یك‌سوم داروهای خارجی قیمت دارد. یكی از اشكالاتی كه وجود دارد این است كه وزارت بهداشت و درمان دست شركت‌های تولید داخل را در قیمت‌گذاری واقعی دارو بسته است. بنابراین این شركت‌ها مجبورند مواداولیه با كف استانداردها را بگیرند. زیرا پولی كه این شركت‌ها برای خرید مواد اولیه هز ینه می‌كنند با پولی كه شركت‌های اروپایی هزینه می‌كنند تفاوت زیادی دارد. قدرت رقابت ندارند و اگر بگذارند قیمت‌گذاری به معنای واقعی انجام شود قطعا این شركت‌ها هم مواداولیه‌ای با استانداردهای بالا وارد خواهند كرد و كیفیت داروها بالاتر خواهد رفت.

وی با اشاره به اینكه همه فكر می‌كنند با واقعی شدن این قیمت‌ها فشار اقتصادی بر دوش مردم خواهد بود ادامه می‌دهد: این فضاسازی است. بیمه‌ها باید این هزینه را بدهند. متاسفانه بیمه‌ها به دلیل منابع مالی كم، وظایف خود را درست انجام نمی‌دهند. همان افرادی كه داروهای خارجی را با چند برابر قیمت می‌خرند یقینا اگر تولید داخل باشد با قیمت نصف به دستشان خواهد رسید.

وی در مورد مواداولیه داروهای ایرانی كه از چین و هندوستان وارد می‌شود نیز می‌گوید: تمام كشورهای اروپایی و آمریكایی هم مواداولیه داروهای خود را از این كشورها تامین می‌كنند. ولی مواد اولیه‌ای كه شركت‌های ایرانی می‌گیرند با پول كمتری است، قطعا آن كشورها مواداولیه بهتری می‌خرند. داروهای ما قطعا استاندارد است ولی كف استاندارد را دارد. داروهای ضروری و حیاتی در كشور كیفیت بالایی دارند. آنهایی كه فكر می‌كنیم كیفیتشان به داروهای خارجی نمی‌رسد در كشور ارزیابی می‌شود و موثر است.

اگر بخواهیم در تولید دارو خودكفا شده و واردات را قطع كنیم این شركت‌ها باید قدرت رقابت با شركت‌های اروپایی و آمریكایی داشته باشند و باید وزارت بهداشت و درمان در این زمینه در برنامه اقتصاد مقاومتی گامی اساسی بردارد. امسال نزدیك 2 هزار و 200 میلیاردتومان یارانه برای دارو‌های ایرانی با همین كیفیت پرداخت می‌كنیم. در سال اقتصاد مقاومتی باید برنامه‌ریزی‌هایی داشت تا مشكلات تولید داروهای باكیفیت كاهش پیدا كند. با توجه به تهدیداتی كه دشمنان می‌كنند و مشكلاتی كه براثر تحریم‌ها داشتیم باید به سمت تولید مواداولیه و ملزومات پزشكی در داخل كشور برویم تا در مواقع بحران دچار مشكل نشویم. تبلیغات منفی هم در استفاده داروهای خارجی وجود دارد كه برخی از پزشكان بی‌جهت و بدون اطلاع به این مسئله دامن می‌زنند.

ریتالین نایاب است!

مرد دیگری وارد داروخانه می‌شود. ریتالین می‌خواهد. دارویی كه برای افزایش توجه وتمركز كودكان بیش‌فعال آن هم فقط با تجویز پزشك متخصص استفاده می‌شود. داروخانه می‌گوید كه داروی ایرانی دارد ولی بدون فتوكپی شناسنامه و دفترچه و تشكیل پرونده دارو را نمی‌دهد. مرد می‌گوید: چند وقت پیش دكتر 200 عدد ریتالین تجویز كرده بود كه فقط توانستم 60 عدد پیدا كنم و حالا دیگر نمونه خارجی آن را پیدا نمی‌كنم. اینجا هم با گرفتن فتوكپی شناسنامه و دفترچه‌ بیمه فقط 120 عدد از نمونه ایرانی این قرص را پیدا كردم. می‌گویند ریتالین خارجی 800-900 هزار تومان شده است. گفته می‌شود علت كمبود ریتالین در داروخانه‌ها، فروش آزاد آن به دانشجویان و مصرف بیش از پیش بین قشر دانشجو خصوصا هنگام امتحانات است!

بازار ایران پر از داروهای قاچاق است

عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان نیز در مورد كیفیت داروها به تهران امروز می‌گوید: داروهای ایرانی بعد از كنترل‌های ویژه حداقل هر دارویی بعد از 5 مرحله آزمایش‌های ابتدایی و پایانی از كارخانه به بازار می‌آید و به هیچ‌وجه از لحاظ كیفیت با داروهای خارجی تفاوتی نمی‌كند. مشكلی كه در سیستم دارویی كشور داریم این است كه داروهای ژنریك و حتی برند تولید داخل كشور طبق قوانین سازمان بهداشت جهانی (كه ایران هم عضو آن است) حق هیچ‌گونه تبلیغی ندارند. وقتی تبلیغ نشود پزشكان دارو را نمی‌شناسند. به‌طور قطع و یقین می‌توانم بگویم كه از 100 هزار پزشك در تهران 1000 نفر (یك‌درصدشان) نمی‌دانند چه محصولاتی در كارخانه‌های دارویی تولید می‌شود. از دور قضاوت می‌كنند و دستی بر آتش دارند. برعكس داروهای خارجی و وارداتی به دلیل آنكه سالی چند بار حراجی‌های بسیار اغوا كننده، یك هفته گردش و بازدید علمی از كارخانه‌های كشورهای اروپایی مانند سوئیس، آلمان، اتریش و... را دارند.

این شركت‌های دارویی خلاف می‌كنند. آیین‌نامه‌ای‌ برای پزشكان، شركت‌های دارویی و نمایندگان كشورها ابلاغ شده كه اگر پزشكی به بهانه بازدید از كارخانه دعوت شود و هتل 5 ستاره ببرید یعنی دارید پزشك را می‌خرید. ولی اینها وجود دارد. مانند قوانین راهنمایی و رانندگی است كه در همه جا رعایت نمی‌شود. اگر پزشكی به بهانه طبیعی است كه داروهای ایران را ناشناخته می‌داند و بر اثر این تبلیغات (كه این اواخر هم تبلیغات ماهواره‌ای هم به آنها اضافه شده) داروهای خارجی را تجویز می‌كند فكر می‌كند كه نمك‌گیر شده‌ است. اگر یك قلم از داروهای تولید داخل ایراد داشته باشد نمونه‌ای كه به آزمایشگاه وزارت بهداشت و درمان می‌رود، برگشت داده می‌شود و هرگز به بازار عرضه نمی‌شود.

تولید كم داروهای ضد سرطانی در ایران

دكتر سیدجمال سعیدواقفی در ادامه با بیان اینكه ما در داخل كشور داروهای ضد سرطان در حداقل ممكنه تولید می‌كنیم، می‌افزاید: این داروها تیراژی ندارد. تمام آنها وارداتی است. اگر در بیماران خاص و ضدسرطان‌ها همه نسخه‌ها داروهای خارجی است برای این است كه تولید داخلی نداریم. 90 درصد بیماران سازگاری داروها را تایید می‌كنند. كشور چك كه یك كشور اروپایی است چند دارو كه قابل ارائه در بازارهای جهانی باشد دارد؟ وقتی می‌خواستیم در وزارت بهداشت و درمان تصمیم بگیریم كه از چه كشورهایی دارو وارد كنیم فقط به 7 كشور رسیدیم. یك آسیایی، یك آمریكایی، یك استرالیایی و 4 اروپایی. ما در منطقه بهترین كشور تولیدكننده دارو هستیم.

وی با اشاره به اینكه داروهای ما ارزان هستند، ادامه می‌دهد: ارزانی داروهای ما به مصداق خانم متولی است كه هر بدلی هم بیندازد به چشم همه جواهر گران‌قیمت می‌آید. 95درصد داروی مورد نیاز مردم در كشور تولید می‌شود و در كشور هم مصرف می‌شود و نتیجه می‌گیرند. خیلی از پزشكان فقط داروی ایرانی تجویز می‌كنند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان در پاسخ به این سوال كه ولی داروهای اروپایی فروش بیشتری دارند، می‌گوید: همكاران من در داروخانه‌ها مقصر هستند. اگر بیمار خودش درخواست داروی خارجی كند باید به او این داروها را ارائه كند. ضمن آنكه باید دارویی باشد كه از وزارت بهداشت و درمان مجوز ورود داشته باشد نه قاچاق. بازار ایران پر از داروهای قاچاق است. داروخانه نمی‌داند كه این دارو قاچاق است. شركت واردكننده دغل‌بازی می‌كند و مجوز یك قلم می‌گیرد و 500 هزار عدد بیشتر وارد می‌كند. قاچاق دارو مانند قاچاق بقیه اقلام صورت می‌گیرد. باید سیستم به كل درست شود تا این ذهنیت بد در پزشكان و مردم درست شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha