پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10713

نتایج تازه‌ترین تحقیقات دانشمندان هلندی نشان می‌دهد مشكلات ادراری همراه با یبوست مزمن در كودكان با آب درمانی روده قابل درمان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز،كودكان مبتلا به اختلال تخلیه ادرار علایم مختلفی شامل عدم تحمل نگهداشتن ادرار، تكرر ادرار، و یبوست مبتلا هستند. این كودكان در معرض افزایش خطر ابتلا به عفونتهای دستگاه ادراری هستند. درمان این اختلال بستگی به علت آن دارد و شامل تركیبی از اقدامات رفتاری، پزشكی و بازخورد زیستی (بیوفیدبك) است.
دكتر رافایل شرزان و همكارانش از بیمارستان دانشگاهی كودكان اوتریخت UMC  هلند می‌گوید اختلال تخلیه ادرار گاهی با مشكل اجابت مزاج طولانی هم زمان است. این بیماری نشانگان اختلال دفع نام دارد. این اصطلاح نشان می‌دهد یبوست مزمن می‌تواند با اختلال تخلیه و عفونتهای دستگاه ادراری و بی اختیاری ادراری هم زمان باشد.
این محققان استفاده از تنقیه روده را در  ۵۰ كودك مبتلا به یبوست مزمن و اختلال تخلیه آزمایش كردند.
این درمان شامل پر كردن روزانه راست روده با آب به مدت دو هفته و بعد از آن مدت شش ماه هر هفته سه بار است.
با این روش مشكلات دستگاه ادراری در  ۳۰ بیمار یعنی  ۶۰ درصد آنها به طور كامل برطرف شد. هشت بیمار در طول ادامه درمان دستكم یك عفونت دستگاه ادراری پیدا كردند و  ۱۲ بیمار از عفونت دستگاه ادراری رهایی یافتند ، اما برخی از مشكلات تخلیه آنها همچنان وجود دارد.
یبوست در تمام این كودكان بهبود یافت. موفقیت درمان در  ۳۳ بیمار پس از توقف ادامه داشت. بازگشت یبوست در  ۱۷ بیمار موجب شد درمان طولانی تنقیه ضرورت پیدا كند.
پنج تن از بیماران یعنی  ۱۰ درصد هنگام تنقیه در آغاز درمان احساس درد شكمی داشتند. اما این امر مانع از ادامه درمان نشد. همچنین هیچگونه عوارض جانبی مهمی مشاهده نشد.
اكنون در این موسسه آزمایشی به منظور مقایسه تنقیه با آموزش بازخورد به عنوان درمان اصلی یبوست همراه با اختلال تخلیه در كودكان در دست انجام است.
این تحقیق در شماره ماه آوریل مجله اورولوژی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha