به گفته دبیر ششمین همایش كودكان كم توان ذهنی مشغله زیاد پدر و مادر باعث شده والدین زمان كمتری در كنار كودكان باشند كه همین عامل در بروز كم توانی ذهنی كودكان موثر است.

دكتر فاطمه بهنیا در حاشیه برگزاری ششمین همایش كودكان كم توان ذهنی در گفت و گو با ایرنا افزود ارتباط كم والدین با كودكان باعث می شود كودكان بیشترین زمان خود را صرف تماشای تلویزیون و یا بازیهای كامپیوتری كنند كه همین امر در بروز اختلالات ارتباطی كودكان بسیار تاثیر گذار است.
وی با بیان اینكه در مقایسه با سال‌های گذشته بر تعداد كودكان كم توان ذهنی افزوده شده است گفت یكی از كارهای موثری كه ارتباط پدر و مادر با كودك را تقویت می‌كند بازی والدین با كودك و مهمتر از آن قصه گفتن برای كودك است كه امروزه بسیار كمر رنگ شده است.
دكتر بهنیا با تاكید بر اینكه والدین باید نسبت به رفتار كودك خود توجه داشته باشند افزود وجود علامت‌هایی همچون كاهش ارتباط چشمی كودك، حرف شنوی پایین ، بی‌توجهی به اسباب بازی ، حساسیت بالای بدن و در مواری هم احساس درد از جمله عوامل وجود كم توانی ذهنی كودك به شمار می‌روند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اضافه كرد والدین با مشاهده این رفتارهای كودك باید با مراجعه به روانپزشك علت این رفتار ها مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تشخیص مشكلات ذهنی كودك كارهای توانبخشی لازم برای او صورت گیرد.
وی با بیان اینكه ارتباط یك فاكتور رشدی در یادگیری كودكان محسوب می‌شود افزود ارتباط كودك با افراد ، محیط و با اشیای پیرامون زمینه‌ای برای تقویت توجه و تمركز و متعاقبا یادگیری كودك است.
دكتر بهنیا یادآور شد یكی از اهداف برگزاری ششمین همایش سراسری كودكان دارای مشكلات ذهنی ، آشنایی پزشكان و كارشناسان توانبخشی و مشاوران و خانواده‌ها با اهمیت و نقش ارتباط و هوشیاری كودك در میزان یادگیری او است كه در صورت هر گونه مشكلی در این زمینه باید با غربالگری هر چه زودتر مشكل تشخیص داده شود و درمان گروهی آغاز شود.
ششمین همایش كودكان كم توان ذهنی با رویكرد اختلالات ارتباطی  ۲۴ و ۲۵  اردیبهشت ماه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha