چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 107092

واکنش جمعیت مامایی به تصمیم‌ جدید وزارت بهداشت

سلامت نیوز : رییس جمعیت مامایی ایران به اظهارات و تصمیمات اخیر وزارت بهداشت درباره ماماهای بیکار مبنی بر گذراندن 26 واحد درسی پرستاری و فعالیت در این جایگاه به دلیل کمبود نیروی پرستار در کشور، واکنش نشان داد.

معصومه آباد در گفت وگو با (ایسنا)، به سابقه رشته مامایی در دنیا و کشور اشاره کرد و گفت: سابقه این رشته به درازای عمر بشریت است؛ یعنی از زمانی که مساله تولد مطرح شده، فردی نیز به عنوان عامل زایمان یا تولد نیز مطرح بوده است. به لحاظ قانون نیز شرح وظایف ماماها مشخص است. جایگاه این حرفه در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی نیز مشخص است.

وی با انتقاد از تصمیمات اخیر مسوولان وزارت بهداشت درباره جمعیت مامایی بویژه ماماهای بیکار، ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که تصمیم‌هایی غیرکارشناسی بدون نظرخواهی از مشاوران مامایی حاضر در وزارتخانه و گروه برد تخصصی بهداشت باروری گرفته می‌شود. به این ترتیب به یکباره تصمیم می‌گیرند که حرفه‌ای با شرح وظایف مشخص را در رشته‌ای دیگر ادغام کنند. این تصمیم خلاف عرف و نظام مدیریتی است.

آباد با استناد به بررسی‌های انجام شده در جمعیت مامایی ایران، افزود: ماماها از رتبه‌های بسیار خوب کنکور برخوردارند و با آرمان‌ها و اهدافی مشخص وارد این رشته می شوند و چهار سال به صورت تخصصی و با برنامه آموزشی مدون درس می‌خوانند. در چنین شرایطی به یکباره عنوان می‌شود که جامعه به این تعداد ماما نیاز ندارد و این گروه می‌توانند با گذراندن تعدادی واحد درسی پرستار شوند.

وی ضمن تاکید مجدد بر غیرکارشناسی خواندن تصمیم اخیر وزارت بهداشت برای جمعیت مامایی، گفت: این تصمیم همچنین اقتصادی نیست. به ویژه در شرایطی که مقام رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند چنین تصمیم‌هایی جز تحمیل هزینه نتیجه دیگری ندارد؛ چهار سال جهت آموزش و تربیت نیروهای مامایی هزینه شده است.

آباد در ادامه به آمار 60 تا 70 درصدی زایمان سزارین در کشور اشاره کرد و ادامه داد: هرچند ماماها می‌توانند نقش مهمی در ترویج زایمان طبیعی و توسعه جمعیت داشته باشند اما این تصمیم اخیر، ماماها را از حلقه ماموریت و شرح وظایف‌شان حذف می‌کند. این چنین تصمیم‌هایی نه به نفع مردم است و نه به نفع شاغلین این حرفه.

وی به انتقادات مکرر فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشته مامایی در زمینه تصمیم‌های اخیر وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در این زمینه انتقادهای زیادی به دست ما رسیده است و حتی منتقدان بنای تحصن دارند. خواستار آن هستیم که این موضوع مورد بحث و کارشناسی دقیق صورت گیرد. می‌توان به عنوان پایلوت دانشکده‌های پرستاری مامایی در تعدادی محدود از دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام و نتیجه آن مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha