سلامت نیوز : پزشکان در یک مطالعه جدید دریافتند که با اندازه‌گیری سطح نوعی ماده شیمیایی موسوم به «بیسفنول »A در ادرار مردان می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را در آنها تشخیص داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این بررسی که در مرکز سرطان سینسینیتی در آمریکا انجام گرفت سطح بیسفنول A که نوع ماده شیمیایی موجود در مواد پلاستیکی است، در ادرار 60 مرد اندازه‌گیری شد که برخی از آنان به سرطان پروستات مبتلا بودند.

این پزشکان مشاهده کردند سطح بیسفنول A در مبتلایان به این سرطان چهار برابر بیش از افراد دیگر است. همچنین آنان در محیط آزمایشگاهی، کشت‌های سلولی را در معرض بیسفنول A قرار دادند و دریافتند میزان بی‌ثباتی سلول مرتبط با سرطان پروستات در سلول‌هایی که در معرض بیسفنول A قرار داشتند 800 درصد افزایش داشته است.

«شوک می‌هو»، یکی از محققان این مطالعه گفت: از هر شش مرد یک نفر در دوران زندگی‌اش به این سرطان مبتلا می‌شود و قرار گرفتن در معرض بیسفنول A حتی در سطح پایین می‌تواند عامل ایجادکننده سلول‌های سرطانی باشد یا به رشد آنها کمک کند.

دکتر هو افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیسفنول A در روند تکثیر سلول‌ها اخلال ایجاد می‌کند و همچنین فاکتورهای هورمونی یا ژنتیکی می‌توانند رابطه بیسفنول A با سرطان را توجیه کنند.

در حالی که در حال حاضر مشخص نیست این ترکیب شیمیایی موجب سرطان می‌شود اما لازم است افراد کمتر با این ماده در تماس باشند. همچنین افراد باید از مصرف نوشیدنی و غذاهای کنسروشده خودداری کنند زیرا پوشش داخلی این ظروف حاوی این ترکیب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha