پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۹
کد خبر: 107140

کودکان بی هویت آینده خوبی ندارند

سلامت نیوز : ازدواج با اتباع بیگانه مشکلات زیادی را برای افرادی که این نوع ازدواج را  انتخاب می کنند به وجود می آورد. ورود اتباع بیگانه از کشورهای افغانستان و عراق که به صورت گسترده به کشورمان صورت گرفت بعد از چند سال منجر به ازدواج برخی از این اتباع با دختران ایرانی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ این ازدواج ها  اغلب بدون رعایت مقررات قانونی صورت می گیرد و به این دلیل که این نوع ازدواج هااکثرا به ثبت  نمی رسندو یا تبعه خارجی بعد از چند سال کشور  را ترک می کند باعث بروز مشکلات متعددی می شود. محمد اکبری، آسیب‌شناس در این باره توضیح می‌دهد.

بیشترین ازدواج‌های دختران ایرانی با تبعه‌های خارجی در کدام منطقه کشور صورت می‌گیرد؟
بر اساس آنچه از آمار در این خصوص به دست می آید، بیشترین میزان ازدواج‌ها با اتباع بیگانه در مناطق مرزی و دورافتاده صورت می‌گیرد زیرا در این مناطق اتباع خارجی درصد قابل توجهی از افراد را تشکیل می‌دهند. خانواده‌هایی که وضع مالی خوبی ندارند و از قوانین نیز اطلاع چندانی ندارند معمولا به ازدواج فرزندانشان با اتباع بیگانه تن می دهند و درنهایت این ازدواج ها بدون ثبت قانونی انجام می شود که همین موضوع باعث
می‌شودسرنوشت زنانی که با اتباع بیگانه ازدواج کرده و صاحب فرزند می شوند وضعیت مبهمی پیدا کند.
 
برخی خانواده‌ها معتقدند که هنگام عقد زوج می‌تواند تعهد کند که از ایران خارج نشود اما در صورتی که ایران را ترک کند چه سرنوشتی در انتظار همسر وی خواهد بود؟
خانواده‌هایی که با اتباع بیگانه وصلت می‌کنند باید بدانند که در برخی از موارد مرد خارجی با وجود تعهدی که به خانواده دختر مبنی بر خارج نشدن از ایران  می‌دهد اما پس از ازدواج تعهد خود را نادیده می‌گیرد و به کشور خود می‌رود، این در حالی است که ممکن است این فرد همسرش را به همراه خود به کشورش ببرد، اما داستان از این قسمت به بعد آغاز می‌شود زیرا به دلیل فرهنگ متفاوت میان زوجین معمولا زن ایرانی به سختی  می‌تواند با فرهنگ مرد کنار بیاید.

 بر این اساس این‌گونه زنان پس از مدتی دچار اختلال‌های روحی و روانی می‌شوند و بهداشت روانی آنها به خطر می‌افتد. این زنان  به یکباره خود را تنها می‌بینند، با تجمیع این وضعیت ناگوار دچار انواع افسردگی‌ها، کاهش اعتماد به نفس، اعتیاد به مواد مخدر و الکل و مشاجره‌های خانوادگی می‌شوند؛ بنابراین ادامه این روند زن را در معرض آسیب‌های زیادی قرار خواهد داد.
 
 مهم‌ترین آسیب‌هایی که فرزندان  این خانواده ها را تهدید می‌کند، چیست؟
متاسفانه این ازدواج‌ها به دلیل ثبت نشدن مشکلات جانبی و آسیب‌های متعددی را به‌دنبال خوهد داشت مثلا در این ازدواج‌ها کودکان به دلیل نداشتن شناسنامه بی‌هویت هستند، پس از آنجایی که برای ادامه تحصیل باید شناسنامه ارائه کرد این افراد نمی‌توانند در مدرسه حاضر شوند.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد این کودکان از ابتدای زندگی با مشکلات عدیده‌ای مانند حاشیه نشینی و بی‌سوادی مواجه می‌شوند این در حالی است که در بزرگسالی نیز ممکن است زندگی خوبی در انتظارشان نباشد.پس مهمترین مساله این است که  این فرزندان شهروند ایران محسوب نمی‌شوند و تا سن 18 سالگی نمی‌توانند تابعیت کشور جمهوری اسلامی را بپذیرند، به همین دلیل به جهت نداشتن شناسنامه این افراد مجهول‌الهویه خواهند ماند. پس تبعات این ازدواج‌ها به واسطه عدم امکان تحصیل، خدمات بیمه، درمان و یارانه، بسترساز بسیاری از معضلات و بی انضباطی‌های اجتماعی بوده و رشد آمار جرایم در این اقشار را در پی خواهد داشت.بنابراین توصیه می‌شود که افراد از چنین انتخاب‌هایی برای ازدواج پرهیز کنند.
 
با توجه به اینکه تبعات این ازدواج‌ها بسیار سنگین است شما چه پیشنهادهایی برای رفع این مشکل دارید؟
از آنجایی که این ازدواج‌ها تعارض‌های روحی و روانی زیادی را در زنان ایجاد می‌کند بنابراین باید زمینه‌ای فراهم شود تا این تنش‌ها کاهش یابد بر این اساس خوب است بدانید که در این زمان رسانه‌ها باید با اطلاع‌رسانی صحیح مردم را از عواقب این ازدواج‌ها مطلع کنند بر این اساس سطح آگاهی افراد افزایش می‌یابد تا از اینگونه ازدواج‌ها دوری ‌کنند تبعات این ازدواج‌ها  فقط دامن زنان را نمی‌گیرد بلکه کودکان نیز از این ازدواج‌ها لطمه بزرگی می‌بینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha