یک متخصص ارتوپدی گفت: درگذشته تنها عمل مؤثر در خصوص آرتروز مفاصل زانو و ران در جوانان،خشک کردن مفاصل ران بود ولی امروزه علاوه بر اعمال جراحی ترمیمی (استوتومی های لگن و ران) می توان از پروتزهایی نظیر پروتز "فلز بر روی فلز" (metal on metal ) نیز در این خصوص استفاده کرد.

دکتر "منوچهر وحید فرهمندی" متخصص ارتوپدی ورئیس بخش ارتوپدی بیمارستان اختر، در گفت وگو با ایسنا، ادامه داد: دراین صورت طول عمر مفصل بین 15 تا 20 سال پیش بینی می شود، ضمن این که می توان این مفاصل را تبدیل به مفاصل مصنوعی نوع معمولی نیز کرد.

این ارتوپد، پیوند غضروف از بیمار یا جسد را، افق و امید جدید دیگری در حوزه ارتوپدی عنوان کرد وافزود: در خصوص ضایعات غضروف مفصل ران و زانو در جوانان می توان از پیوند غضروف از خود بیمار یا جسد (آرتروسکوپی)استفاده کرد که موجب جلوگیری از آرتروز زودرس می شود و بیمار از انجام عمل جراحی وسیعی مانند تعویض مفصل ران یا مفصل زانو، رهایی می یابد.

دکتر فرهمندی ادامه داد: جامعه پزشکی از بیمه ها انتظار دارد که این پروتزها را تحت پوشش قراردهند تا قشر مستضعف جامعه بتوانند از این امکانات مفید و به روز استفاده کنند و از درد و معلولیت نجات یابند.


این ارتوپد در پایان گفت: بیماری که مفصلش مبتلا به آرتروز می شود، به گونه ای دچار درد و لنگیدن می شود که درمان درد با مسکن های امروزی نیز ممکن نمی شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha